Hur man lyckas som varumärke inom rörligt

I det massiva utbudet av rörligt blir det allt svårare för varumärken att slå igenom. Tales video editor Ludvig Gür har klippt filmer för hundratals varumärken. Här går han igenom de tre viktigaste framgångsfaktorerna: storyn, paketeringen och knepen i efterbearbetningen.

Storyn först – budskapet sen:

Vare sig det handlar om att sälja en produkt, ta en position i en samhällsfråga eller stötta företagets rekrytering, så är alla filmer ute efter samma sak – framföra ett budskap. Men många företag glömmer däremot det viktigaste, att motivera budskapet med hjälp av en story. Det leder till filmer som inte engagerar målgrupp och då går budskapet inte fram.

Genom att utveckla en story som bär fram budskapet – så kommer budskapet fram på ett sätt som målgruppen tycker är spännande. Som exempel tänkte jag nämna en film jag nyligen klippte för Praktikertjänst. Kundens budskap var tydligt – de vill att fler människor inom vården blir en del av Praktikertjänst för att tillsammans öppna nya kliniker. Hur gör man ett sådant budskap spännande och attraktivt?

Vi skapade en film om ett tandläkarpar som med hjälp av Praktikertjänst öppnat en ny klinik i en småstad som tidigare varit utan tandvård. Vi får se dem bygga upp verksamheten, och i slutet av filmen öppna den.

I denna film får vi inte bara se ett tandläkarpar som är nöjda med Praktikertjänst, vi får en inblick i hur företagets initiativ förgyller hela samhället. Deras tagline ”vi gör svensk vård bättre” stämmer nu in på alla plan, inte bara från läkarnas perspektiv.

 

 

Paketeringen: Taktbyten – dra med tittaren

Det är inte bara en bra story som drar med tittaren – det är hur den berättas som avgör om videon står ut i massan eller inte. Genom musik, val av klipp mm skapar man dramatik. Ju mer drama, ju mer tittare får du. Det viktigaste av allt är dock det som kallas taktbyten. Det gäller att ha en tydlig inledning där ämnet presenteras (anslag), mitten-del där det jobbas mot budskapet, samt ett slut där budskapet välförtjänt presenteras i fullo.

Det mest grundläggande för att lyckas med taktbyten är att dela upp filmen i tre delar med hjälp av musikval. Man har tre olika låtar i filmen – som alla reflekterar på känslan / tempot vi ser. Har man endast en låt igenom hela filmen riskerar tittaren att distraheras snabbt. Det är med tydliga nya tag som man dras ännu mer in i sammanhanget.

Få videon levande – använd dig av ”reality”:

Alldeles för många filmer lider av långa och oavbrutna intervjuer där allt för lite sker. I grunden är detta inte bra, men många tror att problemet ligger i människorna som intervjuas för filmen. Men vem som helst och vad som helst kan bli intressant – om det presenteras på ett spännande sätt. Har ni en VD som ska prata om en ny lansering? Följ med denna VD när han går runt i miljöer som relaterar till lanseringen och samla material därifrån. Är intervjun trist och bakgrunden tråkig? Sätt den som blir intervjuad i ett roligt sammanhang och ersätt stativet med handhållen kamera. Filma när personen blir myggad, sätter sig i stolen, och spontan pratar med dem som filmar. Rörelse, kameraskak, spontana reaktioner och reality skapar intensitet och spänning som drar med tittaren. Även om ämnet presenteras bra måste det finnas visuellt material av kvalité i filmen, som också är relevant för innehållet.

Allt för många case-filmer använder sig av stock-material som tydligt kommer från en helt annan källa. Gör inte detta misstag! Istället för att visa en stock-bild på ett vattenkraftverk när en VD pratar om ämnet, visa en bild på VDn vid ett vattenkraftverk, eller om ni inte har mycket val, när han kollar på bilder av vattenkraftverk / skriver en rapport om ämnet.

Same thing but different:

Storyn är viktigast – det är egentligen det alla dessa punkter handlar om. I den första handlar det om att hitta den, i den andra att presentera den, och i den tredje hur man gör den ännu bättre ur ett visuellt perspektiv. Bra ljudeffekter, snygga klipp och andra grepp kommer naturligt när man får till alla dessa punkter. Allt detta i kombination kan inte bli nåt annat än en perfekt case-film. Det funkar varje gång, tro mig!

Här nedanför har ni tre case-filmer jag klippt från tre olika kunder – titta gärna och se om du känner igen något från resonemangen ovan!

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev där vi bjuder på kunskap. Brevet kommer en gång i månaden och innehåller allt ifrån guider, beskrivande case, våra senaste blogginlägg, spaningar och praktiska tips på hur man lyckas med content marketing.

* obligatoriska fält


I och med att du börjar prenumerera på Tales nyhetsbrev godkänner du att vi får kontakta dig gällande nyheter och marknadsföring. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i vår integritetspolicy