Annonsera på Twitter: allt du behöver veta
Twitter har i relation till sina syskonkanaler som Facebook och Instagram inte alls samma vardagliga användning. Men att annonsera på Twitter är ett självklart val för den som vill nå ut till det offentliga rummet och delta i samhällsdebatten, berätta om sina senaste nyheter inom företaget eller nå ut till beslutsfattare.
Plattformen lanserades 2006 och är i grund och botten en mikroblogg. Du har cirka 280 tecken på dig att få fram ditt budskap. Generellt är det politiker, skådespelare, artister, opinionsbildare och företag som tar störst plats. För gemeneman i Sverige så använder endast 24 procent Twitter någon gång under 2020 och endast sju procent besökte plattformen varje dag.
Twitter Campaign Manager
För att annonsera på Twitter behöver du två saker:
- Ett Twitterkonto
- Ett Twitterkonto kopplat till Ads Manager vilket är Twitters annonseringsverktyg
Att skapa och hitta till Ads manager gör du enklast från datorn genom att klicka på ”…” i vänstra kolumnen och välja ”Twitter Ads”. Där behöver du lägga in företagsuppgifter (så som adress, momsnummer etc.) och kontouppgifter.
Vad kostar det att annonsera på Twitter?
Precis som med de flesta sociala kanaler så är svaret: Det beror på. Allt landar i hur bra ditt innehåll är, vem är din målgrupp, när går annonserna? Är det en film, text och bild? Att annonsera på Twitter är så mycket mer än en enkel kostnad.
Mina två bästa tips är därför alltid: Ha bra innehåll, det är ofta lösningen på det mesta och sen testa och skala upp det som fungerar. Kör A/B test med olika målgrupper, format och copytexter. Dokumentera allt och optimera kontinuerligt för att lära känna just din målgrupp och vad som fungerar bäst för er. Det finns inget så värdefullt som att ha insikter i vad ens målgrupp gillar, interagerar med och delar vidare.
Annonsera på Twitter: benchmark och mätvärden att ha koll på
Benchmark är kort gott genomsnittet. Med annonsering är det alltid en bra idé att titta på olika mätvärden och jämföra dels mot dina övriga annonser för att se vilka som fungerar bra och mindre bra. Men man kan även jämföra mot mer generella, globala snitt för att se hur ens annonser presterar generellt.
Beroende på vilken typ av annons du skapar kommer du behöva titta på olika mätvärden. Är annonsen en trailer eller film kan du behöva titta på hur många visningar den fått medan om du har en text och en länk till din hemsida så är det mer relevant att titta på vad det kostar att nå en person som väljer att klicka på länken (så kallad cost per click). Nedan går jag igenom de vanligaste mätvärden som är bra att hålla koll på för dig som precis börjat mäta och jämföra dina annonser.
Räckvidd och exponering
Räckvidd och exponering är lika men ändå helt olika. Med räckvidd menas antalet personer som din annons når medan exponering tittar på hur många gånger din annons visats.
Det betyder att din annons kan ha 30 000 visningar men en räckvidd på 10 000. Vilket i sin tur betyder att varje person som fått se annonsen har sett den tre gånger.
Vilken borde du titta på? Båda två, det beror lite vad du är ute efter. Men räckvidd är alltid lägre än exponeringar så när du tittar på statistiken så är det viktigt att du vet vad som är vad. Exponeringar hjälper dig även att räkna ut andra mätvärden så som Cost Per Mille och klickfrekvens.
Cost per Mille
Cost Per Mille (förkortas CPM) är ett mätvärde som tittar på hur mycket det har kostat att visa annonsen 1 000 gånger. Att titta på vad det kostar att bara visa en annons en gång ledar ofta till väldigt, väldigt små summor som kan känns svårt att greppa och sätta i sitt sammanhang. Cost per Mille används därför för att säga vad exponeringarna kostar men gör det enklare att förstå.
För att räkna ut Cost Per Mille tar ni kostnaden för annonsen dividerat med exponeringar och multiplicerar med 1 000. Alltså: kostnad/exponeringar x 1000. Benchmark för Cost per Mille är 6,46 dollar på Twitter. Det vill säga kring 55 svenska kronor.
Länkklick
Att titta på länkklick är ett bra mätvärde om du har en annons som pekar till en annan sida. Till exempel en artikel på hemsidan eller ett erbjudande. Länkklick är precis som det låter – klick på länken. Men det finns även något som bara heter ”klick” och är mer diffust då det mätvärdet inkluderar klick på bild, visa mer eller öppna upp hela tweeten. Att bara titta på ”klick” kan därför bli lite missvisande så min rekommendation är att alltid titta på länkklick när man räknar ut CPC eller CTR.
Cost per click
Cost per click (förkortat CPC) tittar på hur mycket det kostar för ett klick. När jag räknar ut Cost per click använder jag mig bara av länkklick då andra typer av klick känns överflödiga.
För att räkna ut Cost Per Click så tar ni helt enkelt kostnaden för annonsen dividerat med antalet länkklick. Alltså: kostnaden/ länkklick. Benchmark för Cost per Click brukar ligger på 0,33 dollar på Twitter, alltså kring tre svenska kronor.
Click through rate/Klickfrekvens
Click Through Rate (förkortat CTR) eller klickfrekvens på svenska används när man tittar på relationen mellan hur många som sett annonsen och valt att klicka sig vidare.
För att räkna ut CTR tar ni antalet länkklick dividerat med kostnaden och multiplicerad med 100. Alltså länk/ kostnad x 100. Benchmark för Cost Per Click för att annonsera på Twitter ligger på 1,55 procent.
Engagement Rate
Engagement Rate är ett mätvärde som pekar på hur mycket er målgrupp har engagerat sig med innehållet. Det är alltifrån retweets, likes, kommentarer, vanliga klick för att öppna en bild, delningar eller länkklick. Engagement Rate visar förhållandet till hur många som sett ditt innehåll och valt att engagera sig i det, lite liknande Click Through Rate.
För att räkna ut Engagement Rate tar ni all form av engagemang dividerat med exponeringar och multiplicerar det med 100. Formeln är alltså engagemang/ exponering x 100.
Att skapa engagemang är ofta det svåraste när det kommer till annonsering. För Twitter ligger benchmark för Engagement Rate endast på 0,045 procent.
Vill du veta mer om att annonsera på Twitter eller andra kanaler?
Hör av dig till mig så berättar jag gärna mer eller läs mer om hur man annonserar på Facebook eller LinkedIn.
Nathalie Ekman
Mejl: nathalie.ekman@talecontent.se
Telefon: 070-413 94 22
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev där vi bjuder på kunskap. Brevet kommer en gång i månaden och innehåller allt ifrån guider, beskrivande case, våra senaste blogginlägg, spaningar och praktiska tips på hur man lyckas med content marketing.
I och med att du börjar prenumerera på Tales nyhetsbrev godkänner du att vi får kontakta dig gällande nyheter och marknadsföring. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i vår integritetspolicy.