Vad gör en content director egentligen?

Hallå där…

Måns Eriksson, content director på Tale.

Vad gör en content director egentligen?

– I grunden handlar det om att hjälpa våra kunder att nå ut i bruset med sina berättelser. Då finns vi med hela vägen – från att sätta upp en innehållsstrategi till att identifiera vilka kanaler som är relevanta, och sen hela vägen till utförandet. Och i den avslutande fasen jobbar vi som är content directors med alla möjliga praktiska delar. Vi skriver artiklar och SEO-anpassade texter till webbplatser och tryckta magasin, samtidigt som vi också producerar filmer och utvecklar helt nya kommunikationskoncept. Vi gör himla många olika saker helt enkelt.

Vad gjorde du innan du kom till Tale?

– Jag började på Tale hösten 2018. Dessförinnan jobbade jag på en av Sveriges största contentbyråer i åtta år. Men i grunden är jag journalist och har jobbat både på lokaltidning och några av de största nationella nyhetsredaktionerna. Även om det förstås är mycket som skiljer sig mellan att jobba som journalist och min nuvarande roll så har jag stor nytta av mina tidigare erfarenheter. Som journalist lär man sig att hitta ”grejen” eller historien som man vill berätta.

Vad är det roligaste med ditt jobb?

– Min nyfikenhet och min vilja att lära mig nya saker var anledningen till att jag en gång valde att utbilda mig till journalist. Det är också något som jag får utlopp för varje dag på Tale. Att jobba nära våra kunder innebär att vi får lära oss om deras organisationer, branscher och utmaningar och det känns verkligen som en ynnest.

Kan du tipsa om något spännande innehåll som är aktuellt just nu?

– Absolut, då tänker jag direkt på den dokumentär som vi på Tale har producerat på uppdrag av Praktikertjänst – ”Tillsammans genom pandemin”. Praktikertjänst är Sveriges största privata vårdföretag och blev förstås direkt påverkade när pandemin slog till. Vi har följt Praktikertjänsts medarbetare bakom kulisserna genom hela denna unika tid och resultatet blev en spännande inblick i hur de hanterade den här situationen. Dokumentären är förresten också en av finalisterna i Publishingpriset 2021, så nu håller vi tummarna för att det blir ett guld.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev där vi bjuder på kunskap. Brevet kommer en gång i månaden och innehåller allt ifrån guider, beskrivande case, våra senaste blogginlägg, spaningar och praktiska tips på hur man lyckas med content marketing.

* obligatoriska fält


I och med att du börjar prenumerera på Tales nyhetsbrev godkänner du att vi får kontakta dig gällande nyheter och marknadsföring. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i vår integritetspolicy

Ladda ner vår e-bok!

Här berättar vi hur du lyckas med innehållsdriven kommunikation och content marketing. Strategierna som lägger grunden och arbetssättet som fixar genomförandet.

Ladda ner e-boken här