Video produktion

Videoproduktion – så blir du en bra beställare av rörligt

Hos den moderna nutidsmänniskan har reptilhjärnan övervintrat – den som tvingar blicken till det rörliga. Rörligt content väcker intresse och drar till sig uppmärksamhet. Utnyttja det i din kanalstrategi.  Här är faserna det är bra att ha koll på när du beställer eller producerar video. 

Vi lever i videons guldålder. 74 procent av millennials tycker att videoinnehåll hjälper dem att jämföra produkter online. Videoplattformen TikTok är världens mest nedladdade app. När det scrollas i flödet väcker video mer uppmärksamhet än bild. Video gör dessutom att sajter får en bättre ranking på Google.

Ändå tvekar många företag när videoproduktion kommer på tal då det är förknippat med mycket arbete och höga kostnader. Det kan det vara. Och ibland ska det också vara så. Men du som beställare väljer själv ambitionsnivån och ibland kan en mindre insats ge stor utdelning. Här är faserna i en videoproduktion som är bra att ha koll på:

  1. Förproduktion – innan inspelning

Oavsett om du beställer eller producerar själv bör tid ägnas åt förproduktionen. Det är nu alla alla väsentliga frågor ställs. Vad vill du göra? Vad är syftet? Vad är det för budget och/eller interna resurser? Vem ska göra vad? Du ska också bestämma vilken ambitionsnivå din videoproduktion ligger på. När du beställer ska du samla information i en brief eller uppdragsbeskrivning. En brief kommer underlätta för alla inblandade, då det är utifrån den som videon kommer att produceras. Briefen arbetas sedan igenom tills båda parter är nöjda, och det är viktigt att den godkänns från båda håll. 

För videoproduktion gäller samma grundprinciper som för all typ av content. Bestäm målgrupp, syfte, tonalitet och mål och sätt gärna upp ett antal KPI:er för att följa resultatet. Bestäm även vad du vill att mottagaren ska göra efter att ha sett din video och vad den har för ton. Vad är målet med videon?  Ska videon berätta om en pågående kampanj, sprida information, inspirera eller undervisa? 

Det är i förproduktion som manus, bearbetning, planering, casting, storyboard, budget, research och tidsplan bestäms. Obs! Ett manus behöver inte innehålla repliker, utan kan också vara din agenda för inspelningen. 

 ”Jag kan göra en dålig film av ett bra manus, men jag kan inte göra en bra film av ett dåligt manus” –  George Clooney

  1. Produktion – inspelning

Det är äntligen dags! Med en välstrukturerad förproduktion går inspelningen smidigt. Briefen är godkänd och det finns en tydlig planering och tidsplan för inspelningen. Viktigt att produktionen är i linje med budget och ambitionsnivå. Viktiga komponenter såsom en skaplig kamera, ljus och ljud är självklarheter. Ska du producera filmen själv och det känns för övermäktigt att få tag på bra utrustning så satsa hellre på en kortare och mindre komplicerad video. Tips! En mobilkamera kan faktiskt fungera utmärkt, beroende på vad för typ av video du bestämt dig för. Bli inte avskräckt från att filma bara för du inte har någon märkvärdig kamera. 

  1. Efterproduktion – efter inspelning

Kallas på filmspråk för post-production. Det är hög tid för att klippa och efterbearbeta ditt inspelade material. Ska du klippa själv så finns det några saker att tänka på. Se till att anpassa formatet på videon så att den passar plattformen. Instagram och TikTok har stående format, medan YouTube och LinkedIn mestadels har liggande. Ska den synas på flera plattformar? Kanske ska du klippa filmen i flera olika versioner då. Oavsett om du beställer eller producerar själv så är det viktigt är att inte vifta bort värdet av en bra klippning. En snygg efterbearbetning kommer få videon att upplevas proffsigare. 

  1. Bonus!

Det finns flera hemsidor för gratis nedladdning av stockvideos. Stockvideos är ett enkelt och smidigt sätt att blanda ut eget content med, men kan även användas helt. Det kan vara ett bra sätt att komma igång med ditt rörliga content. 

Vi på Tale kan hjälpa till med hela processen för ditt rörliga material – från koncept till färdig film. Vill du ha exempel på vad olika typer av produktioner kostar? Mejla till info@talecontent.se så skickar vi prisuppgifter på ett stort antal olika produktioner. 

Du kan läsa mer om filmproduktion hos oss. 

Här är ett axplock av våra videoproduktioner.

Mina uppgifter: emelie.omnell@talecontent.se

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev där vi bjuder på kunskap. Brevet kommer en gång i månaden och innehåller allt ifrån guider, beskrivande case, våra senaste blogginlägg, spaningar och praktiska tips på hur man lyckas med content marketing.

* obligatoriska fält


I och med att du börjar prenumerera på Tales nyhetsbrev godkänner du att vi får kontakta dig gällande nyheter och marknadsföring. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i vår integritetspolicy.