Så kan AI hjälpa till med PR-arbetet

Det finns gott om data att använda i PR-arbete. Men hur ska du hitta den och analysera den? Och hur ska du göra urvalet?

Här kommer AI till undsättning. Genom att använda AI-tekniker kan du dra nytta av data och få värdefulla insikter som driver framgångsrika PR-kampanjer. AI ska dock betraktas som ett hjälpmedel, en assistent. Det krävs en erfaren PR-strateg för att ställa rätt frågor, tolka och implementera insikterna AI kan bidra med. Precis som i allt PR-arbete gäller det att ställa rätt frågor. AI kan inte ersätta nyfikenheten och förmågan att avgöra nyhetsvärdet och sätta nyheterna i rätt kontext.

Här kommer lite tips kring hur AI kan hjälpa till att utveckla effektiva PR-strategier:

Steg 1: Utvärdera och förstå dina PR-mål och behov:

Börja med att utvärdera dina befintliga PR-mål. Vill du synas i DI, eller vill du bli taggad av en influencer? Eller vill du båda? Strategin är helt avhängig vilka resultat du vill se av ditt arbete. Titta också på dina specifika behov när det gäller medieanalys och krisövervakning.

Steg 2: Använd AI-baserade verktyg för medieanalys:

När du har identifierat målen med din PR-insats kan du börja fundera vilka AI-baserade verktyg för medieanalys som kan vara relevanta som stöd i ditt dagliga arbete. Verktygen kan automatiskt övervaka och analysera stora mängder medieinnehåll från olika källor, inklusive nyhetsartiklar, bloggar och sociala medieinlägg. De kan hjälpa dig att identifiera och mäta varumärkesomnämnanden, sentiment, konkurrentaktiviteter och trender i realtid, eller bevaka relevanta ämnen där ditt företag kan bidra med värdefull expertis till en reporter, exempelvis.

Steg 3: Identifiera relevant media för nyheter från ditt företag 

Genom att ange specifika nyckelord, branscherelaterade termer eller andra kriterier kan AI, som Chat GPT, använda dessa för att generera förslag på relevanta medier, där nyheter om ditt företag kan vara värda att pitchas.

Steg 4: Använd AI-baserade verktyg för krisövervakning:

AI är en kraftfull resurs för krisövervakning och hantering. Genom att använda AI-baserade verktyg kan du övervaka och analysera sociala medie-inlägg, nyhetsartiklar och andra källor för att snabbt upptäcka potentiella kriser och vad som sägs om ditt varumärke. Dessa verktyg kan även ge realtidsvarningar och analyser för att hjälpa dig att agera snabbt och proaktivt i krissituationer.

Steg 5: Kontinuerlig utvärdering och anpassning:

AI kan hjälpa till med mycket. Men det krävs en erfaren PR-strateg för att veta hur AI:n kan bidra till att använda insikterna strategiskt. Det gäller att kontinuerligt utvärdera och anpassa din PR-strategi baserat på de insikter och resultat som AI genererar. Var öppen för att testa och experimentera med olika tillvägagångssätt och se till att hålla dig uppdaterad med de senaste AI-trenderna inom PR.

Vill du veta mer om hur du kan jobba med PR-strategier och AI? Kontakta Tales PR-expert, Johan Darin.

Johan.darin@talecontent.se

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev där vi bjuder på kunskap. Brevet kommer en gång i månaden och innehåller allt ifrån guider, beskrivande case, våra senaste blogginlägg, spaningar och praktiska tips på hur man lyckas med content marketing.

* obligatoriska fält


I och med att du börjar prenumerera på Tales nyhetsbrev godkänner du att vi får kontakta dig gällande nyheter och marknadsföring. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i vår integritetspolicy.