Streamingjättarnas kreativa native-annonsering
Om du vill inspireras av bra native-annonsering, titta på streamingbranschen. Jättar som HBO och Netflix ser native som en möjlighet att bygga djupare relationer med tittarna, och engagera långt bortom avsnitten vi konsumerar på kvällen.
Startskottet – “Orange Is the New Black”
2013 var det premiär för den hyllade HBO-serien Orange Is the New Black. Serien handlar om en kvinnas upplevelser i fängelse. Den lanserades bland annat med native-kampanjen ”Women Inmates” i New York Times.
Annonsen bestod av video, grafik och ljud för att komplettera text om livet som kvinnlig fånge i USA, men ingenstans i texten uppmanas läsaren att se serien.
Native-annonsen var bland de första från New York Times’ avdelning T Brand Studio, ett team som ansvarar för att skapa innehåll för varumärken. ”Women Inmates” beskrivs som starten på en lång rad av framgångsrika native-samarbeten för Netflix.
Fiktiva presidentparet i House of Cards möter verkliga presidentpar
När Netflix lanserade House of Cards gjorde de det tillsammans med The Atlantic. The Atlantic publicerar djuplodande reportage och intervjuer inom politik, kultur och affärer. I native-annonsen The Ascent gjorde de en historisk djupdykning i tidigare presidentpars relationer, och inkluderade även det fiktiva presidentparet i House of Cards. Annonsen skapades av Atlantics egen byrå Re:think.
Narcos i Wall Street Journal
Narcos är en serie om drogkartellerna i Sydamerika. Här krokade Netflix arm med Wall Street Journal. De skapade Cocainenomics där de dissekerar Medellin-kartellens brutala verksamhet, och Pablo Escobars väg från ung och fattig i Colombia till en av världens rikaste män.
HBO Max prisbelönade
Även en av Netflix stora konkurrenter, HBO Max, bygger ofta kreativa kampanjer kring sina serielanseringar. 2021 vann de Content Marketing Awards i USA för sin kampanj för serien Lovecraft Country. H.P Lovecraft är en kultförklarad amerikansk skräckförfattare, och hans fans är hängivna följare. Här ville HBO Max nå minoriteter i USA. Kampanjen inkluderade bland annat en skrivtävling om monster i afroamerikansk historia.
Streamingjättarna i Sverige
Det finns exempel på hur streamingjättarna använder native för att nå ut i Sverige. Bonnier News Brand studio satte ihop en kampanj för att lansera HBO Max innehåll, med bland annat en skildring av de verkliga intriger på Wall Street som inspirerat succéserien ”Billions”. Kampanjen belönades med Bästa Native vid Swedish Content Awards 2021.
Alla har en story
Det är såklart tacksamt att skapa innehåll kring något som människor redan känner ett stort engagemang för. Många vill läsa om de nya serierna på streamingtjänsterna. Men alla har en story att berätta som rätt berättad kan vara allmängiltig. Det gäller att vara kreativ, hitta en spännande vinkel och paketering, och slutligen – rätt kanal. The Atlantic var en perfekt kanal för en fördjupande text om tidigare presidentpar, medan NY Times känns som den naturliga plattformen för ett reportage om villkoren för kvinnliga fångar. Var passar din story?
Vi hjälper dig gärna att hitta vinkel, paketering och kanal.
Vill ni veta mer?
Läs om hur vi arbetar med native-kampanjer, eller hör av er till mig om ni vill veta mer.
Johan Darin, Johan.darin@talecontent.se
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev där vi bjuder på kunskap. Brevet kommer en gång i månaden och innehåller allt ifrån guider, beskrivande case, våra senaste blogginlägg, spaningar och praktiska tips på hur man lyckas med content marketing.
I och med att du börjar prenumerera på Tales nyhetsbrev godkänner du att vi får kontakta dig gällande nyheter och marknadsföring. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i vår integritetspolicy.