sociala medier trump

Valet på sociala medier – Trump eller ”inte Trump”

Trump eller Inte Trump. Det är vad valet i USA nästa tisdag handlar om. Det visar både Trump och Bidens ”strategi” på sociala medier.  

Det pratas otroligt mycket om att USA aldrig varit så polariserat. Det speglar också hur presidenten och utmanaren kommunicerar på sociala medier.

Trump försöker profilera sig som …. Trump. Trots att han tillbringat fyra år i Vita Huset är budskapet att han inte är en politiker. Och de senaste veckorna har han om och om igen återkommit till Biden-familjens påstådda korruption:

Biden lägger emfas på den kontrast hans presidentskap skulle utgöra mot Trumps.

”Inte Trump”

Bidens mest populära tweet hittills handlar om Trumps berömda undran, om det inte kunde vara bra att dricka blekmedel för att bota covid? Ytterligare ett tecken på Bidens framgång i att helt enkelt positionera sig som ”inte Trump”.

Han var också kvick på att snappa upp när Trump skämtsamt beklagade sig över att han skulle bli tvungen att lämna landet om han förlorade valet:

Fake news?

Trumps twittrande började redan 2009. Nu har han jobbat ihop till nära 88 miljoner följare och har ofta refererat till att han inte hade varit president utan sin närvaro på sociala medier, där han kunnat nå ut med sitt budskap utan att tvingas gå via vad han kallar ”fake news”.

Under Trumps presidentskap har hans twitterkonto ofta fungerat som en liverapporering av Fox News sändningar. Konservativa Fox, ägda av mediemogulen Rubert Murdoch, har i mångt och mycket levt i symbios med Trump.

Enligt en studie från Mediamatters hade Trump livetweetat Fox program minst 1,146 gånger de senaste två åren när studien publicerades den 9 oktober. Rekordet för en enskild dag är den 23 januari då Trump drog iväg 12 Fox-relaterade tweets.

Favoritprogrammet är Fox & Friends, motsvarande TV4:s Nyhetsmorgon fast med en väldigt tydlig högeragenda. Under ett stormigt presidentskap då Trump ofta varit attackerad från alla håll och kanter har Fox & Friends varit en trygg famn att vakna upp till.

Matthew Gertz på Mediamatters har dokumenterat hur Trumps twitterflöde speglar Fox & Friends.

Facebook då?

Efter förra valet fick Cambridge Analytica stor uppmärksamhet. De sågs av liberaler som sluga kungamakare som genom att manipulera människor med smart digital annonsering på Facebook kunde hjälpa Trump till makten. Den analysen har visat sig vara svag. Visst, Cambridge Analytica ägnade sig åt olagligheter när de registrerade och hämtade in olaglig info om användare, men att de skulle ha avgjort valet? Nja.

Sociala medier för de redan frälsta

Om det fanns en sådan potential i skräddarsydda digitala kampanjer borde det ha visat sig i kampanjernas annonsering i år.

Men i de berömda ”swing states” (de stater kandidaterna måste fokusera på för att vinna tillräckligt antal elektorsröster för att ta hem valet) är det tv- och radioannonsering som fortsatt är de tyngsta budgetposterna med bred marginal.  Trump har lagt 29,6 miljoner dollar på annonsering i teve och radio i Pennsylvania mot blygsamma 3,6 miljoner dollar på digital. Motsvarande siffror för Biden är 39 miljoner dollar kontra 4,9.

Sociala medier betraktas mer som en möjlighet att knyta de redan frälsta närmre. Att få dem att bidra till kampanjer, och signa upp sig för utskick. I radio- och teve finns möjligheten att nå de eftertraktade väljarna som ännu inte bestämt sig. De som inte vevar med Trump-flaggan på en stor arena, eller som satt upp Biden/Harris-skyltar i trädgården.

Det kanske också är signifikativt att det gjorts försök att kunna förutspå vinnare i val genom sociala medier med klena resultat. Den starkaste korrelationen man kunnat hitta är mentions. Ju fler diskussioner och omnämnanden en kandidat poppar upp i, desto större chans att vinna valet.

Om så vore fallet skulle Biden få jobba hårt på sin närvaro. I nuläget fullkomligen krossar Trump Biden när det gäller omnämnanden i sociala medier.

Men så var även fallet kontra Hillary Clinton 2016. Och då fick Clinton ändå majoriteten av rösterna, även om Trump gick segrande i valet på grund av elektorssystemet.

Man kan tolka det som att Trumps ”unika” persona och närvaro på framför allt twitter sätter reglerna ur spel. På tisdag vet vi om regelboken börjar gälla igen.

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev där vi bjuder på kunskap. Brevet kommer en gång i månaden och innehåller allt ifrån guider, beskrivande case, våra senaste blogginlägg, spaningar och praktiska tips på hur man lyckas med content marketing.

* obligatoriska fält


I och med att du börjar prenumerera på Tales nyhetsbrev godkänner du att vi får kontakta dig gällande nyheter och marknadsföring. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i vår integritetspolicy