Producera en livesändning – hur gör man?

Skall ni producera en livesändning från ett event eller kanske streama ett webinar eller ett seminarie? Här följer några enkla frågor att ställa inför planeringen för att få er sändning att sticka ut från mängden!

Fler och fler företag och organisationer producerar egna livesända webinar när restriktionerna inte tillåter oss att träffas fysiskt. Tidigare var livesändningar något som gjordes från stora påkostade studios eller OB-bussar med dyra kameror och krånglig utrustning, men det är ett minne blott.

I och med att hemmaarbetet har ökat drastiskt sedan i våras har även kunskapen kring livesändningar och digitala mötesplattformar ökat.

Hur många hade koll på Zoom och hur man bjuder in till ett Teamsmöte våren 2019?

I våras ställdes de fysiska eventen in och eftersom det till en början inte fanns något bra digitalt substitut valde de flesta företag att vänta in stormen och flytta resurserna till höstens planerade event istället. Men i takt med att Corona-pandemin har fortsatt har fler och fler företag och organisationer börjat söka en digital lösning för sina planerade arrangemang.

Här följer fem viktiga frågor för dig som planerar att producera en livesändning.

  1. Vilken plattform ska jag använda för min livesändning?

Youtube, Facebook, Twitter eller kanske Vimeo. Valet av plattform kan kännas svårt, men vad är egentligen skillnaden?

Oavsett vad ni väljer så är det bra att detta är bestämt redan i starten av projektet.

På de flesta plattformarna kan ni några dagar innan eventet schemalägga er livevideo med ett datum och starttid. Detta är bra eftersom ni då kan skicka ut en direktlänk till sändningen i förväg och även marknadsföra sändningen på er hemsida och sociala medier.

Det går även att sätta upp en privat livesida, som också designas efter er grafiska profil. På en sådan privat livesida kan ni även koppla på ett lösenordsskydd om sändningen innehåller känslig information som inte får spridas.

  1. Hur många är det som ska medverka i livesändningen?

Hur många ska medverka framför kameran? Detta är något som också är bra att klart för sig så tidigt som möjligt, för att underlätta planeringen. Med två personer i en soffa kan det kanske räcka med en kamera, men med fler deltagare ökar behovet av fler bildutsnitt för att sändningen inte ska kännas statisk och långtråkig.

  1. Hur många kommer att titta på livesändningen?

Det kan vara svårt att veta i förväg hur många som kommer att titta på er livesändning, men genom att exempelvis göra en riktad kampanj mot er målgrupp på sociala medier där deltagarna ombeds anmäla sig i förväg kan ni få bättre koll på detta.

Antalet tittare kan nämligen spela stor roll i valet av plattform då de olika plattformarna har olika specifikationer och begränsningar.

  1. Hur många deltagare finns med på distans?

I de flesta livesändningar som produceras just nu är det mer regel än undantag att det medverkar personer som inte kan eller vill deltaga på plats. Dessa behöver på ett smidigt sätt länkas in i sändningen och kunna prata med de som befinner sig i studion.

Detta kan göras på många olika sätt, exempelvis via något videomötesprogram som Microsoft Teams, Zoom eller Skype. Oavsett vilken lösning ni väljer är det bra om personerna i studion kan se deltagarna som medverkar på distans på en studioskärm.

Ett snyggt sätt att lösa detta på i sändningen är att lägga personerna bredvid varandra, som i en nyhetssändning när någon reporter medverkar från fältet. Detta ger tittaren den bästa möjligheten att följa med i samtalet.

  1. Hur ska jag tänka kring innehållet i livesändningen?

Det finns mycket att tänka på kring tekniken men det viktigaste är ändå webbinariets innehåll. Skillnaden mellan ett vanligt seminarie, där alla tittare är på plats i lokalen, och ett livesänt webbinarium är större än man kan tro.

Vikten av tydlighet är större, framförallt när vissa deltagare är med på distans. Vem ska prata och när? Att göra ett körschema över sändningen är viktigt oberoende av sändningens längd och omfattning.

Förutom att möjliggöra för personer att träffas oberoende av geografisk hemvist ger webinarie-formatet även möjlighet till att spela upp film, musik och lägga in grafik i bild. Allt detta summerat gör webinaret till ett format som är här för att stanna.

Sammanfattning – våga satsa på att producera en egen livesändning

Idag kan alla sända live med sin mobil på exempelvis Facebook, men för att bild- och ljudkvaliteten skall hålla en hög standard och tekniken skall fungera smärtfritt krävs en annan typ av teknik och tekniskt kunnande. Förutom trådlösa mikrofoner och studioljussättning är en bildmixer som kan ta emot de olika bildströmmarna från kameror och inlänkade deltagare nödvändig. Vi tar hand om den tekniska uppsättningen och hjälper er med innehållet.

Vill du ha hjälp att producera en livesändning?

Hör av dig till mig så berättar jag mer!
Erik Zidén
erik.ziden@talecontent.se
070-409 73 41

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev där vi bjuder på kunskap. Brevet kommer en gång i månaden och innehåller allt ifrån guider, beskrivande case, våra senaste blogginlägg, spaningar och praktiska tips på hur man lyckas med content marketing.

* obligatoriska fält



I och med att du börjar prenumerera på Tales nyhetsbrev godkänner du att vi får kontakta dig gällande nyheter och marknadsföring. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i vår integritetspolicy.