algoritmer

Utmaningar med sociala medier: Algoritmer och hur du får annonsen godkänd

Tales digitala specialist Nathalie Ekman förklarar vad som gör sociala medier till en så spännande spelplan för kommunikation, och vad som krävs för att hantera utmaningar med sociala medier, som exempelvis dolda algoritmer och annonsering.

När vi pratar om digital kommunikation går tankarna ofta direkt till sociala medier. Det är inte så konstigt. Idag använder 83 procent av svenskarna sociala medier, enligt rapporten Svenskarna och internet. Det dagliga användandet uppgår till 65 procent och allt fler svenskar konsumerar digital film och video online.

– Den som bemästrar kanalerna har en direkt ingång till sin målgrupp, säger Nathalie Ekman, digital specialist på Tale.

Men politiska händelser som valet i USA, fake news-debatten och ständigt uppdaterade algoritmer kan ställa till det för många. Samtidigt går diskussionerna om sociala mediers betydelse och inflytande på våra liv hetare än någonsin.

Påverkan av ”fake news”

En av anledningarna är den omtalade dokumentären The Social Dilemma om sociala mediers makt över våra liv. Även om dokumentären har fått viss kritik för att vara övertydlig och tesdriven så väcker den en del intressanta frågeställningar.

– Vi som jobbar med sociala medier dagligen vet hur mycket information plattformarna samlar in om sina användare, men medvetenheten kanske inte har varit lika hög hos den breda allmänheten. Dokumentären bidrar till att göra allmänheten alltmer skeptisk till sociala medier, säger Nathalie.

LÄS MER: Hur man annonserar på Facebook

 

Som digital specialist på Tale har Nathalie ett stort ansvar för att utbilda och vägleda kunderna om olika digitala plattformar för kommunikation. Hon ser att sociala medier blir alltmer strikta i sina policys för att komma till rätta med till exempel fake news-problematiken, något som i förlängningen kan påverka kundernas kampanjer.

– Det kommer ständigt nya riktlinjer för vad du kan prata om och när. Det kan exempelvis påverka den som vill lyfta sitt miljöarbete i sociala medier, något som har blivit svårt i samband med det amerikanska valet där så mycket betraktas som politiskt laddat. 

Utmaning att hålla sig uppdaterad

Algoritmerna ändras dessutom hela tiden beroende på vad som händer i omvärlden och vad som är på agendan. En kommunikationskampanj i sociala medier kan fungera fint ena veckan, medan den en vecka senare inte fungerar alls. Det kan handla om ett ämne, ett ord eller en formulering som är politiskt laddad ena dagen men inte den andra.

– Den största utmaningen för den som jobbar med sociala medier är att hela tiden hålla sig uppdaterad. De olika plattformarna utlyser ofta sina policyförändringar, men andra upptäcks först när vi ser hur de olika plattformarna hanterar våra annonser. Under amerikanska valet, till exempel, utannonserade Facebook större restriktioner för annonsering kopplat till politik, säger Nathalie.

Just Facebook hamnade för några år sedan i blåsväder som slutade med att VD Mark Zuckerberg utfrågades i den amerikanska senaten om hur företaget kunde låta den politiska konsultfirman Cambridge Analytica använda personliga data från miljontals användare för att påverka det amerikanska valet 2016. 

Hemliga algoritmer

Sedan dess har Facebook lovat att begränsa vilken data företag kan få ut om dig från Facebook. Men alla plattformarna hanterar uppdateringar på lite olika sätt, inte minst när det gäller deras algoritmer.

– Facebook är den plattform som kanske oftast uppdaterar sina algoritmer. Det är också Facebook som får ta mest stryk i debatten eftersom de är just först och störst. Efter ett tag hänger Twitter på och sen kommer LinkedIn, säger Nathalie. 

Många av algoritmerna är hemliga för att undvika att människor hittar sätt att kringgå dem. Men sociala mediegrupper på Facebook är en oslagbar källa för den som vill hålla sig uppdaterad och i loopen.

– Utöver grupperna handlar det också om ett ständigt sökande efter information. Jag googlar konstant och läser dagligen på om vad som händer. 

Hur får man annonsen godkänd?

Men det finns ingen anledning att lägga om sina strategier, enligt Nathalie. Däremot behöver man vara medveten om vilka utmaningar som kan dyka upp och vara redo att hantera dem, särskilt i tider av viktiga politiska skeenden som valet i USA.

LÄS MER: Hur man annonserar på TikTok

– Det kan vara bra att förbereda sig på att allting kan ta lite längre tid än vanligt. Om dina annonser inte blir godkända kan du alltså försöka formulera om budskapet så att du undviker laddade formuleringar och ord. Om din annons anses vara politiskt laddad bör du gå igenom ansvarsfriskrivningsprocessen, säger Nathalie.

Ansvarsfriskrivning innebär att du verifierar ditt företag hos Facebook genom att lämna in ditt ID, vilket i princip innebär att Facebook avsäger sig ansvaret för det innehåll du publicerar. Du behöver bara göra processen en gång, men när du gör den kan det ta lite tid. 

– Vi har en föreställning om att allt ska gå fort bara för att det är digitalt, men så är det inte alltid. En ansvarsfriskrivningsprocess hos Facebook kan ta uppemot tre dagar. Det är alltså inte bara att trycka på go. Det är viktigt att ha med i beräkningen, säger Nathalie.

Samtidigt är tre dagar snabbare än till exempel annonsering i print. 

– Det häftigaste med sociala medier är ändå att det går så fort i jämförelse med andra kanaler. Jag kan mäta hur våra kunders annonser presterar i realtid. Det innebär att jag har alla möjligheter i världen att hela tiden justera och prestera lite bättre. Jag är ingen tävlingsmänniska, men när det kommer till sociala medie-annonser väcks tävlingsinstinkten till liv, säger Nathalie.

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev där vi bjuder på kunskap. Brevet kommer en gång i månaden och innehåller allt ifrån guider, beskrivande case, våra senaste blogginlägg, spaningar och praktiska tips på hur man lyckas med content marketing.

* obligatoriska fält


I och med att du börjar prenumerera på Tales nyhetsbrev godkänner du att vi får kontakta dig gällande nyheter och marknadsföring. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i vår integritetspolicy