Content is king, design is queen. Gemensamt för snygga hemsidor är att de både har innehåll och ett estetiskt tilltal som attraherar och behåller besökare. Träffsäkert innehåll attraherar besökarna. Men en snygg hemsida gör att besökarna stannar kvar. I den här artikeln ger Tales Content creator Emelie Omnell sex handfasta tips på hur du skapar och designar en snygg hemsida.
Det är inte utan anledning som vi på Tale förespråkar starkt innehåll. Om vi föreställer oss att din hemsida är ett museum så är föremålen ditt innehåll. Föremålen attraherar besökare, får dem att återvända och rekommendera sina vänner om ditt fantastiska museum. Däremot, om museet är svårt att hitta, har utdaterade utställningar och föremålen inte placerats ut med noggrann omsorg så kommer helhetsintrycket med största sannolikhet vara negativt. Detsamma gäller din hemsida.
Snygga hemsidor innehåller relevant exklusivt innehåll i kombination med utarbetad SEO och kanske till och med SEM. Content is king, design is queen. Med enkla medel kan du skapa en snygg hemsida som känns mer estetiskt tilltalande, modern och som öppnar dörren för ditt innehåll.
Arbeta utifrån principen att ”kort är gott”. Ös inte på med innehåll i onödan. Håll din hemsida enkel och lätt att navigera. Denna princip gäller framför allt dina statiska sidor, det vill säga allt på hemsidan som inte uppdateras löpande. Nyheter, event eller pressmeddelanden kan du fortsätta publicera, men tänk gärna på att komprimera. Hur kan du få fram det du vill säga på minsta tid? Den moderna människan har lite tålamod, så rensa bort det onödiga.
För en modernare känsla så bör merparten av ditt innehåll vara centrerat. Kombinera gärna med utsträckta segment. En utsträckt hero, det vill säga bilden eller videon som ligger i toppen, upplevs som modernare. Placera innehållet linjerat och gärna i en kolumn. Du kan med fördel använda kolumner i exempelvis ett nyhetsflöde, men i övrigt bör du lägga innehållet i en kolumn.
Denna punkt kanske tycks motsägelsefull till huvudregeln. Enkel och luftig, men samtidigt sprängfylld med bra innehåll. Är det möjligt? Ja! Det viktigaste här är att lägga ditt innehåll på ett sätt så att det upplevs luftigt. Hellre att du gör vissa sidor längre och låter besökaren scrolla lite längre än att trycka ihop innehållet. Det är lätt att tro att besökaren inte vill scrolla, vilket faktiskt stämmer till viss del. Här får du kombinera huvudregeln, det komprimerat starka innehållet, med det visuellt luftiga. En luftig hemsida är mer tilltalande.
Människan är en visuell varelse. Sätt en tydlig regel för val av bilder. Kanske att dina bilder ska vara i en viss färgskala, föreställa något specifikt eller bara användas ibland. Du kan även redigera bilderna genom att tillsätta ett färgfilter eller beskära samtliga bilder i ett visst mått. Att ha flera typer av bilder i olika kulörer uppfattas som ogenomtänkt och spretigt. Dra dig inte för att använda bilder bara för att det är svårt att välja. Bilder i en text fungerar som ett fint avbrott och gör att dina besökare gärna scrollar vidare. Välj bilder med omsorg och fundera på hur visuellt gångbara de är.
Tips! Våga använda stockbilder. Det är ett bra komplement och du kan enkelt välja bilder som förmedlar rätt känsla.
Det är lätt att låta sig förföras av häftiga effekter som ditt hemsideverktyg erbjuder. Effekter såsom att element dyker allt eftersom besökaren scrollar eller att bakgrunden rör sig kan göra att sidan känns dynamisk och spännande. Men om effekter finns överallt kan det även snabbt bli uttjatat. Välj därför effekter med omsorg. Effekter kan även, rent tekniskt, sakta ner laddningstiden på din hemsida. Några välvalda effekter räcker gott och väl.
Håll dig till din grafiska profil. Byt inte typsnitt, logga eller designen alltför ofta. När du väl ska göra ett omtag på hemsidan, så tänk igenom dina val. Hur hemsidan ser ut är skyltfönstret för ditt varumärke. Att göra om sin grafiska profil är ett omfattande arbete, men det går att uppdatera med små medel.
Tips! Med verktyget Adobe Color Wheel kan du enkelt se vilka färger som passar ihop.