Liveshopping

Liveshopping är här för att stanna

Livemässa, livekonsert eller varför inte liveträning? Under pandemin har digitaliseringen skett i sällan skådad fart och live finns numera överallt. Nu har dessutom den nya trenden liveshopping börjat etablera sig alltmer på den svenska marknaden. Liveshopping kan vara ett effektivt sätt för ditt företag att ligga i framkant och interagera med kunderna.

En oavsiktlig konsekvens av pandemin är alla beteendeförändringar som på kort tid spridit sig bland befolkningen. Aldrig tidigare har så många varit bundna till sina hem. Folk har skaffat pandemihund, plöjt igenom samtliga titlar på streamingtjänsterna eller målat om lägenheten med ett distansmöte i bakgrunden. Bristen på mänskliga möten har fått digitala lösningar såsom live att växa fort i popularitet. Många företag behövde snabbt ställa om till digital verksamhet vilket inneburit att flera valt att testa olika livelösningar.

Men live är mer än bara en modefluga, och allt tyder på att det fortsätter växa. Livesändningar bidrar med en nerv som är kittlande både publiken och dem framför kameran. Plattformar som Instagram, Facebook och TikTok erbjuder livefunktion till sina användare, vilket också gjort det betydligt enklare för gemene man att direktsända sitt content.

Ett mer outforskat område inom begreppet live är liveshopping. I korthet innebär det att företag bjuder in kunder att följa med i realtid när en programledare antingen provar eller visar upp produkter. Hittills har begreppet liveshopping främst anammats av mode- och skönhetsindustrin, och nyligen har företag inom inredning och bygg hakat på trenden. Mycket tyder på att liveshopping är här för att stanna. Det har även blivit allt vanligare att kända personligheter bjuder in sina följare till direktsändningar sponsrade av företag där de provar olika typer av produkter.

Liveshopping har stor potential. Då fenomenet fortfarande är i sin linda så utvecklas det hela tiden. Nya plattformar, funktioner och lösningar dyker ständigt upp på marknaden. I vår digitala värld fyller liveshopping upp glappet mellan fysisk butik och e-handel – du får se hur produkten funkar och ställa frågor, men helt utan lämna ditt hem.

 

Fördelar med att erbjuda liveshopping 

 

1. Stärkta kundrelationer

Direktkontakten med tittarna, antingen via livechatt eller liknande lösningar bidrar till gemenskap och förhoppningsvis starkare kundrelationer.

2. Fler tittare och högre engagemang

Att missa en livesändning kan innebära FOMO, som tittare vill man helt enkelt inte missa det. Dessutom genererar liveshopping ofta högre engagemang.

3. Kräver ingen efterredigering

Då materialet sänds ut direkt så behövs inte klippning eller animering, men däremot lite förarbete.

4. Kan vara väldigt enkelt att förbereda

Det finns självklart väldigt avancerade livesändningar, men det kan också vara väldigt enkelt. Du väljer själv vilken nivå du vill ligga på. Lite möda kan ge stor utdelning.

5. Ligga i framkant

Sist men inte minst, att erbjuda liveshopping är ett modernt komplement till övrig verksamhet och skapar ett intresse bland kunderna.

 

Tips! Läs mer om hur du producerar en livesändning.
Här under kan du se ett urval livesändningar som vi på Tale gjort.


Vill du prata mer om liveshopping? Tveka inte att kontakta mig eller mina kollegor.
Emelie Omnell, emelie.omnell@talecontent.se

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev där vi bjuder på kunskap. Brevet kommer en gång i månaden och innehåller allt ifrån guider, beskrivande case, våra senaste blogginlägg, spaningar och praktiska tips på hur man lyckas med content marketing.

* obligatoriska fält


I och med att du börjar prenumerera på Tales nyhetsbrev godkänner du att vi får kontakta dig gällande nyheter och marknadsföring. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i vår integritetspolicy.