content ordlista

Contentbranschens ordlista: begrepp, floskler och klyschor

Under min studenttid hade jag en lärare i medieproduktion som alltid hade en specifik del i sin PowerPoint avsatt till det han kallade ”Fikonsnacket”. Branschspråket som alla som arbetar inom marknadsföring slänger ur sig, men som ingen reflekterar över om alla i rummet faktiskt förstår. Han pratade alltid om orden med en smula sarkasm och dramatik. ”Fråga alltid vad CTR:en är, då blir de lyriska.” Klassen flinade och jag tänkte att jag aldrig skulle bli den som snackar floskler.

Det tog mig sex månader. Sen var jag där. Slängde mig med förkortningar och begrepp (förutom ordet ”rubbe” som flera av de gamla journalisterna på Tale säger – tack och lov har den har aldrig fastnat).

Men för att det inte finns någon poäng med att använda begrepp och ord som någon annan inte förstår, har jag därför satt ihop den här ordlistan. Den innehåller högt och lågt med allt från klyschor till seriösa begrepp som du antagligen hört mig använda någon gång.

A/B Test

A/B-test (eller split testing) är en metod för att testa vilken av två versioner (A och B) som presterar bäst. Till exempel kan du jämföra hur en video presterar i jämförelse med en stillbild. Eller hur en viss målgrupp interagerar med din annons i jämförelse med en annan målgrupp.

Testa A/B-testet några gånger innan du tar ett beslut. Syftet med testet är att utifrån data se vad som presterar bäst. Ju mer data du har, desto säkrare slutsats. Nästa steg är att fundera på varför A eller B presterat bäst!

Algoritm

När du publicerar innehåll på digitala kanaler analyserar plattformarna materialet utifrån algoritmer. Algoritmerna är koder som analyserar vad ditt innehåll säger och hur bra det är i jämförelse med andra. Innehållet utvärderas utifrån flera olika faktorer och de uppdateras hela tiden, vilket gör att det tar tid och engagemang att hålla koll på de nyaste uppdateringarna.

Vill du lära dig mer om just Facebook annonsering och tips för hur du ska utvärdera dina annonser kan du läsa vårt inlägg här.

Bounce Rate

Bounce rate är andelen besökare som lämnar din hemsida utan att ha interagerat med innehållet. Alltså inte till exempel klickat på en länk, klickat sig vidare eller skrivit upp sig för nyhetsbrev. Men hög bounce rate behöver inte vara negativt. Allt beror på vad du förväntar dig för interaktion med ditt innehåll. Du kan se din Bounce Rate i Google Analytics.

Call To Action (CTA)

Call to action, CTA, är vad du vill att en person ska göra efter att ha tagit del av ditt innehåll. Ska personen klicka sig vidare för att lära sig mer, anmäla sig till ett webbinarium eller köpa en viss produkt?

Klassisk CTA är att skriva i en annons: ”Läs mer här: länk”.

Clickbait

Clickbait är ett begrepp som betyder att rubriken handlar om något som inte stämmer med resten av texten. Oftast handlar det om att producenten vill väcka uppmärksamhet och få så många tittare eller läsare som möjligt.

Begreppet har en negativ association och kan ofta trigga igång diskussioner som skadar varumärket eller producenten.
Ha en klickvänlig och SEO-optimerad rubrik. Men se till att den speglar innehållet.

Click Through Rate (CTR)

Click through rate (förkortat CTR) eller klickfrekvens är förhållandet mellan hur många som klickat på länken och hur många gånger annonsen visats.

För att räkna ut CTR tar man klicken dividerat med exponering och sen multiplicerar med 100. Alltså: (klick/exponering) x 100 = CTR

Content is King

Den som säger “content is king” tror helhjärtat på att innehållet är a och o. Ingen strategi, planering eller plan kommer vara framgångsrik om inte innehållet är relevant och bra. Meningen ses ofta som en floskel och sägs ofta med en underton av sarkasm. Men den är ju sann, eller hur?

Contentbyrå / Content marketing-byrå

Hej, vi heter Tale och är en contentbyrå. Det betyder att vi jobbar med content marketing och fokuserar på att just innehållet ska ge bästa resultat. Vi sätter strategier, producera och distribuerar (såklart med utvärdering), så att ditt innehåll får effekt.

Vi på Tale arbetar dessutom kanaloberoende (se definition längre ner) och om du undrar om vi kan passa för just dig kan du alltid läsa det här blogginlägget som vi skrivit.

Cost Per Click

Cost per Click (förkortat CPC) visar kostnaden per klick på din annons. Genomsnittet för CPC ligger på 0.50–1.00 dollar för Instagram-annonser. Räkna ut kostnaden per klick genom att dividera den totala kostanden för din annons med antal klick.
Alltså: Kostnad/klick = CPC

Cost Per Mille

Cost per mille (förkortas CPM) är vad det kostar att nå 1 000 personer med din annons.
CPM räknas ut på följande sätt: Kostnaden dividerat med antalet exponeringar. Sen multiplicerar du kvoten med 1 000.
Alltså: (Kostnad/Exponeringar) x 1 000 = CPM..

Datadriven marknadsföring

När vi pratar om datadriven marknadsföring så menar vi att det är ingen idé att gissa sig till vad målgruppen vill ha för innehåll. Tack vare vår digitala sfär finns det massa data att hämta hem. Genom att titta på data kan vi se målgruppens beteende, sökningar och innehåll som den är intresserad av. Utefter vad det säger skapar vi innehåll för marknadsföringen. Man matchar alltså innehållet med det målgruppen letar efter.

Engagement Rate

Engagement Rate är förhållandet mellan hur många som har sett ditt innehåll och visat något engagemang. Engagemanget är allt ifrån att gilla, kommentera och dela till att se en viss andel av en video.

Engagement Rate räknas ut på följande sätt: all interaktion (som reaktioner, kommentarer, klick och delningar) dividerat med räckvidden. Sedan multiplicerar man kvoten med 100. Alltså: (Interaktion/räckvidd) x 100.

Evergreen content

Med evergreen content menas innehåll som aldrig går ur tiden och alltid är relevant. Till exempel skulle den här ordlistan vara ett blogginlägg som är evergreen eftersom definitionerna på alla begrepp kan publiceras närsomhelst under året.

Men när du lägger upp en bild på din Instagram om att idag är det kanelbullens dag, så fungerar bilden bara att lägga upp den fjärde oktober varje år.  Du skulle exempelvis inte kunna om-publicera inlägget i mars utan att förvänta dig en massa troll eller pekpinnar om att ditt inlägg är lite fel ute. Med det sagt, både evergreen och icke-evergreen innehåll är bra och behövs för din marknadsföring.

Exponeringar

Exponeringar är antalet gånger något visats. Ponera att din annons visats 1 000 gånger. Men det är bara 500 personer som sett den. Det betyder att varje person sett den två gånger. Exponeringarna är 1 000 visningar. Räckvidden är 500 stycken.

Frekvens

Antalet gånger innehållet visats för samma person/webbläsare. Ponera att din annons visats 1 000 gånger. Men det är bara 500 personer som sett den. Det betyder att varje person sett den två gånger – alltså har annonsen en frekvens på två.

Instagram Reels

Instagram har lanserats sin motsvarighet till TikTok som de kallar Reels. Med Reels kan du spela in och redigera 15 sekunder långa videoklipp. Vill du veta mer om hur funktionen skiljer sig från TikTok, hur man skapar en reel eller om det går att annonsera? Då kan du läsa vårt inlägg om Instagram Reels här.

Kanaloberoende

Kanaloberoende kommunikation förenar content och pr och ökar effekten.
Det innebär att vi utgår från innehållet i första hand och ser såväl digitala kanaler, sociala medier, kundtidningen och nyheten i Ekot som en del av verktygslådan för att nå ut. Resultatet? Egna, köpta och förtjänade medier i samverkan. Vi har skrivit ett helt blogginlägg om fördelarna med ett kanaloberoende tankesätt som du kan läsa om här.

Leads

Ett lead är en kontaktuppgift till en potentiell kund att antingen hålla kontakten med genom riktat värdefullt innehåll eller lämna över till säljorganisationen.

För att en potentiell kund ska lämna ifrån sig sina kontaktuppgifter behöver vi erbjuda någonting värdefullt i utbyte. Det kan exempelvis vara ett white paper eller ett webbinar. Då brukar man definiera det som ett marknadskvalificerat lead (MQL).

När den potentiella kunden visat tillräckligt stort intresse för ert erbjudande brukar man prata om säljkvalificerade leads (SQL). Det innebär att den potentiella kunden sannolikt är redo att bli kontaktad av er säljorganisation. Värdefullt och relevant innehåll är nyckeln för att generera leads.

Lookalike målgrupp

Lookalikes används för att nå individer som är svåra att hitta genom traditionell segmentering av målgrupper.
Du hittar alltså nya användare genom att spegla viktiga men inte alltid uppenbara egenskaper hos din befintliga målgrupp.

Lågt hängande frukt

Direktöversatt från engelskans ”low hanging fruit” och betyder det som är enkelt att få och inte kräver så mycket ansträngning.

Pixlar

Pixlar från till exempel sociala medier är en bit kod som sätts på användaren när hen besöker din hemsida. Pixeln markerar att användaren varit på din webbplats vilket gör att du kan marknadsföra mot individen på exempelvis Facebook, Twitter eller LinkedIn.

Ifall du någonsin gått in på hemsida som säljer kläder, stängt ner appen eller webbplatsen och sen loggat in på Facebook och fått annonser från webbplatsen så har de satt en pixel på dig.

Sökmotorsmarknadsföring (SEM)

Sökmotorsmarknadsföring (förkortat SEM) är annonseringen i sökmotorerna. Googlar du till exempel på contentbyrå Stockholm finns det en chans att du ser Tale överst bland resultaten med en ”annons”-markering. Det betyder att vi betalar för att synas för användare som söker på contentbyrå Stockholm.

Vi syns även på sökmotorer utan annons-markeringen. Det kallas sökmotoroptimering. Definitionen hittar du längre ned.

Sökmotoroptimering (SEO)

Sökmotoroptimering (förkortat SEO) handlar om att skapa relevant och sökbart innehåll så att sökmotorer väljer att prioritera era hemsidor.

Googlar du till exempel på contentbyrå Stockholm finns det en chans att du ser Tale bland resultaten. Om vi eller andra syns med en annons-markering betyder det att vi betalar för att synas för användare som söker på contentbyrå Stockholm. Det kallas sökmotormarknadsföring och definieras lite högre upp.

Retargeting

Med retargeting menas att du annonserar mot en målgrupp som integrerat med ditt innehåll tidigare. Det kan till exempel vara att de gillat, delat eller kommenterat ett inlägg, sett en viss andel av en video eller besökt din hemsida. Eftersom de redan visat intresse en gång är de ofta mer benägna att engagera sig med ditt innehåll igen.

Retargeting är bra om du vill kommunicera något ytterligare så som att anmäla sig till ett webinarium, köpa en produkt eller bli medlem i din organisation

Räckvidd

Räckvidd är antalet personer som sett ditt innehåll. Låt säga att din annons visats 1 000 gånger. Men det är bara 500 personer som sett den. Det betyder att varje person sett den två gånger. Räckvidd är 500 st medan exponeringarna är 1 000 visningar.

Thought Leader

Att vara en thought leader innebär att man är källan och förebilden inom industrin man arbetar. Ett exempel på en thought leader är Microsoft-grundaren Bill Gates eller författaren till boken ”Start with why”, Simon Sinek.

Thruplay

Facebooks mätvärde för videoannonser kallas ThruPlay och är ett mått på antalet gånger din video har spelats upp i sin helhet (eller minst 15 sekunder om den är längre).

Hur räknar du ut kostnaden per ThruPlay? Genom att dividera spenderat belopp med antalet ThruPlay så får du enkelt ut kostnaden. Alltså kostnad/antalet ThruPlays = kostnad för en ThruPlay

TikTok

TikTok är sociala medie-plattformen som exploderat. Appen ägs av techbolaget ByteDance och låter användaren titta, spela in och redigera videos. Wallaroo uppskattar att TikTok har cirka 850 miljoner aktiva användare per månad.

Vill du veta hur man annonserar på TikTok? Läs vårt blogginlägg om det här.

Urchin tracking module (UTM)

När vi säger att vi utm-taggar länkar betyder det att vi märker en länk så att vi vet exakt var den kommer ifrån.

Till exempel så kan vi märka (utm-tagga) en Facebook-annons så vi vet att det är just den annonsen från Facebook.  Vilket är superbra när vi utvärderar effekten av innehållet i Google Analytics.

Tycker du jag missat ett ord?

Då är det bara att mejla mig på nathalie.ekman@talecontent.se

Vi hörs,
Nathalie

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev där vi bjuder på kunskap. Brevet kommer en gång i månaden och innehåller allt ifrån guider, beskrivande case, våra senaste blogginlägg, spaningar och praktiska tips på hur man lyckas med content marketing.

* obligatoriska fält


I och med att du börjar prenumerera på Tales nyhetsbrev godkänner du att vi får kontakta dig gällande nyheter och marknadsföring. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i vår integritetspolicy.