contentproduktion

Contentproduktion 2021 – 5 tips på hur du får ut mer av ditt innehåll

Contentproduktion och arbete med content marketing har varit tufft under 2020 generellt. Pandemin har ställt extra stora krav på lyhördhet och förmåga till snabba omställningar. Men om 2020 har präglats av att vi mer eller mindre dagligen tvingats anpassa kommunikation efter nya förutsättningar, så kan 2021 bli året då du på allvar tar ett grepp om helhetsupplevelsen vad gäller contentproduktion.

Det behöver inte heller vara svårt. Tvärt om! Genom att ta ett steg tillbaka och fokusera på helheten – upplevelsen – istället för enskilda uttag, kan du få ditt innehåll att kännas mer relevant, leva längre och bli mer användarvänligt. Här kommer några tips på hur du kan gå tillväga.

1. Planera din contentproduktion som en del av en helhet

Vi brukar prata om contenthubbar med våra kunder. Det betyder inte att vi anser att alla bör skapa helt egna plattformar för sitt content. Däremot ser vi att förvånansvärt få använder sin egen webb som den contenthubb den skulle kunna vara, där innehållet utgör en del av en helhet som lockar målgruppen att ta del av mer. Hur du väljer att göra det är upp till dig och kan se olika ut beroende på plattform och målgrupp. Men på köpet får ditt innehåll en kontext där olika innehållstyper kan stötta varandra och där den som är intresserad enkelt kan ta del av mer innehåll och fördjupningar.

2. Gör det lätt för målgruppen att ta del av mer innehåll

För att din målgrupp ska vilja ta del av mer innehåll är det viktigt att det är strukturerat och sökbart. Hur lättnavigerat är ditt innehåll, utifrån ett användarperspektiv? Lockar ett besök i din kanal till fördjupning? Finns det annat innehåll som tangerar samma intresseområde och som därmed kan vara relevant för din målgrupp? Ett enkelt sätt att göra ditt innehåll mer engagerande och användarvänligt är att tagga upp innehållet på exempelvis teman eller ämnen. Det finns också tekniska lösningar där algoritmer sköter puffarna till relaterade ämnen. Genom att strukturera ditt innehåll är chansen större att dina besökare letar sig vidare och tar del av mer.

Och framför allt: glöm inte att också skapa innehåll som målgruppen efterfrågar. Gör keyword research och skapa den contentproduktion som bäst svarar på användarens sökningar på Google.

3. Gör ditt innehåll tillgängligt för fler

Olika människor tar till sig saker på olika sätt. Olika innehållstyper gör sig dessutom bra i olika format. Andelen som tittar på digital video dagligen ökar fortfarande, enligt Internetstiftelsens årliga rapport Svenskarna och internet. Antalet som lyssnar på poddar har ökat mest i jämförelse sedan året innan, med 13 procent. Och det finns fortfarande många som föredrar text. Så varför inte göra en överskådlig lista i text utifrån innehållet i en video, en pedagogisk explainerfilm för att stötta en faktatung text, eller en serie poddar för de verkligt intresserade? Genom att jobba med flera format och vinklar för att berätta din historia blir budskapet mer tillgängligt. Dessutom hänger budskapen ihop över flera innehållsenheter och utgör en större helhet som blir mer pedagogisk och engagerande. Genom att optimera ditt innehåll sparar du dessutom både tid och pengar, och gör upplevelsen större för din målgrupp.

4. Contentproduktion som engagera din målgrupp

Det har aldrig funnits så många kanaler som idag för att interagera med sin målgrupp. Tack vare egna kanaler kan du enkelt ha direkt dialog genom undersökningar, enkäter och diskussioner. Det kan ske i öppna forum som till exempel kommentarsfälten i bloggar och sociala medier. Den som inte har tid att moderera kan använda mejl eller olika applikationer för exempelvis omröstningar och enkäter. Ett annat sätt att engagera din målgrupp är att ta avstamp i nyhetsflödet. Att vara uppdaterad och aktuell ökar din trovärdighet och gör dig relevant. En god dialog kan dessutom ge uppslag till nytt innehåll som du redan på förhand vet engagerar din målgrupp.

5. Organisera din contentproduktion med köpt och förtjänad media

När du fått ditt innehåll att hänga ihop är du redo för nästa steg. Den helhetsupplevelse vi vill skapa innebär att det inte räcker med att endast planera för contentproduktion i egna kanaler. Innehållet i ägda medier måste hänga ihop med kommunikation och marknadsföring i köpta och förtjänade. På så sätt skapar du en sömlös upplevelse där budskapen hänger ihop oavsett om din målgrupp tar emot dem via en artikel i affärspress, en sponsrad Tweet eller genom att läsa ett blogginlägg på sajten efter en sökning på Google. Då behövs ett arbetssätt som utgår från kanaloberoende kommunikation.

Vill du ha hjälp med produktionen?

Hör av dig till mig så berättar jag mer!

maria.lundqvist@talecontent.se
070-661 29 01

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev där vi bjuder på kunskap. Brevet kommer en gång i månaden och innehåller allt ifrån guider, beskrivande case, våra senaste blogginlägg, spaningar och praktiska tips på hur man lyckas med content marketing.

* obligatoriska fält


I och med att du börjar prenumerera på Tales nyhetsbrev godkänner du att vi får kontakta dig gällande nyheter och marknadsföring. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i vår integritetspolicy