Kanske gör du ett nyhetsbrev i veckan – kanske en gång i månaden? Kanske en gång i kvartalet? Oavsett gör du det i utbyte mot resultat. Vi listar fem saker, kanske utöver de vanliga, som du kan göra för att förbättra innehållet i ditt utskick.
Det här är inte något nytt i det konsumtionssamhälle vi är en del av, men detsamma gäller även content tycker vi. Hellre att du delar sånt som är bra men kort, än att du tar läsarens tid för att fylla ut arket. Kan du göra innehållet i nyhetsbrevet kortare och öka kvaliteten på läsningen genom att istället för en förklarande text infoga en bild, infografik, modell, video?
Apropå att hålla sig kort – här kommer tips 2.
Hitta din grej! Bli en favorit i inkorgen genom att ha ett återkommande inslag som är unikt för ditt utskick. Vi fattar, alla jobbar inte på en kreativ byrå och behöver ha viss seriositet i sitt utskick. Men vad sägs om konsultföretagets “Månadens konsult” (inklusive intervju?), försäkringsbolagets “Q2 i grafer” eller – det är helt ok – sno Tales “Sharing is caring” och dela sådant som fick er att sluta scrolla. När mottagaren lär sig att ditt nyhetsbrev är en guldgruva, kommer fler och fler att öppna det.
En kreativ favorit vi prenumererar på är tech-företaget Invision. Egentligen jobbar vi i minoritet med utvecklar-mockups och wireframes, men Invision inspirerar oss med sina kreativa call-to-action-knappar. Skäl nog att “hit that subscribe button”, om du frågar oss. Spana in hela nyhetsbrevet med “Like peas and carrots” och “Why so serious?”:
Tredje tipset är att bjussa på ditt bästa innehåll! Du gör inte ett utskick för din skull, right? Utan för dina kunders, medlemmars eller följares skull. För att mottagaren ska känna värdet av nyhetsbrevet ska hen också känna att du bjuder riktigt bra innehåll på ett silverfat. Det bygger en relation med mottagaren att du har riktigt bra koll på området, och att du brinner för att dela dina kunskaper.
Tänk såhär när du väljer innehåll: Det du gillar kanske din målgrupp också gillar. Och det är därför de har valt – eller ska – vända sig till dig. Fundera på varför du följer vissa influencers och sociala medieprofiler. Verkar de passionerade och duktiga och är en källa för bra innehåll kring ett ämne?
Ett ord vi säger 50 gånger om dagen är “syfte”. Vartåt siktar vi? Bestäm dig för om ditt nyhetsbrev förmedlar ett erbjudande eller om det är till för att bygga relation och/eller ditt varumärke. Det kan såklart variera, även inom ett och samma nyhetsbrev, men att tänka syfte-tanken tidigt sätter direkt en linje för nyhetsbrevets uppbyggnad. Vilket innehåll ska vara högst upp, vad är vår CTA, vilket innehåll fångar upp dem som scrollat längst ner?
Ett ord vi säger 60 gånger om dagen! Ett A/B-test är när du testar en A-version mot en B-version. Det finns många nivåer av hur avancerat det går att A/B-testa något men en tumregel är att ju mindre skillnad det är mellan A och B, desto mer specifikt svar får du. Testa CTA-copy, färger på knappar, rubriker och ämnesrader eller hela texter. Testa inte för mycket på en gång, då blir det svårt att identifiera vad som funkar och inte.
UTM-taggar är tillägg på URL:er som du lägger till enligt en – förhoppningsvis – konsekvent struktur och som ger dig specifik spårningsdata på vart din trafik kommer ifrån. Här har vi kapat Crazy Eggs exempel. (En jättebra förklaring för dig som blir nyfiken.)
www.yoursite.com/pricing?utm_source=active%20users&utm_medium=email&utm_campaign=feature%20launch&utm_
content=bottom%20cta%20button
Här kan vi se att UTM-skaparen har angett “active users” som källa, medium är email (relevant för vårt snack om nyhetsbrev), en kampanj hen kallar “feature launch” och klicken kommer från en “bottom cta button”. Med andra ord läggs den här länken i ett mailutskick som går till aktiva användare, kanske är det ett mailutskick med infomation om en ny funktion och knappen som är länkad ligger längst ner i mailet. Detta ger väldigt specifik data! Lär dig på detta sätt mer om hur de olika delarna i nyhetsbrevet presterar.