TikTok används av närmare en miljard människor varje månad. Trots denna imponerande siffra, känner många företag en tveksamhet att använda det som en marknadsföringskanal. Tales Content Manager Emelie Omnell går igenom hur TikTok fungerar och hur företag kan inkludera det i sin marknadsföring.
Vid det här laget vet nog gemene man att TikTok är en social medieplattform baserad på korta videoklipp. Dessa videor är begränsade till 15 sek, 30 sek, 60 sek eller 3 minuter. Innehållet får gärna vara autentiskt, ofta filmat spontant med en vanlig mobiltelefon.
Enligt TikTok själva är det över 1 miljard aktiva användare varje månad. Hit kommer användare för snabb underhållning, söka på produkter eller få tips. Många användare vänder sig dessutom till TikTok för recensioner före de söker på Google. Ska du ut på en resa, köpa en produkt eller bygga en hylla? På TikTok hittar du de tips du behöver!
Appens framgång ligger till stor del i dess algoritm, som kontinuerligt levererar innehåll till användaren med en beroendeframkallande träffsäkerhet. Baserat på tidigare beteende kommer algoritmen beräkna vad användaren kan tänkas uppskatta. Resultatet blir ett väldigt personligt flöde, nästan som att en bästa vän kurerat det åt en. Som användare blir du ständigt matad med pinfärskt innehåll, varpå trender snabbt blir överspelade. Om du vill bidra med aktuellt innehåll, gäller det alltså att agera snabbt. Det är algoritmen som gör appen svårslagbar och som dessutom levererar en extremt individanpassad upplevelse.
TikTok skulle fungera för betydligt fler företag än vad som utnyttjar appen idag. Må hända ett ytterst banalt tips, men börja med att söka på konkurrenter eller andra företag i din bransch för att se hur de arbetar.
Många har nog en föreställning om att appen endast lämpar sig om du har en yngre målgrupp, vilket inte nödvändigtvis stämmer. Det är sant att appen främst används av yngre, men allt fler äldre börjar faktiskt använda appen. Algoritmen är väldigt tacksam och du kommer enkelt nå din önskade målgrupp bara du använder hashtags eller en informativ innehållsrubrik. Dock är det svårare att förutse om din målgrupp kommer att engagera sig med ditt innehåll.
Tips! Även om din målgrupp kanske inte finns på TikTok idag, kommer den sannolikt att finnas där i framtiden. Om du bekantar dig med appen redan nu ligger du steget före.
Allt som egentligen krävs för att komma igång är en mobil. Utmaningen ligger i att lyckas skapa innehåll som verkligen kommer att ta fart. Jag får ofta frågan om vad som är trendigt just nu och hur det kan användas i marknadsföring. Till detta ger jag några aktuella trender, men påpekar också att dessa kan se annorlunda ut inom bara några dagar. Vissa TikTok-fenomen är dock bestående och håller i sig år efter år. Det gäller att vara aktiv för att ha koll. Låt dig inte skrämmas, det räcker vanligtvis med en snabb titt för att få en överblick över vad som händer i appen just nu. Med det sagt, allt innehåll är definitivt inte trendigt. Innehåll såsom ”bakom kulisserna”, spännande information eller tips kommer alltid tilltala.
Tips! Med TikToks sökfunktion kan du enkelt söka på personer, företag, ord, hashtags eller hela fraser. Du kan dessutom filtrera resultatet på vad som varit mest visat senaste veckan. Detta ger dig en fingervisning om vad som trendar för tillfället.
Denna fråga har flera svar. Faktum är att många företag faktiskt lyckas mycket bra med organiskt innehåll, oftast eftersom innehållet är trendigt. Att arbeta med betald annonsering kan vara knepigare, eftersom det ligger i appens natur att snabbt måste fånga tittarens uppmärksamhet, annars scrollar de snabbt vidare. TikTok själva rekommenderar företag att arbeta med kreatörs-samarbeten före mer traditionell annonsering. Sök efter kreatörer att samarbeta med, och kreatören kommer själv att skapa innehåll som de vet kommer att fungera för sin målgrupp. Traditionell annonsering kan också fungera, glöm bara inte lägga på en röst eller musik. Dessutom är annonseringen relativt billigt om man jämför med andra plattformar.