Konsten att lyckas med bildberättandet i filmproduktion

Ska du producera en film för första gången, eller är det något du gjort 100 gånger? Oavsett finns det tips och trix som kan ta ditt filmskapande till nästa nivå. Tales Video Director Erik ger här några goda råd om bildberättandet i filmproduktion. 

I den här texten tänker jag att vi ska fokusera på bilderna och hur användningen av bilder helt kan ändra känslan på din film.

1. Bildutsnitt

Valet av bildutsnitt är a och o för att förmedla en känsla med bilderna. I redigeringen vill du gärna kunna klippa mellan olika utsnitt. Klassiskt är att dela upp utsnitten i helbild, halvbild och närbild. Att redan på inspelning ha en plan för hur filmen ska klippas ger en fingervisning om vilket utsnitt du bör använda och när.

2. Bildkomposition

Tänk på hur bilderna är komponerade nästa gång du ser på en film eller serie. Att placera en person ute i kanten på bilden men mycket luft i blickriktningen ger en öppen och luftig känsla. Om du istället panorera kameran så att personen i bild har mer luft bakom sig ökar känslan av att vara instängd och ensam. En tajt bild ger en intim känsla, medan en vidare helbild filmad lite underifrån ger pondus och styrka åt personen i bild. Välj bildkomposition efter vilken känsla du vill förmedla och hur du vill att din intervjuperson ska uppfattas. Det bästa är att testa sig fram och se vilken känsla olika kompositioner ger. Små förändringar kan ge stor effekt!

3. Klippbilder

För att täcka de ställen där du behöver klippa i intervjun behöver du klippbilder. Ett klassiskt misstag är att se klippbilderna som utfyllnad, eller ”plåster” över dina klipp. Tänk istället på klippbilderna som en film i filmen. I det bästa av världar berättar klippbilderna en historia som adderar till det som sägs i filmen, med en början, en mitten och ett avslut. Två saker som bör undvikas är:

  • En ensam klippbild som täcker ett klipp i intervjun. Jag brukar kalla det för ett plåster. Lägg istället minst två klippbilder efter varandra. Detta tar bort känslan av att du försöker dölja ett klipp.
  • Klippbilder som visar exakt det som sägs i intervjun. Detta brukar kallas ”apelsin-tv”. Exempel: Intervjupersonen pratar om frukt och precis när hen nämner apelsin visas en bild på en apelsin.

4. Röd tråd

Det är viktigt att ha en röd tråd i din film. De flesta vet detta och lägger mycket tid och energi på ett tydligt och strukturerat manus vilket är toppen, men glöm inte bilderna! Att låta klippbilderna i filmen utgöra en berättelse i sig med början, mitten och avslut kommer lyfta din film.

Att hålla koll på allt detta under inspelning, tillsammans med ljussättning, ljud och kamerateknik kräver såklart mycket övning, men som med allt annat blir du bra på det du tränar mycket på.

 

Vill du veta mer?

Vi på Tale kan självklart hjälpa till med allt från förproduktion till inspelning och klippning. Här kan du läsa mer om hur vi arbetar med film.

Du kan även skicka ett mail till erik.ziden@talecontent.se om du vill veta mer!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev där vi bjuder på kunskap. Brevet kommer en gång i månaden och innehåller allt ifrån guider, beskrivande case, våra senaste blogginlägg, spaningar och praktiska tips på hur man lyckas med content marketing.

* obligatoriska fält


I och med att du börjar prenumerera på Tales nyhetsbrev godkänner du att vi får kontakta dig gällande nyheter och marknadsföring. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i vår integritetspolicy.