whitepaper

Hur ger ett whitepaper mig leads?

Förutom att vara en plattform för information om din organisation, är hemsidan också ett sätt att komma i kontakt med potentiella kunder, eller hur? Om du inte har turen att de hör av sig direkt, bör du lämna dem med något värdefullt som gör att de bygger förtroende för er som experter. Vi förklarar varför ett whitepaper är precis vad du behöver för att få leads. Häng med! 

Ska vi vara ärliga (vi är alltid ärliga mot er) – hemsidan är inte bara till för besökarna. Den är också jättemycket till för att ni ska kunna samla in data för att köra digital annonsering mot tidigare besökare och – för att generera LEADS. 

Leads kan du tex generera genom så kallat gated content. Att ditt content är ”gated” innebär att besökaren måste lämna något ifrån sig för att få tillgång till det. Innehållet kan vara en demo, ett testresultat eller ett så kallat white paper. Definitionen av ett whitepaper är inte helt kristallklar men i sammanhanget innebär det ofta insikter ni som organisation har, som det kostar (typ en mailadress) att ta del av. Man menar oftast att ett whitepaper är just leads-genererande material och inte bara en nedladdningsbar PDF tillgänglig för alla. 

Om du som vi också har stor tilltro på content, och mer det som kallas pull marketing*, är det helt i linje att då skapa värdefullt innehåll som gör att kunderna dras tillbaka till er. 

I vårt fall har vi tagit fram en samling texter som behandlar det vi är bäst på – strategisk content marketing. Tanken är att besökare hittar till oss via SEO eller annonsering, blir nyfikna på våra insikter i ämnet, ger ifrån sig sin mailadress och får i gengäld ta del av våra kunskaper. Nästa steg är förhoppningsvis att läsaren återkommer till oss med sina funderingar för att få skräddarsydda svar. Om vi inte hör tillbaka från läsaren, har vi ju en mailadress att höra av oss till, tex med vårt nyhetsbrev.

När ditt whitepaper är på plats, testa olika typer av innehåll, olika format (mobilanpassat/desktop-anpassat/video/Powerpoint-presentation) och såklart olika CTA-copy. Kom ihåg att samla data på resultaten!

Hör av dig om du vill veta mer om leadsgenererande material. Eller ladda ner Tales whitepaper om strategisk content marketing. Och bli vårt lead. ? 

*Push och pull marketing – Push marketing är den marknadsföring som pushas ut till kunderna och säger ”Kom och köp, vi har vad du vill ha!”. Pull marketing är den lite mer lirkiga marknadsföringen som lämnar ett frö och lockar till sig kunderna. Båda är kanon men funkar olika bra för olika ändamål och typ av produkt. 

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev där vi bjuder på kunskap. Brevet kommer en gång i månaden och innehåller allt ifrån guider, beskrivande case, våra senaste blogginlägg, spaningar och praktiska tips på hur man lyckas med content marketing.

* obligatoriska fält


I och med att du börjar prenumerera på Tales nyhetsbrev godkänner du att vi får kontakta dig gällande nyheter och marknadsföring. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i vår integritetspolicy.

Ladda ner vår e-bok!

Här berättar vi hur du lyckas med innehållsdriven kommunikation och content marketing. Strategierna som lägger grunden och arbetssättet som fixar genomförandet.

Ladda ner e-boken här