Smartphone med att skriva upp sig på LinkedIn. Monstera blad i högra hörnet.

Annonsera på LinkedIn: allt du behöver veta

Annonsera på LinkedIn är många gånger ett självklart val för företag som arbetar mycket mot B2B. LinkedIn är den mest använda sociala plattformen där vi är i vår yrkesroll. Syftet är att nätverka, visa vad som händer inom företaget och attrahera nya kunder och medarbetare.

Av alla som använder internet i Sverige så besöker cirka 30 procent av användarna LinkedIn någon gång under året men endast fem procent besöker plattformen dagligen. Dessutom visar trenden att LinkedIn varken minskar eller ökar i antalet användare. Det betyder att LinkedIn används i betydlig lägre utsträckning än exempelvis Facebook och Instagram men är en däremot en nischad plattform för yrkesverksamma.

Att annonsera på LinkedIn passar därför er som vill nå ut och etablera relationer. Det är också en kanal där ni kan publicera värdeskapande innehåll i olika format – från  webbinarium till white papers.

Skapa företagssida på LinkedIn

Innan ni börjar annonsera på LinkedIn är det viktigt att ni dels själva har en egen privatprofil (så ni kan logga in på LinkedIn) samt att ert företag har en företagssida. Se även till att de personer som ska hantera sidan har administrationsåtkomst. Här är en miniguide för hur ni bjuder in en person till företagssidan:

  1. Gå in på företagets sida på LinkedIn
  2. Klicka på administrationsverktyget (högra hörnet)
  3. Välj ”hantera administratörer”
  4. Bjud in personen som behöver tillgång
    (Obs! ni måste vara kontakter för att ni ska kunna bjuda in personen).

När allt det här är klart kan ni starta ett annonskonto i LinkedIns annonseringsverktyg som kallas Campaign Manager.

Att använda LinkedIn Campaign Manager

Rent layout-mässigt liknar LinkedIn de andra sociala medieplattformarna. Det finns tre sätt för att hitta till Campaign Manager:

  1. Direkt
    Ni kan enkelt gå direkt till LinkedIn Campaign Manager för att skapa annonser. Länken hittar ni här.
  2. Genom er företagssida
    Det är även möjligt att gå till LinkedIn Campaign Manager genom att gå till er företagssida och klicka på administrationsverktyget. Där klickar ni dig vidare till ”sponsra en uppdatering” och voilà så är ni i Campaign Manager.
  3. Direkt från startsidan
    Sist men inte minst hittar en flik som heter ”annonsera” högst upp i högra hörnet när ni loggat in på LinkedIn.

Starta ett annonskonto för att annonsera på LinkedIn

För att skapa ett annonskonto på LinkedIn går ni helt enkelt in i Campaign Manager och klickar på ”Skapa konto” i vänstra hörnet. Följ stegen genom att döpa, välja valuta och om ni vill länka företagets sida direkt till sidan. Skulle ni behöva hjälp med att sätta upp allt är det bara att höra av sig till oss på Tale så kan vi gå igenom hur man gör.

Vad kostar det att annonsera på LinkedIn?

Det jobbiga svaret är: det beror på. Hur bra är ditt innehåll? Exakt var och när annonserar ni? Hur stor är målgruppen? Hur mycket engagerar innehållet målgruppen?

Allt det här och mycket mer spela roll när det kommer till kostnaden att annonsera på LinkedIn. Men mina två bästa tips till dig är att hela tiden se till att ni har bra innehåll – det löser ofta grunden – och därefter börja testa er fram. Börja småskaligt och skala upp med det som fungerar. Kör A/B test och olika format och målgrupper mot varandra. Vilka är mer intresserade av ditt innehåll än andra? Fungerar rörligt bättre än en text och bild? För statistik i exempelvis Excel där ni dokumenterar hur det går för varje annons.

Det finns dock en minimikostnad på LinkedIn för att ens få lägga ut en annons och den ligger på 70 kr per dag. Mer än så är det inte. Men om ni är som jag och är något tävlingsinriktade och vill veta hur det går för andras annonser så finns det en möjlighet att göra benchmarks.

LinkedIn och benchmarks

Benchmarks är kort och gott genomsnittet. Ofta finns det ett genomsnitt på vad det exempelvis kostar för varje person som klickar på länken, hur mycket det kostar att nå 1 000 personer etc. Det gör att ni alltid kan jämföra era annonser mot det globala snittet för att se hur just ert innehåll presterar. Det är toppen eftersom det indikerar om ni presterar bra eller dåligt. Men vilka benchmarks ska man titta på och varför?

Annonsera på LinkedIn: mätvärden och benchmarks att hålla koll på

Beroende på vad för typ av innehåll ni skapar på LinkedIn så bör ni titta på olika typer av mätvärden. Innehåller annonsen rörligt eller länkar? Det här avgör vad ni behöver titta på. Men nedan går jag igenom de vanligaste mätvärden som kan vara bra att hålla koll på och deras benchmarks.

Räckvidd och exponering

När man pratar antalet visningar så kan man prata om antingen räckvidd eller exponeringar. Skillnaden är att räckvidd är antalet personer medan exponeringar är antalet gånger en annons har visats. Det betyder att räckvidden ofta är lägre än exponeringar eftersom en person kan sett samma annons flera gånger.

Räckvidd och exponering är ofta ett bra mätvärde att använda eftersom mätvärderna ofta hjälper dig räkna ut andra variabler, som exempelvis Click Through Rate som jag går genom lite längre ned i inlägget.

Cost Per Mille

Ifall ni inte vill bara poängtera antalet utan prata om hur mycket det kostar att nå x-antal personer är Cost Per Mille (förkortat CPM) ett bra mätvärde att använda. Med Cost Per Mille menas hur mycket det kostar att nå 1 000 personer.

För att räkna ut Cost Per Mille tar ni kostnaden för annonsen dividerat med exponeringar och multiplicerar med 1 000. Alltså: kostnad/exponeringar x 1000.  Snittet på globalnivå för CPM brukar ligga kring 33,8 dollar.

Länkklick

Länkklick är ett bra mätvärde att använda för när ni har annonser som pekar till en annan sida så som en artikel på er hemsida eller för att anmäla sig till ett webbinarium. Här är det bra att skilja mellan klick och länkklick. Länkklick är precis som det låter – antalet gånger någon har klickat på länken i er annons medan klick är mer diffust. Bara klick kan nämligen innebära klick på bilden, ”läs mer”, eller bara klick på texten och kan därför bli lite missvisande. Så min rekommendation är att alltid titta på länkklick när man räknar ut CPC eller CTR.

Cost Per click

Cost Per click används för att räkna ut hur mycket det kostar för varje klick. När jag använder mig av Cost Per Click (förkortat CPC) använder jag mig bara av länkklick.

För att räkna ut Cost Per Click så tar ni helt enkelt kostnaden för annonsen dividerat med antalet länkklick. Alltså: kostnaden/ länkklick. Tittar man generellt i världen på benchmark så ligger oftast benchmark för Cost Per Click mellan 7 till 11 dollar.

Click Through Rate/Klickfrekvens

Click Through Rate (förkortat CTR) eller klickfrekvens på svenska används när ni vill se förhållandet mellan hur många som sett er annons och valt att klicka sig vidare.

För att räkna ut CTR tar ni antalet länkklick dividerat med kostnaden och multiplicerad med 100. Alltså länk/ kostnad x 100.

Benchmark för CTR beror lite på beroende på vilket innehåll ni har men ofta ligger benchmark för CTR mellan 0,45 – 0,6 procent. Desto mer rörligt ni använder i er annons desto lägre Click Through Rate. Varför? Oftast är rörligt format mer uttömmande och ger därför tittaren mer information (och inte samma behov att klicka sig vidare) än exempelvis en annons som består av en text och bild.

Engagement Rate

Engagement Rate är ett mätvärde som pekar på hur mycket er målgrupp har engagerat sig med innehållet ni har sponsrat. Det är alltifrån reaktioner, kommentarer, vanliga klick för att öppna en bild, delningar eller klick på länk. Engagement Rate visar förhållandet till hur många som sett ditt innehåll och valt att engagera sig i det, lite liknande Click Through Rate.

För att räkna ut Engagement Rate tar ni all form av engagemang dividerat med exponeringar och multiplicerar det med 100. Formen är alltså engagemang/ exponering x 100

Likt Click Through Rate varierar benchmark beroende på om det är ett rörligt innehåll eller inte. För rörligt innehåll så ligger benchmark för Engagement Rate på 1,6 procent medan icke rörligt innehåll ligger endast på 0,5 procent. Det kan förklaras med att engagemang kan mätas med hur mycket en LinkedInanvändaren har sett av video.

Cost Per View

Med Cost Per View (förkortat CPV) är lite likt Cost Per Click. Mätvärdet tittar nämligen på hur mycket det kostar för varje videovisning. Cost Per View är ett bra mätvärde att använda om ni har rörligt format i annonsen så som exempelvis en explainervideo eller en längre intervjufilm. Precis som Cost Per Click så räknas Cost Per View ut på liknande sätt. Ni tar kostnaden dividerat med antalet visningar. Alltså: kostnad/ visningar.

Vill du veta mer om att annonsera på LinkedIn?

Vill du lära dig mer om hur man annonserar på LinkedIn? Hör av dig till mig så berättar jag gärna mer.

Nathalie Ekman
Mejl: nathalie.ekman@talecontent.se
Telefon: 070-413 94 22

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev där vi bjuder på kunskap. Brevet kommer en gång i månaden och innehåller allt ifrån guider, beskrivande case, våra senaste blogginlägg, spaningar och praktiska tips på hur man lyckas med content marketing.

* obligatoriska fält


I och med att du börjar prenumerera på Tales nyhetsbrev godkänner du att vi får kontakta dig gällande nyheter och marknadsföring. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i vår integritetspolicy