Maximera räckvidden för rörligt på sociala medier: 5 enkla tips

Rörligt innehåll blir ett alltmer populärt format. Konkurrensen för räckvidd och engagemang på sociala media plattformar blir allt hårdare. Hur gör man för att nå ut? Vad är nyckeln till framgång? Tales Johan Darin delar sina fem tips för hur man maximera räckvidden för rörligt på sociala media. De är enkla. Fast ändå inte.

När jag blir tillsagd att sätta ihop några tips om hur man maximera räckvidden för rörligt på sociala medier, så blir mitt spontana svar så här:

  1. Gör en bra film
  2. Gör en bra film
  3. Gör en bra film
  4. Gör en bra film
  5. Gör en bra film

Något raljant, men ja ni fattar – det är inte huruvida filmen är kvadratisk, 16:9, fyra minuter eller 60 sekunder som är avgörande för engagemanget ditt innehåll får på sociala medier.

Och det är enkelt att förlora sig själv i spekulationer kring vad algoritmerna premierar just nu. Men algoritmerna är byggda för att få människor att stanna på plattformen, och vad får folk att stanna på plattformen?

Bra innehåll.

Och vad är bra innehåll?

En bra berättelse.

Matnyttig information. Igenkänning. Upplysning. Humor.

Det är något så enkelt och så svårt som en bra historia som träffar målgruppen som avgör.

En bra story behöver inte vara en berättelse

Med det sagt – även en bra story mår bra av att hitta sitt format. Facebook har sitt språk, Instagram sitt och TikTok sitt. Twitter sitt. Allt bygger på förväntan.

Vill jag se en rolig dans, en räddningsaktion av ett gulligt djur, få träningstips eller läsa om Trumps senaste utspel? Och kan ni som läser det här avgöra vilken app ni skulle använda för att stilla respektive behov?

Om ja – då har ni kommit en bra bit på vägen.

För tydlighetens skull – en bra story behöver inte vara en berättelse i ordets klassiska bemärkelse. Det kan vara ett recept, en rolig min eller en vurpa.

Och var jag FÖR raljant när jag listade punkterna så där fyndigt däruppe?

Absolut. Men annars hade du förmodligen inte läst vidare. Jag tror inte att Kieslowkis färg-trilogi (googla) hade firat några större framgångar på Instagram TV, oaktat den konstnärliga verkshöjden. Tre timmar tungrott drama gör sig bättre i en mörk salong än på en Iphone-skärm.

Vad krävs för bra rörligt innehåll för att maximera räckvidden?

Men tillbaka till den aktuella frågan. Hur gör man för att maximera räckvidden för rörligt på sociala media? Som jag sa förut: skapa bra innehåll.

Och hur gör man det?  Ja, här kommer trots allt några konkreta tips på hur man skapar bra rörligt innehåll

1. Lägga det bästa först

Har du något budskap som måste förmedlas? Säg det snabbt, och säg det högt. Man har bara ett par sekunder att fånga tittarens uppmärksamhet och få de att sluta scrolla. En kurva över tittningen på klipp på sociala medier kan liknas vid allt från ett stup, till sluttningen på ett brant berg, till ett mindre brant berg, och i sällsynta fall – ett skånskt berg. När du ser det skånska berget i kurvan, då vet du att du lyckats. Tittar någon i 10 sekunder, då ska du vara nöjd.

2. Skapa dramaturgi

Minns ni den klassiska scenen från romcom-filmen ”Jerry Maguire” när Renée Zellwegger vänder sig mot Tom Cruise, hyssjar honom och säger ”You had me at hello”.

Det är den Tom Cruise-effekten varje innehållskapare med självrespekt måste sträva efter. För att komma dit måste du klura ut hur du kan skapa förväntningar eller nyfikenhet, att något håller på att hända som är värt att vänta på. Kanske ska du börja med slutet? Testa dig fram i klippningen.

3. Hitta storyn innan du filmar

Det finns en historia att berätta i allt. En klyscha måhända. Men det är bevisen vi lever och verkar efter. För det är ju så. Att det finns en story i allt, alltså.

Här kan du ställa de klassiska journalistiska frågorna – hur, när, vem, vad, var och varför? Finns det någon dramatik i det här? Någon humor? Någon nyhet? Något folk kan relatera till?

Jobba på storyn innan du börjar filma helt enkelt. Det går snabbt att göra research och det hjälper att ha en riktning.

4. ”Show don’t tell”

Och hur ska du berätta det här? Finns det något annat sätt än att sätta någon i en stol och låta dem prata på. Tålamodet för att lyssna på okända personer som pratar är tyvärr kort, oavsett hur intressant ni tycker ämnet och personen är.

”Show, not tell” som den gamla berättartekniska klyschan lyder. Var kreativ.

5. Snygga bilder

Här finns det nästan inga regler. Vissa saker gör sig bäst filmat med kameran på telefonen. Det erbjuder en närhet och känsla av äkthet som är särskilt väl lämpat när du vill kommunicera på sociala medier. Men när jag säger närhet, då menar jag NÄRHET. Kom nära.

Och tänk på thumbnail för guds skull. Ingen kommer stanna till vid en freeze frame av en kontorsvägg i flödet. Glöm inte bort ljudet heller. Det går lätt att göra en provisorisk mikrofon av dina hörlurar med inbyggd mick.

Men vissa ämnen behöver en proffsproduktion trots allt. Tänk då på att proffsproducenter av rörligt inte alltid är proffs på sociala medier, och kan behöva guidning i framför allt klippningen. Alternativt – var noga med att anlita producenter av rörligt som har koll på innehåll på sociala medier (wink wink. Vi).

Känns det som du fick lite att ta tag i nu? Råden ovan är långt från omfattande, och det finns så klart en hel del mer att man skulle kunna grotta sig i när det gäller hur man maximera räckvidden för rörligt på sociala medier.

Men det här är bara ett inlägg och hur mycket tid har du just nu? Om du har läst så här långt då gissar jag att du är så pass intresserad att du vill fördjupa dig. Och jag tar gärna tid att prata mer om ämnet med dig.

Skicka ett mejl till johan.darin@talecontent.se med ”Maximera” i ämnesraden så lovar jag att svara.

Du kan också läsa mer om vårt rörliga erbjudande här.