Skapa content

Skapa content som uppnår dina mål – checklista i 5 steg

Hur skapar man kvalitativt content som väcker engagemang? Eller vill du uppdatera ert befintliga innehåll? Utgå från dessa steg för att skapa content som uppnår dina mål.

1. Syfte – skapa content med en avsikt

Till att börja med måste du ha en innehållsidé. Din idé kan sedan vinklas, vridas och kryddas för att bäst lämpa sig för ditt ändamål.

  • Det finns olika typer av innehåll. Bestäm i förväg vad syftet är med just denna artikel, film eller vad det nu handlar om för typ av innehåll. Ska den lära, övertyga, underhålla eller inspirera?
  • Call to Action – Vad vill du att mottagaren ska göra efter att ha sett ditt innehåll? Ska personen köpa något, boka ett möte för att få veta mer eller vill du bra att dina följare ska interagera med din post i sociala medier? Bestäm i förväg vad du vill att mottagaren ska göra efter att ha tagit del av ditt innehåll, och se till att konverteringsteget är tydligt.

2. Relevans – skapa content som mottagaren faktiskt vill ha

Innan du publicerar innehållet så bör du titta på det med objektiva ögon. Försök att opartiskt uppskatta om detta är en typ av innehåll som din målgrupp verkligen är intresserad av. Fråga därför dig själv om innehållet:

  • Är av värde. Är det här faktiskt något som mottagaren vill ha? Skulle du själv uppskatta det?
  • Överraskar. Det är lätt att bara kopiera tidigare framgångsrika innehållssatsningar, men försök att undvika att bara följa i dina egna gamla hjulspår.
  • Håller rätt kvalitet. Prioritera välproducerat innehåll framför kvantitet,
  • Uppfyller målgruppens intresse. Genom att analysera data över era tidigare publiceringar kan ni ni få en bättre bild av vad som intresserar just era besökare/läsare mest.

3. Målgrupp – skapa content som passar just dem som du vill nå

Bestäm redan från början vilka du vill vända dig till. Ska du locka nya unga talanger i rekryteringssyfte? Eller vill du i själva verket nå en äldre målgrupp med en informationskampanj? När du vet redan från början vilka du ska prata med så blir det mycket tydligare hur du ska spetsa innehållet för att det ska passa just dem. Fråga dig själv:

  • Vad vet du om målgruppen? Vad gillar de/ vad ogillar de?
  • Hur kan du ta det vi vet om målgruppen och applicera det? Som exempel; när på dygnet kommer målgruppen konsumera ditt innehåll?
  • Vad vill du att målgruppen ska göra? Ska de klicka, läsa vidare eller börja följa? Hänger ihop med punken ”Call to Action”.
  • Vad kan du mer göra för att skapa intresse?

4. Fånga intresse – skapa content som är tilltalande

När innehållet börjar bli färdigt är det dags för att överblicka. Glöm inte bort att fokusera på hur innehållet ska presenteras för de prioriterade målgrupperna ska kunna och vilja ta det till sig. Fråga dig själv:

  • Är ditt innehåll unikt? För att öka öppningsfrekvensen – Bjussa på ditt bästa innehåll för att väcka intresse.
  • Är ditt innehåll av rätt längd? Ha hellre kortare innehåll istället för att inkludera onödig utfyllnad.

5. Tonalitet – skapa content som uppfattas på rätt sätt

Hur vill ditt varumärke uppfattas? Det kan underlätta att skriva ner några värdeord som du förhåller dig till. Låt sedan värdeorden genomsyra ditt innehåll. Fråga dig själv:

  • Hur ser ditt varumärkes tidigare innehåll ut? Allt du ger ut ska vara enhetligt. Det ska upplevas som att det är samma avsändare som allt annat som publiceras.
  • Vilket typ av språk använder du? Hur kommunicerar ditt varumärke?
  • Hur vill du uppfattas utåt? Seriös, nytänkande, kreativ? Bestäm och försök hålla dig till din plan. Annars riskerar det att uppfattas spretigt.

Innan du trycker publicera nästa gång så fråga folk omkring dig om deras åsikt. Testa dig fram och se vad som fungerar för just dig. Kvalitativt innehåll får mer engagemang och skapar affärsnytta.

Läs gärna vidare om contentstrategi.

Har du någon fundering kring tipsen – tveka inte att vända dig till oss på Tale!

Mina kontaktuppgifter är: emelie.omnell@talecontent.se

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev där vi bjuder på kunskap. Brevet kommer en gång i månaden och innehåller allt ifrån guider, beskrivande case, våra senaste blogginlägg, spaningar och praktiska tips på hur man lyckas med content marketing.

* obligatoriska fält


I och med att du börjar prenumerera på Tales nyhetsbrev godkänner du att vi får kontakta dig gällande nyheter och marknadsföring. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i vår integritetspolicy.