reels

Reels: hur Instagrams nya funktion skiljer från TikTok

Att sociala medier är i en konstant uppdateringsfas och också lånar funktioner av varandra är inget nytt. Internets snabba utveckling innebär en konstant jakt efter de senaste uppdateringarna för att fortsätta vara intressant för sina användare. Den senaste uppdateringen kommer från Instagram och går under namnet ”Reels”. Sedan lanseringen i augusti i år (2020) har funktionen återkommande jämförts med årets mest nedladdade app: TikTok. I det här inlägget går vi igenom likheter och skillnader mellan Reels och TikTok, och varför du behöver ha koll på båda.

Crash Course: Instagram

Instagram grundades 2010 och köptes upp av Facebook två år senare. Instagram är i grund och botten en applikation för att dela bilder, men under sina 10 år har plattformen utvecklat alltfler funktioner. Idag handlar det inte längre bara om att dela bilder, du kan även skicka direkta meddelanden till andra (DM), publicera längre videos (IGTV) eller lägga upp innehåll som bara finns tillgängligt i 24 timmar (Stories).

Tittar man på statistiken har Instagram idag en miljard användare i 50 länder – varje månad. Målgruppen består till största del av kvinnor mellan 18 – 29 år.

Vad är Instagram Reels?

Instagrams senaste funktion är Reels. Tjänsten lanserades i augusti i år (2020). Med Reels kan du skapa och ta del av korta underhållande klipp. Likt IGTV är funktionen inbakad i plattformen, på samma ställe där du skapar Stories. Du behöver bara klicka på ikonen ”Reels” längst ner för att ta del av funktionen.

Vill du hellre titta på de korta klippen finns det tre olika sätt. De kommer automatiskt upp i ditt flöde eller i dina vänners Stories om de du följer lägger upp några. Du kan också upptäcka nya Reels i Explore-delen på Instagram. Där kommer de klipp som trendar högst upp i Explore.  Ett tredje sätt att ta del av Reels är att gå till en användares konton och söka dig vidare till användarens Reels-inlägg. Reels sparas under sin egen ikon i din profil.

Crash Course: TikTok

TikTok lanserades i Kina 2016 av kinesiska techföretaget ByteDance. År 2018 slogs appen ihop med Musical.ly och blev tillgänglig globalt. Sedan dess har kanalen spridit sig snabbt i resten av världen. Idag finns TikTok i 154 länder.

Likt Instagrams Reels är TikTok en videodelningsapp. Men till skillnad från Reels har inte TikTok flera funktioner. Istället har TikTok fokuserat på sitt huvudsyfte: att skapa och dela underhållande videos.  Idag har appen uppskattningsvis 800 miljoner användare per månad, med  generation Z, som största målgrupp.

Varför lanseras Reels nu?

Att Reels lanserades i augusti (2020) kan ses som mer eller mindre strategiskt av Instagram. TikTok har mötts av flera utmaningar i framförallt USA. President Donald Trump har bland annat hotat med att stänga ner appen. Varför? Därför att kanalens datainsamling kan ses som ett hot mot rikets säkerhet. När presidenten i augusti skrev under en order om att TikTok behöver säljas eller avsluta sin verksamhet i USA med anledning av USA:s och Kinas frostiga relation svarade bolaget med att hota att stämma presidenten.

Även i Sverige möts TikTok av misstänksamhet. Bland annat har SVT gått ut med att anställda inte får ha TikTok-appen på sina tjänstetelefoner, eftersom den anses samla in mer data än nödvändigt.

Så vad betyder det här för Instagram Reels om TikTok skulle stängas ner i USA och i andra delar av världen (appen är redan nedstängd i Indien)? Kort och gott: En möjlighet.

Skillnaden mellan Reels och TikTok

Men trots att Reels och TikTok liknar varandra så bör vi också vara medvetna om skillnaderna för att kunna förutspå framtiden:

1. Ägandeskapet

Vem som äger vad är givetvis den mest omtalade skillnaden mellan kanalerna. Amerikanska Facebook äger Instagram medan kinesiska ByteDance äger TikTok. Varför spelar det roll? Förutom att TikToks framtid fortfarande är oklar i bland annat USA så gäller motsvarande för Instagram i Kina.

Medan USA överväger att stänga ner TikTok, har Kina redan stängt ner Facebookägda Instagram. Likt många andra kanaler som YouTube, Snapchat, Tumblr fungerar inte Instagram i Kina.

Det betyder att du som företag måste överväga var din målgrupp befinner sig. Instagram Reels är en no-go om du skulle vilja skapa innehåll för personer som befinner sig i Kina. Men det kan vara bra att överväga både TikTok och Reels om din målgrupp finns i Europa eller USA.

2. Annonseringen

Medan TikTok tillåter företag att annonsera på kanalen (vi har skrivit ett inlägg om det här) är annonseringsmöjligheten inte tillgänglig på Reels än. Det kommer säkerligen så småningom, men finns inte i dagsläget.

Det betyder att det kan vara svårt för konton som vill öka sin räckvidd och antalet nya följare. Det går dock att använda vanlig annonsering med videos och bild.

3. Funktionerna

Det finns även skillnader när det kommer till själva skapandet av innehållet. Medan TikTok tillåter videos upp till en minut tillåter Reels för närvarande bara videos som är 15-sekunder långa. Däremot kan du dela din Reels-video på Stories (som försvinner efter 24-timmar) och i ditt vanliga flöde.

En annan skillnad är att du inte kan välja att följa endast Reels du är intresserad av, du måste följa hela Instagramkontot. Du behöver alltså köpa dig in på hela paketet.

Framtiden: Reels eller TikTok?

Hur ser framtiden ut för Reels och TikTok? Det beror på, helt enkelt. Om TikTok stängs ner i fler delar av världen (så som har skett i Indien) kommer kreatörerna söka sig till nya plattformar. Med tanke på att Instagram redan är en väletablerad plattform är förutsättningarna goda att det är just Reels blir den ledande plattformen för den som vill skapa rörligt innehåll. Men om TikTok inte stängs ner i till exempel USA, varför ska redan befintliga användare överge en fungerande plattform? Ett möjligt scenario är att det bli en blandning, där den som vill gardera sig om möjligt bör jobba med de båda plattformarna parallellt. Redan idag laddar många kreatörer upp sitt innehåll såväl på TikTok som på Reels.

Vill du veta mer om de senaste nyheterna och följa vad som händer med TikTok och Reels?

Hör av dig till mig: nathalie.ekman@talecontent.se eller prenumerera på vårt nyhetsbrev så får du spaningar, praktiska tips, kunskap i form av guider beskrivande case och våra senaste blogginlägg.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev där vi bjuder på kunskap. Brevet kommer en gång i månaden och innehåller allt ifrån guider, beskrivande case, våra senaste blogginlägg, spaningar och praktiska tips på hur man lyckas med content marketing.

* obligatoriska fält


I och med att du börjar prenumerera på Tales nyhetsbrev godkänner du att vi får kontakta dig gällande nyheter och marknadsföring. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i vår integritetspolicy.