Att annonsera på Facebook är idag ett effektivt sätt att nå sin målgrupp. Medielandskapet är i en ständig förändring och mycket har hänt sedan Facebook grundades 2003.
Enligt svenskarna och internets senaste rapport använder 89 % av Sveriges befolkning sociala medier. Hela 58 % av alla svenskar som använder sociala medier har dessutom i snitt gått in på Facebook varje dag. Det här har resulterat i att sociala medier i allmänhet och Facebook i synnerhet har blivit en självklar plattform att annonsera sitt företag på. Men att annonsera på Facebook kan upplevas som en djungel. Facebook levererar en hel del mätvärden (KPI:er) för annonseringen men de är inte alltid så lätta att tyda. Vad är en bra benchmark? Och vad behöver förbättras? För att statistiken ska vara värdefull behöver du sätta den i relation till något. Och det är precis det jag nu tänker göra. Men för att titta på vad siffrorna betyder måste man först hitta dem.
Första steget är att hitta vart du kan se resultaten för dina Facebook annonser. Det finns inte ett sätt. Det finns tre.
Oftast kan du få en rätt bra överblick hur det gått för Facebook-annonsen bara genom att vara på företagets Facebooksida. Direkt under inlägget kan du få se hur det gått – organiskt som sponsrat. Facebooksidan visar hur många som nåtts, klickat sig vidare och interagerat med innehållet. Men det är så långt man kommer. Du kan inte jämföra flera annonser samtidigt utan att scrolla ner till nästa inlägg. Vill du räkna ut mer avancerade mått så som kostnaden för ett klick eller liknande behöver du antingen räkna själv eller helt enkelt gå till Business Manager.
Annonsrapportering funkar perfekt för dig som behöver exportera ut data för att visa andra på kontoret. Här skapar du helt enkelt en rapport med de mätvärden du vill ha, Facebook räknar ut det mesta åt dig och sen är det bara att exportera ut som en Excel eller PDF. Nackdelen? Det kan ta lite tid och kanske inte vägen att gå om du bara vill ha en snabb överblick hur det går just nu.
I Ads Manager får du fram samma information och mätetal som i annonsrapportering utan att det tar lika lång tid. Vill du snabbt kolla hur det går utan att göra en rapport är Ads Manager det perfekta mellanläget. Statistiken uppdateras i realtid, du kan jämföra flera annonser samtidigt och du behöver inte lägga till nya mätvärden varje gång. Men du kan inte exportera ut data lika lätt som i annonsrapportering.
Hur dina Facebook-annonser kommer prestera avgörs huvudsakligen av en enda sak. Facebooks algoritm. Att annonsera på Facebook handlar om att försöka förstå den. Ingen vet exakt hur algoritmen ser ut eller vad den optimerar emot. Ingen utom Facebook själva. Den uppdateras dessutom kontinuerligt. Men det finns två pelare du alltid kan luta dig emot. Relevans och budget. Desto mer relevant innehåll annonsen har, desto mer kommer den prioriteras framför andra. Hur har man ett relevant innehåll? Det är vi på Tale experter på. Oftast handlar det om att annonsen ska ha en tydlig koppling till ditt företag, klart budskap och innehåll som är intressant för din målgrupp. Då kommer du oftast rätt långt. Hur känner Facebook av det här? Genom sin algoritm – men exakt hur vet vi inte.
Den andra pelaren är budget. Det är viktigt att förstå att bara för att man lägger en hög kostnad för en Facebook annons kommer den inte prestera bättre än alla andra. Andra faktorer i den hemliga algoritmen har lika stor betydelse. Men det betyder inte att du inte ska satsa på annonserna. Om du tycker att Facebook är en relevant kanal – kör på.
Men hur mycket kostar Facebookannonsring? Svaret är enkelt men ändå inte: det beror helt enkelt på. Faktorer som hur länge annonsen ska gå, vad som är målsättningen och hur stor målgrupp du har spelar roll när det kommer till kostnaden.
Oftast finns det en anledning att prova sig fram för att samla in data för att se vad som fungerar bra och mindre bra. Det är fördelaktigt att hela tiden jämföra dina annonser och se hur mycket kostnaden (och andra faktorer) spelar roll. Att samla in data själv tar tid och behöver ta tid för att bli bra. Det finns inget magiskt summa för vad just dina Facebook annonser kostar. Men vill du ha ett försprång och vägledning finns alltid alternativet att anlita en byrå. Byråer sitter med mängder av data och erfarenhet för att kunna hjälpa dig på bästa sätt. I det här inlägget pratar vi om vilken typ av contentbyrå som passar just dig och dina behov.
När du skapar dina Facebook annonser i Ads Manager väljer du en målsättning. Till exempel kan du välja att driva trafik till din hemsida, få så många som möjligt att se din annons eller skapa ett högt engagemang för ditt event. Oavsett vilken målsättning som väljs kommer Facebook visa annonsen på olika sätt och för olika personer. Väljer du att annonsera på Facebook i syfte att driva trafik till din hemsida kommer annonsen visas för personer som är mer benägna att klicka sig vidare. Då kommer Facebook annonsen (antagligen) ha ett högre antal länkklick i jämförelse om man valt att optimera annonsen att visas för så många som möjligt.
Därför blir det viktigt att välja målsättning noga och ha den i bakhuvudet när man tittar på hur det gått för annonsen. Du kommer inte ha bäst mätvärden i allt. Det beror helt enkelt på vad du har optimerat för. Men oftast kan det vara bra att ändå se över fem olika mätvärden som ger en indikation på hur det går för Facebook annonsen. Dessa är:
Med räckvidd menas hur många personer som har nåtts av din Facebook annons. Här är det viktigt att skilja på räckvidd och exponeringar. Räckvidd är antal individer medan exponeringar är antal gånger. En person (ett i räckvidd) kan alltså sett samma annons tre gånger vilket resulterar i tre exponeringar. Därför kommer alltid exponeringar vara högre än räckvidd.
Räckvidden används ofta för att räkna ut andra variabler och är därför bra att titta på för att jämföra med de andra måtten. Exempelvis när man undrar varför Click through Rate är låg. Antingen har ingen klickat på annonsen eller så har den fått spridning och visats för många fler än som egentligen är benägna att klicka sig vidare.
Länkklick betyder hur många som klickat på länken som hänvisats i annonsen. Likt räckvidd och exponeringar finns det en skillnad mellan unika och alla länkklick. Unika länkklick är varje gång en användare klickar på en länk. Alla länkklick är tvärtom och visar hur många gånger länken blivit ”aktiverad”. Här finns inget rätt eller fel med vad man ska utgå från. Vill man veta hur många personer som sett Facebook annonsen och klickat på länken är unika klick bättre att titta på. Men vill man endast se intresset annonsen drivit för trafik till ens hemsida är alla länkklick minst lika bra. Oftast använder man länkklick för att räkna ut andra mätvärden.
Cost per Click (förkortat CPC) visar hur mycket det kostar att få en person som ser annonsen att klicka sig vidare. För att räkna ut kostnaden per klick tar man den totala kostanden för din Facebook annons och dividerar det med antal klick. Alltså: kostnad/klick = CPC. Oftast är Cost per Click ett bra mätvärde när man har optimerat annonserna för trafik till hemsidan. Här är ett tips att titta på just länkklick för att se hur mycket det kostat att få någon som sett Facebook annonsen att klicka sig vidare på länken.
Benchmark (genomsnittet) för vad ett klick kostar ligger på cirka 0,97 dollar (cirka 8 svenska kronor). Detta varierar såklart beroende på vilken bransch man annonserar i. Oftast har detaljhandeln ett lägre Cost per Click som säljer produkter direkt till konsumenten än företag som kör annonser till andra företag. Men försök få dina Facebook annonser att ligga kring tio kronor per klick så ligger din annons bra till.
Istället för att mäta i kronor som Cost per Click berättar Click through Rate (förkortat CTR) om relationen mellan hur många som klickat och hur gånger Facebook annonsen visats. CTR indikerar därför hur relevant inlägget är för målgruppen som försöker nås. Ett tips är att titta på Click through Rate för länkklick och inte bara ”klick”. Vid ”klick” räknas alla klick (även att klicka upp annonsen eller ”läs mer”) och ger ett högre CTR men kan bli missvisande om man vill veta hur många som klickat sig ut från Facebook.
För att räkna ut Click through Rate tar man klicken dividerat på exponering och sen multiplicerar med 100. Alltså: (klick/exponering) x 100. Tittar man generellt så brukar benchmark ligga kring 0,9 % för annonser på Facebook.
Att ha ett högt engagemang på sina Facebook annonser och inlägg har blivit något som väger tyngre och tyngre på Facebook. Att målgruppen reagerar, kommenterar, delar eller klickar för att läsa mer visar på ett relevant och bra innehåll från företaget. Engagement Rate betyder alltså hur många som interagerar med innehållet i relation till hur många som sett Facebook annonsen.
Engagement Rate räknas ut på liknande sätt som Click Through Rate: all interaktion (så som reaktioner, kommentarer, klick och delningar) och dividerar det med räckvidden. Sedan multiplicerar man kvoten med 100. Alltså: interaktion/räckvidd x 100. Men att få målgruppen att interagera med innehållet är inte alltid helt enkelt. Oftast är Engagement Rate relativt låg i jämförelse med andra mätvärden. Enligt Rival IQ ligger benchmark kring på endast 0,08 %.
Innehåller din Facebook annons en video finns det ett extra mätvärde som kan vara bra att titta på – Thruplays. Thruplays är alla gånger hela videon i Facebook annonsen har spelats upp (eller 15 sekunder om den är längre).
Thruplays indikerar likt CTR och Engagement Rate ett engagemang hos målgruppen. Det kan även vara till fördel att räkna ut kostanden för en Thruplay vilket är väldigt enkelt. Ta bara spenderat belopp dividerat med antalet Thruplays så får du enkelt ut kostanden. Alltså kostnad/Thruplays.
Vill du testa att annonsera på Facebook, förbättra dina annonser eller är du bara intresserad av att lära dig mer? Hör av dig till mig så berättar jag gärna mer. Du kan också läsa om vårt erbjudande om Facebookannonsering här.