Podcast: nå ut i djungeln
En bra podcast är som en kompis. Som lyssnare får du en förtrolig relation med kreatörerna bakom dina favoritpoddar. De är trots allt inne i dina öron på regelbunden basis. Det här försöker givetvis alla kapitalisera på och det ploppar ständigt upp nya poddformat. Hur når man ut i podddjungeln?
Här är fem saker att tänka på när du gör en podcast:
- Vad är syftet?
Och är det syftet ens kompatibelt med poddformatet? För att skapa bra podcast måste det finnas ett ärligt uppsåt av att vilja dela med sig något som lyssnare kan ha nytta av, roas av eller förundras över. - Vilka vill du ska lyssna?
När du väl har fått det på pränt blir det enklare att bestämma vilket format podcasten mår bäst av. - Ämne?
Ja – det finns många poddar som inte handlar om något speciellt. Men det är ju inte vad du är ute efter, och kanske inte vad folk vill höra så länge du inte har en jättebudget att bränna på att plocka in kändisar. Du vill ju att just ditt företag ska få genomslag. Så vad sysslar ditt företag med som andra – branschfolk eller allmänhet – kan tänkas vara nyfikna på? - Hur berättas det bäst?
Format kanske låter givet – det är ju podd, finns bara ett. Men där har du fel. Det finns olika sätt att bygga en podd. Är det en pratpodd (tänkt Alex & Sigge), en intervjupodd (tänk Värvet) eller en berättande podd (tänkt P3 Krim eller P3 Historia). Alla har sina utmaningar. Pratpodd kräver mycket i form av personlighet och innehållskunskap av poddvärdarna. Intervjupodd kräver en skicklig intervjuare. Berättande podd kräver en duktig historieberättare och magiska fingrar i redigeringen. - Hur gör man då?
Det krävs inte så avancerad teknik för att spela in en podd. Två usb-mickar a ett par tusen styck och en dator med ett redigeringsprogram så kan du hjälpligt snickra ihop din alldeles egna första podd. Men det är i redigeringen det verkligen går att leka med klippning, musik och segment. Det kanske ter sig övermäktigt som poddnybörjare. Men det är ju därför experterna finns!
Vill du lära dig mer om podcasts? Tveka inte att höra av dig till mig.
Johan Darin, Content Director
johan.darin@talecontent.se
076-282 86 05
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev där vi bjuder på kunskap. Brevet kommer en gång i månaden och innehåller allt ifrån guider, beskrivande case, våra senaste blogginlägg, spaningar och praktiska tips på hur man lyckas med content marketing.
I och med att du börjar prenumerera på Tales nyhetsbrev godkänner du att vi får kontakta dig gällande nyheter och marknadsföring. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i vår integritetspolicy.