YouTube: 5 snabba tips för dig som vill starta egen kanal
Strax efter sommaren gjorde Annie Lööf sin “comeback” på den politiska scenen efter drygt nio månaders föräldraledighet. Utöver de förväntade tal, seminarier och tv-intervjuer som politiker gör hade centerledaren en till satsning som var lite oväntad: hon lanserade sin egen YouTube-kanal.
Enligt Resumé hade Annie Lööf ”inspirerats av den framväxande influencermarknaden och deras sätt att kommunicera”. Det är oklart till vilken grad satsningen handlar om att agera som en ”influencer”. Men en sak är säker: Annie Lööf har insett kraften i att skapa och sprida innehåll i sina egna kanaler.
YouTube och företag: varför du borde ha ett konto
Och hon är långt från ensam i hennes beslut att skapa en kanal på YouTube. Det finns en hel del anledningar till varför du eller ditt företag borde finnas med på plattformen. Till exempel blir det enklare för målgruppen att ta del av allt innehåll på ett och samma ställe.
Det är också lätt att bädda in filmer på hemsidor och man slipper lång laddningstid. Innehållet blir även sökbart på Google och YouTube, vilket gör att nya besökare lättare kan hitta till ert företag och er webbplats.
Men hur vet man om man gör rätt? Vad borde man tänka på innan man laddar upp sin första video på YouTube?
Har kommer några enkla tips att ha i åtanke när du drar igång med din egen YouTube-satsning:
1. Skapa en strategi: vad är syftet med din YouTube-kanal?
Första steget är att planera och klargöra syftet med din kanal, vad för typ av innehåll ska produceras och vilka är målgruppen. Du behöver absolut inte ha allt spikat och klart för att kunna köra igång – ofta kan det vara bättre att testa småskaligt för att sen utvärdera och köra.
Men den största utmaningen är ofta att börja – så skissa och ha en överskådlig plan med varför du startar en YouTube-kanal och kör sen! Det är alltid bra att ha en skiss och ha allt nedskrivet så man har en grund att komma tillbaka till.
2. Uppdatera din YouTube profil
Se till att din kanal är uppdaterad med den information som behövs. Det kan vara allt ifrån att lägga in en beskrivning, länka till dina andra sociala medie-kanaler, ha en huvudtrailer för nya tittare eller skapa spellistor om det behövs.
Att ha en uppdaterad profil ger mycket för tittaren som går in på kanalen, eller letar efter just den där videon som du publicerade för några veckor sedan. Allt du behöver veta om hur du startar och hur du uppdaterar din YouTube-kanal hittar du här.
3. Håll koll på statistiken
Att utvärdera och se hur ditt innehåll presterar är alltid en bra idé. Sätt dig in i statistiken och analysera vilka videos som går bättre och varför. YouTube har sitt eget verktyg där du kan få fram data, så som hur många som tittat och när de slutade titta, till hur ditt innehåll förhåller sig till annat innehåll på kanalen.
Analysera, utvärdera och använd dig av data för att vässa dina videos i framtiden. Vill du lära dig mer om YouTubes analysverktyg kan du läsa mer här.
4. Glöm inte vikten av sökordsoptimering
Glöm inte att ditt innehåll dels är sökbart på YouTube, men även på Google (kom ihåg vad vi skrev däruppe om YouTube som sökmotorn?). Se därför till att rubriker och beskrivningen innehåller relevanta sökord och är optimerat för hittas om någon söker efter det.
QuickSprout har skrivit en hel artikel för dig som är nybörjare inom YouTube och SEO. Så kika på den om du behöver hjälp.
5. Var konsekvent i din publicering
Se till att du är konsekvent med dina uppladdningar. YouTube rekommenderar uppdaterade kanaler i större utsträckning än kanaler som publicerar mer sällan. Det är även bra för prenumeranter – framförallt ”tysta prenumeranter” som tar del av innehållet utan att följa eller att interagera, eller de som glömt sätta på notiser.
Har du en fast publiceringsdag så vet de om när de kan se nya klipp.
Det finns så klart flera tips att hämta hem när man vill utveckla sin kanal ännu mer. Men börja med de råd som finns här, och se till att komma igång. Bästa sättet att bli bättre är genom att börja publicera. Det skadar inte heller att titta på andras kanaler för inspiration. Vem vet – det kanske visar sig att Annie Lööfs inflytande blir större på YouTube än i talarstolen.
Om du känner att du behöver mer information eller tips, så kan du alltid höra av dig till Nathalie på nathalie.ekman@talecontent.se eller läsa mer om vårt erbjudande inom film och rörligt.
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev där vi bjuder på kunskap. Brevet kommer en gång i månaden och innehåller allt ifrån guider, beskrivande case, våra senaste blogginlägg, spaningar och praktiska tips på hur man lyckas med content marketing.
I och med att du börjar prenumerera på Tales nyhetsbrev godkänner du att vi får kontakta dig gällande nyheter och marknadsföring. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i vår integritetspolicy.