2023

Trender inom content marketing 2023

Vilka utvecklingsströmmar ser vi i nutida content marketing? Och vilka kommer växa sig starkare? Börja redan nu att planera för nästa års marknadsföring. Tales Content Producer Emelie Omnell har gjort en trendspaning för 2023 inom content marketing.

Genom åren har trenderna inom content marketing pendlat, men oavsett trend så är grunden för content marketing fortfarande storytelling. För att nå ut med en stark story krävs också en stark paketering, nu mer än någonsin. Baserat på hur marknaden ser ut just nu så försöker jag förutspå vilka tendenser inom content marketing som kommer öka ännu mer år 2023.

1. Testimonials som content

I en tid präglad av begrepp som ”desinformation”, ”fact check” och ”fake news” blir trovärdiga källor viktigare än någonsin. Om vi bara ser till oss själva och våra egna köpvanor, så föredrar nog de flesta av oss att spendera pengar på en produkt eller tjänst med goda omdömen. Recensioner väger tungt.

  • Förslagsvis: Inkludera nöjda, lojala kunder i form av ”testimonials”. Uttalandena kan vävas in i er befintliga content marketing.

2. Rörligt content

Att använda video i din marknadsföring är ingen direkt ny trend, däremot finns det mängder av nya sätt att utnyttja det rörliga på. Studie efter studie bekräftar att video och rörligt fångar vår uppmärksamhet betydligt mycket mer än alternativen. Den TikTok-influerade funktionen ”Reels” på Instagram är otroligt populärt, och kan ge dina inlägg en riktig boost.

  • Förslagsvis: Testa småskaligt till en början om det känns ovant. Varför inte en explainer eller en Reel?

3. Personligt content

Var och vartannat företag kämpar om kundernas uppmärksamhet. En bra produkt eller tjänst räcker inte längre för att särskilja sig. En trend som sprider sig hos medieanvändarna är längtan efter äkthet. Visst kan det kännas otäckt att vara utelämnande och transparent, men att bjuda på personligt och äkta content fungerar. Appar som BeReal är ett tydligt kvitto på detta. Att ha örat mot marken och fingret på pulsen kan kännas banalt att säga, men vissa klyschor hänger kvar av en anledning.

  • Förslagsvis: Våga sticka ut genom att vara mer personlig. Testa att inkludera mer ofiltrerat innehåll i dina kanaler, såsom enklare ”behind the scenes”-bilder på kontoret.

 

4. Content i framkant

Om du idag kör annonsering eller publicering av organiskt innehåll på sociala medier, varför inte testa att sprida samma content på nya kanaler? Nya appar och hemsidor dyker upp varje dag, och användarna kittlas ofta av nyhetens behag. Det blir alltmer uppenbart att användarna på sociala medier trivs i framkanten av digital utveckling, så varför inte rida på den vågen? Var där folket finns och skörda frukterna följaktligen.

  • Förslagsvis: Testa att sprida ut annonsering och publicering mellan flera olika kanaler och plattformar, dra sedan lärdom av vad som fungerade bäst för just dig.

5. Event som marknadsföring

Nu har återhållsamheten som pandemin orsakade börjat klinga av, vilket öppnar upp för möjligheten att återvända till det sociala livet irl. Men hybridmöten verkar absolut vara här för att stanna. Att bjuda in potentiella (och befintliga) kunder till ett liveevent är ett utmärkt sätt att särskilja sig från konkurrensen, samtidigt som du kan inkludera även de som inte kan medverka live. Dessutom bidrar det till en mer personlig touch – företag och kund emellan.

  • Förslagsvis: Det behöver inte vara svårare än ett teams-möte, exempelvis ett webbinarium med möjlighet att medverka både på plats och digitalt. Med tiden kan du satsa större, kanske till och med en livesändning.

6. UX – Friktionsfritt content

Användarvänliga hemsidor och appar är inte heller någon nyhet, men kundernas förväntningar på användarvänlighet växer. För inte så länge sedan kunde man fortfarande komma undan med icke-mobilanpassade nyhetsbrev och struliga appar – idag är kunderna inte lika förlåtande. Med nya UX-trender såsom ”scrollytelling” och röstaktiviterade appar vill jag återigen påminna om hur viktigt det är att hänga med i utvecklingen och inte hamna på efterkälken. Friktionsfritt content är nyckeln till en nöjd kund.

  • Förslagsvis: Se över samtliga kanalers användarvänlighet. Våga även testa nya trender såsom ”scrollytelling”.

7. Interaktivt content

Interaktiv marknadsföring slog igenom redan för några år sedan. Att låta användare interagera med innehållet är ett effektivt sätt att minska avståndet mellan dig och kunderna. Det skapar engagemang och väcker nyfikenhet. Interaktiva lösningar kan vara allt ifrån enklare polls (enkäter) och frågerutor på Instagram till avancerade appar. Inför 2023 kommer funktioner som redan finns såsom chatbots, VR och AR att växa sig ännu starkare. Inom e-handeln har kunder sedan länge kunnat testa produkter genom både VR (virtual reality) och AR (augmented reality). Med tiden kommer förmodligen VR och AR att implementeras inom ännu fler branscher.

  • Förslagsvis: Våga använda mer interaktiva lösningar i content marketing, exempelvis polls, quiz och frågeformulär. Bara fantasin sätter gränserna!

 

Har du några funderingar om content marketing eller vill veta mer?

Kontakta mig på:

Mejl emelie.omnell@talecontent.se
Telefon 072-744 12 83 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev där vi bjuder på kunskap. Brevet kommer en gång i månaden och innehåller allt ifrån guider, beskrivande case, våra senaste blogginlägg, spaningar och praktiska tips på hur man lyckas med content marketing.

* obligatoriska fält


I och med att du börjar prenumerera på Tales nyhetsbrev godkänner du att vi får kontakta dig gällande nyheter och marknadsföring. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i vår integritetspolicy.

Ladda ner vår e-bok!

Här berättar vi hur du lyckas med innehållsdriven kommunikation och content marketing. Strategierna som lägger grunden och arbetssättet som fixar genomförandet.

Ladda ner e-boken här