Storytelling – så använder du det i din marknadsföring

Storytelling – så använder du det i din marknadsföring

I kommersiella sammanhang kan man använda storytelling för att förmedla berättelser för både intern och extern kommunikation.

Det är vetenskapligt bevisat att det är enklare för hjärnan att ta till sig berättelser än rena fakta och det är många företag som har använt sig av sådana grepp.

Ett av dem är IKEA.

Ingvar Kamprad insåg tidigt att storytelling i marknads- och kommunikationssammanhang skulle kunna addera värde till hans företag. Berättelsen om hur han redan som 5–6 åring sålde tändstickor har etsat sig fast hos många och bidragit till att stärka myten om den hårt arbetande arbetarpojken från Älmhult.

Corporate Storytelling

När ett företag använder storytelling för att kommunicera kallas det för Corporate Storytelling. De största fördelarna med att kommunicera med storys är att det är enkelt och kostnadseffektivt. Du hittar ofta berättelserna i den egna organisationen och som en del av en större satsning på content marketing.
Så här kan det användas inom kommunikation och marknadsföring:

  • Varumärkesbyggande
    Friskis & Svettis startades 1978 av Johan Holmsäter och på det allra första passet kom det bara 1 person. 40 år senare är Friskis & Svettis Sveriges största idrottsförening med över en halv miljon medlemmar. Ända sedan starten har medlemmar och funktionärer varit ansiktet utåt och figurerat i kampanjer och hjälpt till att bygga varumärket. Här ser du ett exempel där en motionär berättar fritt ut hjärtat om varför han tränar.
  • Stärka företagskulturen
    Att lyfta fram medarbetarna i sina kanaler är ett sätt att credda dem men också att personifiera företaget. Det är ett bra sätt att stärka och bygga intern stolthet i företaget.
  • Differentiering
    Genom riktiga berättelser har du chansen att bli mer personlig och det är även ett sätt att särskilja sig från konkurrenterna. Olivoljeföretaget Zeta har byggt hela sitt varumärke runt Fernando Di Luca som kom till Sverige på sin Lambretta 1961 och började importera italiensk olivolja.
  • Employer Branding
    Genom att som arbetsgivare berätta vad man står för och erbjuder kan man locka rätt kompetens till sitt företag.

Nå ut genom bruset

Du kanske är van att ringa in din målgrupp för att därefter bestämma vad du vill kommunicera ut och från vilken kanal. Men använder du dig av storytelling så kan det vara värt att vara lyhörd för själva historien som finns inom företaget och se vart den tar dig. Det är viktigt att komma ihåg att lita på din magkänsla när du anar att du har en bra berättelse. Det är genom att berätta historier gång på gång som du till slut lär känna din målgrupp och vad de vill ha.

Exempel på storytelling

Arla
Arla använder storytelling för att differentiera sig och stärka sitt varumärke. De har gett mjölkbönderna och framförallt korna en central roll i storyn. När Arla valde att förstärka sin miljöprofil 2007 och visa att de var ledande producenter av ekologiska mejeriprodukter, fick ekobonden Elin fronta kampanjen. I en enda tagning och filmad med skakig handkamera fick hon berätta hur det är att vara ekobonde.

Zeinas Kitchen
Zeina Mourtada driver en av Sveriges största matbloggar Zeinas Kitchen. Allt började när hon frikostigt delade med sig av sina egenkomponerade recept via en Facebookgrupp. Med en väldigt personlig ton och genom att referera till sig själv så fick hon en stor skara följare.
Idag har hon 252 000 följare på Instagram, hon har gett ut 3 kokböcker och har startat ett eget varumärke med produkter inspirerade av Mellanöstern. Det som särskiljer Zeinas resa från ett etablerat företag är att hon använde sig av storytelling utan att ha en agenda. Hon ville bara berätta.

Men i takt med att hennes följarskara växte insåg hon att hon var ett starkt varumärke och att hon kunde livnära sig på det hon gjorde.

Tips – så här kommer du igång med storytelling

Avslutningsvis får du några korta tips:

  • Att skapa en film behöver inte vara dyrt och påkostat, fokusera istället på ditt budskap och vad du vill att mottagaren ska göra när han eller hon har tagit del av den.
  • Var nyfiken på dina medarbetare!
  • Prata med dem och samla på dig historier som du kan plocka fram vid rätt tidpunkt.
  • Våga vara personlig, det behöver inte vara så tillrättalagt.
  • Tillbringa en dag hos dina kunder eller hos kundtjänsten. Du kommer garanterat att stöta på en och annan anekdot som kan bli användbar.
  • Våga berätta om mindre lyckade satsningar och hur ni lyckades vända de till något bra.