Annonsera på TikTok – det här behöver du känna till

Annonsera på TikTok och du har möjlighet att nå en yngre kundmålgrupp. Men vad är TikTok? Chansen är stor att du hört talas om TikTok under den senaste tiden.

Appen, som ägs av kinesiska ByteDance, har passerat 1,5 miljarder nedladdningar från Apples Appstore och Google Play, varav fler än 500 miljoner nedladdningar har skett bara sedan i februari i år.

Användarna på TikTok publicerar korta videoklipp och appen har en rad olika specialeffekter och filter. Musik, dans och olika utmaningar, ”challenges”, är också en stor del av innehållet på TikTok.

Än så länge saknas det statistik på hur många av användarna som är svenskar. Men fråga vem som helst i din bekantskapskrets som är 25 år eller yngre och det är ytterst troligt att de finns på TikTok.

Som alltid gäller det förstås att förstå sin målgrupp och om du vill nå Generation Z så är TikTok en relevant kanal eftersom det är här som den målgruppen finns idag.

Med rätt idé och med ett koncept som utnyttjar kreativiteten som finns inbyggd i TikTok är chansen också större att du når ut med ditt budskap.

Det vi på Tale kallar för ”kanaloberoende arbetssätt” är i högsta grad relevant även i detta sammanhang. Fundera på historien du vill berätta och anpassa sedan den för varje kanal. Som i detta fall: TikTok.

Exempel på annonser på TikTok

Företag som vågar använda humor är också de som varit mest framgångsrika med sina TikTok-satsningar. Flygbolaget Ryanair har till exempel gjort flera uppmärksammade inlägg. Som att använda programledaren Jimmy Fallons uttalande om lågprisbolagets kundbemötande och samtidigt placera ett filteransikte på ett flygplan. Låter det konstigt? Kolla klippet nedan så förstår du.

@ryanair When are we coming to America? We’re already there #ryanair #jimmyfallon ♬ original sound – Reality Tv City

Detta är ett snyggt sätt att anpassa kommunikationen till kanalen och de inbyggda regler och förutsättningar som finns där. Humor, musik och kreativitet i förening.

Annonsera på TikTok steg för steg

1) Skapa en TikTok-kanal för ditt företag eller varumärke och publicera eget material.

Washington Post har ett TikTok-konto där de bjuder in bakom kulisserna på tidningsredaktionen. Inläggen har ett helt annat tilltal än i deras traditionella kanaler, och resultatet har blivit att de plötsligt når ut till en helt ny målgrupp.

Så här lät de den demokratiske presidentkandidaten Beto O’Rourke presentera sig för tidningens TikTok-följare.

Ett annat exempel är Tekniska Museet som har en TikTok-kanal med nästan 2 000 följare.

Här bjuder museets personal på innehåll som väcker nyfikenhet, vilket i sin tur förstås ska leda till att fler besöker utställningarna på Gärdet.

2) Annonsera genom TikToks annonsverktyg och betala för räckvidden.

Flera svenska annonsörer, som Länsförsäkringar, Adlibris och Knivbrev, har redan hittat hit och marknadsför sina erbjudanden till den svenska TikTok-communityn. Generellt så påminner annonsverktyget på många sätt om de som andra plattformar, som Facebook, Twitter och LinkedIn.

Skapa ett annonseringskonto för TikTok

För att skapa ett annonseringskonto behöver du skapa ett eget konto just för marknadsföring. Här skiljer sig TikTok lite från de andra sociala medieplattformarna. Ofta hör de andra sociala medierna ihop med sina marknadsföringsplattformar men för TikTok hålls dessa åtskilda. Du behöver därför skriva in dina uppgifter om företaget och varför ni vil annonsera på TikToks ads-sida.

Därefter blir du kontaktad av en representant från TikTok ifall du möter kriterierna för annonseringen. Ingen auto-generering här alltså.

TikToks format för annonsering

Det finns fyra olika format du kan välja för din annons.

  • Branded Hashtag Challenge
    En stor del av TikTok utgörs av olika utmaningar. Ofta har utmaningen även en tillhörande hashtag.  Ingen kan väl glömma #chairchallenge som var trendade förra året (till och med vi på Tale var tvungna att testa). Med Branded Hashtag Challenge köper du utrymme så att just din utmaning kommer upp i discovery-flödet.
  • Branded Effects
    Branded Effects formatet innebär att företag kan skapa allt ifrån egna filter till effekter som andra TikTokare kan använda.
  • Brand Takeovers
    Brand Takeovers är annonserna som ibland kommer upp precis när du öppnar TikTok appen. Vill du öka kännedomen om ditt varumärke så kan det här vara ett riktigt bra format att satsa på eftersom man verkligen fångar tittarens uppmärksamhet. Dock är Brand Takeovers ofta det dyraste formatet när det kommer till annonseringen.
  • In-feed annonser
    In-feed annonser är de annonser som mest liknar organiska publiceringar. De är upp till 60 sekunders video och kommer upp i det vanliga flödet.

3) Gör samarbeten med någon influencer som är relevant för den målgruppen du vill nå.

Social marknadsföring är inget nytt. Men även om det är vardagsmat på Instagram så har inte svenska företag sett potentialen på TikTok i samma utsträckning än så länge.

Med rätt erbjudande och med rätt samarbetspartner kan dock TikTok vara helt rätt kanal för din framtida kampanj.

Vill du läsa mer om TikTok?

Här är en sammanfattning av TikTok-året 2019.

Blev du nyfiken och vill veta mer om att annonsera på TikTok ? Hör av dig till oss så berättar vi mer.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev där vi bjuder på kunskap. Brevet kommer en gång i månaden och innehåller allt ifrån guider, beskrivande case, våra senaste blogginlägg, spaningar och praktiska tips på hur man lyckas med content marketing.

* obligatoriska fält


I och med att du börjar prenumerera på Tales nyhetsbrev godkänner du att vi får kontakta dig gällande nyheter och marknadsföring. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i vår integritetspolicy.

Ladda ner vår e-bok!

Här berättar vi hur du lyckas med innehållsdriven kommunikation och content marketing. Strategierna som lägger grunden och arbetssättet som fixar genomförandet.

Ladda ner e-boken här