LinkedIn lanserar Stories – så kommer du igång med den nya funktionen

Det började med Snapchat. Sedan följde Instagram, Facebook, WhatsApp och Pinterest efter.

Nu är det LinkedIns tur att lansera sin egen variant av Stories-formatet.

De flesta känner säkert till hur Stories fungerar men för tydlighetens skull: Stories är en händelse som finns tillgänglig i 24 timmar efter att du publicerat den på din kanal.

För att publicera en story på LinkedIn behöver du använda LinkedIn-appen i din telefon.

Sedan klickar du på plustecknet vid ”Din story” ovanför det övriga flödet, och väljer sedan att ladda upp ett filmklipp eller en bild och addera den text du vill.

Hela förfarandet är väldigt intuitivt för alla som någon gång använt storyfunktionen i någon av de andra soociala medier-kanalerna som redan lanserat den här funktionen.

Vad är det för typ av innehåll som passar LinkedIn stories?

Enligt LinkedIn själva så ska man se stories som en möjlighet att publicera sådant som inte behöver vara ”perfekt”.

Bakom kulisserna-händelser från ditt företag, röster från nöjda kunder, eller en Q&A med en intern talesperson är alla exempel på innehåll som fungerar bra som stories. Även i det B2B-sammanhang som LinkedIn utgör.

Än så länge kan man inte annonsera i LinkedIn stories, på samma sätt som man kan göra i till exempel Facebook eller Instagrams stories, men funktionen är relativt ny och LinkedIn konstaterar att den håller på att utvecklas allt eftersom den rullas ut på fler marknader.

Vårat tips är att bekanta dig med funktionen. Testa att publicera något och följ upp hur genomslaget blir.

Och hör av dig om du har några frågor kring hur ditt företag och organisation bör tänka kring LinkedIn.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev där vi bjuder på kunskap. Brevet kommer en gång i månaden och innehåller allt ifrån guider, beskrivande case, våra senaste blogginlägg, spaningar och praktiska tips på hur man lyckas med content marketing.

* obligatoriska fält


I och med att du börjar prenumerera på Tales nyhetsbrev godkänner du att vi får kontakta dig gällande nyheter och marknadsföring. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i vår integritetspolicy.