5 sätt att skapa en kraftfull kommunikationsstrategi

En effektiv kommunikationsstrategi hjälper dig fokusera på rätt saker och välja bort allt annat. Här är fem sätt att göra det – med exempel på andra som gjort det framgångsrikt.

En bra kommunikationsstrategi ser ofta väldigt enkel ut. När någon i efterhand tittar på strategin och resultaten känns det självklart att den fungerade. För den fick ju alla att fokusera på rätt saker och inget annat.

Men vägen till det där enkla och självklara är ofta allt annat än lätt. Ofta är det svåraste av allt med att ta fram en kommunikationsstrategi att välja och välja bort.

Det är naturligt att vilja ha allt. Men när det gäller kommunikationsstrategier som fungerar i verkligheten kan du bara få det du behöver för att lyckas – inte allt du vill ha.

Så här gör du för att förenkla din kommunikationsstrategi så du kan fokusera på rätt saker.

1. Finns det en avgörande utmaning som måste lösas? Börja där.

Ett kommunalt bolag inom kommunikationstjänster behövde hjälp att hålla sig relevanta i konkurrens med privata aktörer. De hade flera målgrupper och utmaningar inom många områden.

Den nuvarande strategin tog hänsyn till allt detta på ett teoretiskt imponerande sätt – tyvärr utan koppling till verkligheten.

För här och nu behövde de inga teorier utan helt enkelt en hemsida som utstrålade kompetens och modernitet. Först då skulle bolaget kunna kommunicera mer aktivt. I dagsläget hindrades de av att all marknadsföring riskerade att driva trafik till deras hemsida som gav fel bild av bolaget.

Lösningen var en ny kommunikationsstrategi med tre viktiga delar:

  1. Den tog fasta på en helt unik fördel som den tidigare kommunikationsstrategin missat
  2. Den stakade ut vägen för att skapa en innovativ hemsida
  3. Den gjorde det möjligt att möta konkurrensen på ett effektivt sätt

Nyckeln här var ledningens öppenhet för att sätta andra utmaningar tillfälligt på paus, för att kunna fokusera på det som var verkligt avgörande.

Kommunikationsstrategi handlar inte om teori eller stora ord. Utan att veta vad som ska göras för att få saker att hända i verkligheten.

2. Hitta hävstången i kommunikationsstrategin – det som ger stor effekt i förhållande till insatsen

”Vi trodde att vi låg i framkant när det gällde att kommunicera hållbarhet, men det var inte sant”.

Insikten att kommunikationen var eftersatt på en mängd områden fick företagets vd att vilja arbeta på alla fronter samtidigt. Men hur skulle resurserna räcka till?

Vid en närmare analys upptäckte vi att flera av målgrupperna överlappade varandra, och om vi fokuserade på en av dem skulle vi kunna nå många andra målgrupper samtidigt.

Det här blev en viktig pusselbit i företagets kommunikationsstrategi. Den visade hur företagets begränsade resurser kunde bli mer effektiva genom att använda kommunikation till en målgrupp som hävstång – istället för att rikta specifika insatser till varje målgrupp.

Det finns flera exempel på insatser som kan fungera som hävstång:

  • Att välja en enda kanal för annonsering istället för att sprida ut budgeten över flera kanaler (läs mer om kanalstrategi)
  • Att jobba med PR och förtjänat utrymme för att samtidigt tvingas höja den kommunikativa nivån internt
  • Att utgå från en stark berättelse och göra många olika kreativa uttag från den
  • Att skapa ett samarbete med en extern aktör som ger tillgång till helt nya målgrupper
  • Att standardisera och skapa rutiner för återkommande processer, för att frigöra tid till innovation

Hävstängerna är inte alltid uppenbara men är ofta väl värda att leta efter. Det kan också vara nödvändigt att hitta en hävstång om resurserna är begränsade.

3. Våga göra det enkla och tråkiga – men effektiva

När Stockholms stad skulle utveckla och starta byggprojekt i nya områden riskerade ett större byggbolag i Stockholm att bli omsprungna av sina konkurrenter. De visste att de behövde påverka rätt personer i stadsförvaltningen för rätten att bygga viktiga projekt, men de visste inte hur deras kommunikationsstrategi skulle se ut för att nå dit.

Till vårt möte hade de med sig massa bra idéer – som event, rapporter och reklamkampanjer – och var öppna för att bolla ännu flera. Men tillsammans insåg vi snart att det som framför allt behövdes var enkelt, tråkigt och metodiskt arbete.

De hade redan ett gott rykte hos staden och nu skulle vd:n helt enkelt ta möten med rätt personer vid rätt tidpunkt. Inte för tidigt i processen när det inte var riktigt relevant, men heller inte för sent då det blev svårare att påverka planeringen till byggbolagets fördel.

Vi gjorde en kartläggning av alla viktiga byggprojekt och personer som kunde påverka processen, och såg till att vd:n kunde träffa dem vid rätt tidpunkt och med rätt budskap.

Avgörande för att kommunikationsstrategin blev så effektiv var analysen av verkligheten och vad som behövde göras för att lyckas. I det här fallet var det inget avancerat och komplicerat utan något så enkelt som att ta möten med rätt personer vid rätt tidpunkt.

4. Se till att alla delar i kommunikationsstrategin drar åt samma håll

En sak som verkligen kan döda en annars bra strategi är om vissa delar i den motarbetar andra. Det är ett knepigt problem som ibland döljs av komplexitet och stora ord. Det är också en av de vanligaste orsakerna till att kommunikationen inte är så effektiv som den skulle kunna vara.

Ett företag inom detaljhandeln brottades med ineffektivitet i sina sociala kanaler. Det fanns ambitiösa mål att utveckla en stark organisk närvaro, men med tiden blev det allt tydligare att framgång mättes på köpt räckvidd framför allt. Det i sin tur hade att göra med hur organisationen var uppbyggd och hur resultat rapporterades internt.

När det stod klart vad framgång egentligen betydde och hur det skulle mätas kunde vi ta fram en ny strategi. Den hade inte bara ett tydligt fokus på få men rätt saker, utan också gav möjligheten att kontinuerligt förbättra och effektivisera arbetet på ett strukturerat sätt.

Det viktiga var att alla delar i den nya kommunikationsstrategin drog åt samma håll. Och allt som inte stöttade de strategiska målen hade rensats bort.

5. Säg nej oftare – men säg ja när det verkligen gäller

Oavsett om du har en ledande befattning eller en expertroll kommer du få ett antal spännande förslag på saker att göra. Det kan vara säljare som ringer om ett nytt verktyg eller reklamplaceringar, potentiella samarbetspartner eller kollegor och vänner som tipsar om nya smarta sätt att jobba.

Det allra mesta kommer du behöva säga nej till. Annars blir det mycket jobb men liten effekt.

Samtidigt kan du inte gå med skygglappar och missa möjligheterna som all förändring innebär.

Så hur hittar du rätt balans?

Kommunikationschefen på en myndighet inom tech och forskning hade fattat denna balans helt rätt. Tillsammans utvärderade vi kontinuerligt nya möjligheter. I praktiken sa han nja till nästan allt och var öppen för att utforska. Men inte på grund av rädsla för att ta beslut.

För när vi väl identifierat en väg som passade in i den övergripande kommunikationsstrategin agerade han snabbt.

Det vinnande perspektivet var rätt balans mellan öppenhet för det nya och samtidigt förmågan att hålla en rak kurs. Och grunden till det var att vi gjort tydliga vägval i kommunikationsstrategin, som svarade på saker som:

  • Vad är utmaningen?
  • Vilka möjligheter har vi att lösa den?
  • Vilka samarbeten kan hjälpa oss?
  • Vilka ska vi undvika?
  • Vilka stora trender bör vi hänga på?

Slutligen – här är en utmaning till dig när det gäller er kommunikationsstrategi…

Testa ett eller flera av de här fem sätten att förenkla och effektivisera er kommunikationsstrategi. Du kanske blir förvånad över hur mycket du faktiskt kan – och borde – välja bort.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev där vi bjuder på kunskap. Brevet kommer en gång i månaden och innehåller allt ifrån guider, beskrivande case, våra senaste blogginlägg, spaningar och praktiska tips på hur man lyckas med content marketing.

* obligatoriska fält


I och med att du börjar prenumerera på Tales nyhetsbrev godkänner du att vi får kontakta dig gällande nyheter och marknadsföring. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i vår integritetspolicy.