Mediestrategi

Mediestrategi: Så blir du experten som journalister ringer

Tales PR-expert Johan Darin delar en mediestrategi som gör att journalister ringer er. På sätt kan ni få genomslag även när ni inte har någon nyhet att kommunicera. 

PR-arbete tyngs ofta av ett inifrån och ut-perspektiv.

Ni har en fantastisk nyhet som ni trycker ut i alla möjliga kanaler, men varför reagerar ingen?
Det är lätt att bli hemmablind och överskatta allmänintresset för vad ni upplever som revolutionerande.

Men tänk om journalisterna började vända sig till er i stället?

Inte för att höra om dina senaste siffror eller för att ställa frågor om ny produkt. Utan för att ni sitter på kunskap och insikter som kan hjälpa journalisten leverera en ny vinkel, eller en mer detaljerad artikel.

Att nå den positionen är fullt möjligt, men det kräver konsekvent och långsiktigt arbete.

Jag strukturerar upp vägen mot det som en lista, för pedagogikens skull, men det är inte ett linjärt arbete. Flera av processerna kan pågå parallellt, och man är ofta tvungen att växla mellan stegen. Lyckas man med detta har man dessutom byggt en infrastruktur för att få bästa möjliga chans för genomslag då ni har något eget att kommunicera.

1. Mediestrategi: Välja ämnen ni kan och bör profilera er i

Börja arbetet med mediestrategin genom att identifiera ämnen som er verksamhet vill prata om och har trovärdighet i. Men det ska också vara ämnen som går att koppla till nyhetsflödet. Det spelar ingen roll hur duktig någon är på komponenterna i kullager om ingen bryr sig. Gör just ni någonting unikt som kan förstärka eller illustrera det rådande narrativet i samhällsdebatten eller debatten i er bransch? Hitta de pågående samtalen där ni kan bidra med något värdefullt. Kom ihåg att dagens snackis kanske inte är morgondagens snackis. Se till att bevaka nyhetsflödet så ni inte missar tillfällen när de kommer.

2. Hitta en bra talesperson

Identifiera personer i organisationen som kan prata om det här ämnet. Här är det viktigt att hitta en person som är bekväm att med att uttala sig och tycker det är roligt och stimulerande. Journalister är som människor generellt, det är roligare att ställa frågor till någon som tycker om att svara på dem.
Om behov finns, mediaträna era experter. Att formulera sig så att journalister använder sig just av de citat som är viktiga för er är en konst. Oftast går det inte att avgöra vad som kommer att dominera nyhetsflödet vecka för vecka, och det går inte alltid att träna upp någon över en natt. Då är det bra att ha personer som är redo att agera och svara på frågor utan att behöva preppas alldeles för mycket. Annars kommer journalister att ringa någon annan.

3. Fortsätta satsa på det vanliga PR-arbetet

Traditionell mediebearbetning och mediestrategi är en viktig byggsten i processen för att lyckas med reaktiv PR. Skriv pressmeddelanden där er expert uttalar sig och bearbeta de journalister som kan tänkas skriva i just era frågor. Försök koppla era nyheter till rådande nyhetsflöde. Identifiera heta ämnen som är knutna till just er verksamhet. Bygg en mediebevakning kring dessa ämnen så att ni hela tiden är påkopplade och kan agera snabbfotat. Journalister väljer ofta att skriva om ämnen de behärskar och förstår, och ni ska veta vilken journalist som kan vad.

4. Utnyttja kraften i dina egna kanaler i din mediestrategi

Låt experten prata om det här ämnet i alla möjliga ägda kanaler. Dels för att öva, men också för att bygga referenser som går att använda i pitch-arbetet. När journalister gör sin research gör de precis som alla andra, de googlar. Om er organisation och er talesperson dyker upp högt i flödet är det troligare att journalisten väljer att kontakta er. Och ni har snygga länkar att skicka med pitchen, när ni ska förklara varför journalisten bör vända sig till just er expert.

5. Bygg relationer med enskilda reportrar

Om journalisten skriver en rak nyhetstext om ett ämne som berör er verksamhet kan ni till exempel erbjuda en intervju med er expert för en extra vinkel. Journalistik är ett hantverk och nyhetshändelser byggs med puffar, där det ofta finns utrymme för fler vinklar.

6. Svara när det ringer!

Journalister jobbar ofta med korta tidsperspektiv. En återkommande anlitad expert är en tillgänglig expert. Ha ett gott humör, och avfärda inte frågor som dumma. Det här är ett tillfälle för er att förklara.

Slutligen, PR är inte raketforskning.

Men genomslag händer inte av sig själv heller. Det kräver att man har koll, är snabbfotad, och att talespersoner är inlästa, tränade, och redo att agera. Och inte bara när ditt företags nästa rapport släpps, utan även när det börja hetta till i de ämnen där ni kan ta en expertroll.

Behöver ni hjälp? Läs mer om oss och vårt erbjudande eller skicka iväg ett mejl till Johan Darin om du vill prata mer om mediestrategi.

Vill du lära dig mer om hur man utvecklar en mediestrategi?

Här kan du läsa mer om Tales Medieträning och PR-erbjudande.

Eller hör av dig direkt till mig så berättar jag mer.

Johan Darin
johan.darin@talecontent.se
076-282 86 05

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev där vi bjuder på kunskap. Brevet kommer en gång i månaden och innehåller allt ifrån guider, beskrivande case, våra senaste blogginlägg, spaningar och praktiska tips på hur man lyckas med content marketing.

* obligatoriska fält


I och med att du börjar prenumerera på Tales nyhetsbrev godkänner du att vi får kontakta dig gällande nyheter och marknadsföring. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i vår integritetspolicy

Ladda ner vår e-bok!

Här berättar vi hur du lyckas med innehållsdriven kommunikation och content marketing. Strategierna som lägger grunden och arbetssättet som fixar genomförandet.

Ladda ner e-boken här