content marketing

3 sätt att generera leads med content marketing

GDPR var a blessing and a curse. Vi äger våra egna kontaktuppgifter mer nu för tiden, men visst var det lite störigt för oss marknadsförare att plötsligt behöva be om lov att få höra av oss? (Vi raljerar lite.) Faktiskt så tvingade GDPR fram en del kreativa sätt att samla in leads och finns det nåt som smakar bättre än att verkligen förtjäna sina leads? Vi berättar tre sätt du kan generera leads genom content markering. Via din egen sajt.

Vi har sagt det förut; content är att sätt att locka till sig intresserade – inte skrika ditt budskap i deras ansikten. Det innebär att contents natur är att bygga ett förtroende.  Det innebär att det du som mottagare möter är sant, av värde, underhållande eller lärorikt. Och när vi genom vår bank av förtroendegivande content övertygat mottagaren att vi har ännu mer att säga om saken, då kanske hen är villig att ta del av innehållet i utbyte mot till exempel sin mailadress. Ett lead är fött.

1. Leads med white paper

Ett white paper som gated content är en klassiker – av en anledning. Vi har pratat om att få in leads via white paper förut. Allt som kan formuleras i text och som är av riktigt bra värde har potential till att bli ett white paper. Kanske existerar texten redan? Ta en titt bland dina siffror. Har ni ett blogginlägg som drar massor av trafik? Gör det till ett white paper. Eller utveckla ett white paper på samma ämne.

Tänk på alla appar du har, som brukade ha den där grymt bra funktionen gratis. Det visade sig vara lite för bra för att vara sant, och nu är du prenumerant. Vips.

Gated content kan såklart komma i fler format. Tex en informativ video eller en längre version av en expert-podd.

2. Leads genom att ställa en fråga – och få en fråga

En annan klassiker inom marknadsföring är att berätta för kunden vad de behöver. Få dem att tänka: ”Ja, nu när du säger det är det ju rätt jobbigt att dra fram en vanlig dammsugare.” I content-världen handlar det snarare om att bygga en relation där man som expert kan synliggöra möjligheter och också berätta hur du löser utmaningar. Om andemeningen i ditt blogginlägg är ”är du säker på att du har vad du behöver och att du nyttjar din fulla potential?”, kanske du också får en fråga om hjälp tillbaka i inkorgen, eller via chattboten. I så fall är det inte helt dumt med en call-to-action i anslutning.

3. Generera leads med riktigt, riiiiiktigt träffsäkert content

Ett tredje sätt att generera leads med content markering är att göra det klockrent riktat. Spot on. Detta sker rimligtvis i kombination med vass distribution. Tänk dig att du är en tandläkare i Blekinge med oro för cyberintrång. Eller att du som nyexaminerad ingenjörsstudent är nyfiken på de mest populära arbetsgivarna inom tech-baserad hållbarhet. Det som är viktigt för en är man villig att dela ut sin mailadress för, som vi brukar säga.

För att skapa riktigt träffsäkert content börjar du med dina egna siffror och trafik. Var ser du indikationer på en engagerad men ännu inte tilltalad publik?

Ska du generera leads på andra plattformar, till exempel LinkedIn, krävs slagkraftigt innehåll som bryter igenom bruset. Där är video ett presterande format. Läs mer om starkt bildberättande här.

 

Vill du veta mer?

Om du är nyfiken på att lära dig mer om content marketing generellt, eller faktiskt har en fråga som dykt upp – fyll i formuläret eller maila direkt till karin.holmgren@talecontent.se

Vi hörs!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev där vi bjuder på kunskap. Brevet kommer en gång i månaden och innehåller allt ifrån guider, beskrivande case, våra senaste blogginlägg, spaningar och praktiska tips på hur man lyckas med content marketing.

* obligatoriska fält


I och med att du börjar prenumerera på Tales nyhetsbrev godkänner du att vi får kontakta dig gällande nyheter och marknadsföring. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i vår integritetspolicy.

Ladda ner vår e-bok!

Här berättar vi hur du lyckas med innehållsdriven kommunikation och content marketing. Strategierna som lägger grunden och arbetssättet som fixar genomförandet.

Ladda ner e-boken här