Kombon kreativitet + strategi = starkare innehåll

Det en gång klassiska kreatörsparet Art Director + Copywritern är om inte död så åtminstone omsprungen av en mer dynamisk duo. Tale Creative Director Teodor Hässler skriver om varför han hellre krokar arm med en digital strateg för att skapa starkare innehåll.

Att kombinera spetskompetensen inom digital strategi och kreativitet är långt ifrån något nytt.  Utmaningen är snarare hur man gör det framgångsrikt. Var börjar du? Hur ska du som team/byrå/organisation slå ihop dessa till synes så olika roller? I den här artikeln ger jag några konkreta tips på hur du använder strategi och kreativitet som hävstång för innehåll som förflyttar målgruppen. 

Kreatör och digital strateg är den viktigaste duon du måste ha på plats

Jag brukar säga att AD/Copy duon är överspelad. Missförstå mig rätt nu, Jag älskar att jobba med proffs, och vet att alla specialistroller är ovärderliga när de får komma in på rätt sätt. Att bolla idéer med en stark copywriter, eller att få hjälp av en erfaren produktionsledare att få ett pitch deck att bli en verklig kampanj är en fröjd som gör ett roligt jobb ännu roligare. Men om jag tvingas välja en då hade jag valt en digital strateg. Någon som förstår de digitala plattformarna och målgrupperna på en djupare nivå. Men som också behärskar grunderna i det kreativa tänket, på samma sätt som jag förespråkar att alla kreatörer måste förstå grunderna i ett datadrivet strategiskt tankesätt. 

Som kreatör blir en digital strateg också en trygg axel att luta sig mot när resultat av kampanjer eller målgrupper ska analyseras, eller när nya kampanjer ska sättas upp. För här behövs experter, För lita på mig; på samma sätt som vi kreatörer får panik när strategerna försöker formge slides så får de panik när vi försöker navigera GA eller Meta Ads Manager.

Med synergier på plats mellan det kreativa och det datadrivna öppnas många dörrar. Då kan vi gemensamt bolla fram format, vinklar och budskap och på så sätt skapa idéer och koncept som är rotade i data och byggda på genomtänkta hypoteser om vad som ska testas och varför. Då testar vi idéer och koncept från början. Det är bättre att involvera stragerna tidigt så deras expertis faktiskt kan göra skillnad och vi har möjlighet att slakta några darlings. Så kroka arm med den digitala strategen, det digitala teamet, eller den externa byrån du jobbar med – och gör det så snart som möjligt i processen.

Inkludera test av budskap och målgrupper, vinklar mm. i idéarbetet

Den stora fördelen med det datadrivna är att vi kan testa och optimera. Med ett tight samarbete mellan kreativt och datadrivet behöver vi nämligen inte längre vara 100 procent helt överens i mötet med alla interna intressenter kring vad som är det perfekta budskapet för den perfekta målgruppssegmenteringen på den perfekta plattformen och sen lägga alla ägg i samma korg. Vi kan istället ha flera budskap kopplade till en och samma övergripande kampanj. Eller så testar vi budskapet på flera målgrupper och kanaler, för att se var och om det flyger. Eller så A/B testar vi helt olika visuella stilar för att få en indikation kring hur slutkampanjen ska se ut innan vi tar in den där tokdyra fotografen för den stora kampanjplåtningen. Eller så… ni förstår poängen. 

Det är egentligen inte så annorlunda jämfört med vilket idéarbete som helst, förutom att du även tänker ut idéer på vad och hur du kan testa. Så på samma sätt som att post-it lapparna i en workshop med idéer ska klustras efter vinkel eller målgrupp så har man här också ett tydligt steg för att klustra idéer utifrån ett test-tänk med olika hypoteser.

Se till att göra det småskaligt till en början. Då kommer vi rustade till det beslutsfattande mötet där de stora besluten för kampanjen ska fattas, med data och en tydligt underbyggd riktning. Så här jobbar vi på Tale både i innehållsdrivna kampanjer, men även i strategiarbeten. Ska du ta fram en innehållsstrategi så kan det vara bra att ha provat målgrupperna, budskapen eller kanalerna som du ska bygga din strategi på. Istället för att först gissa dig fram till en strategi och därefter påbörja aktivering och publicering.

Använd respektive digital kanals styrka till max

Hänger du med på alla ändringar i alla kanaler? Om ja, så grattis! Men i praktiken är det svårt att hålla sig uppdaterad kring allt. På Tale har vi utsett ett antal plattformsansvariga som ska hålla koll på det senaste inom respektive plattform och som kanske sitter på lite extra tips & tricks. Den typen av kunskap behöver du om din kreativa idé ska nyttja kanalerna så mycket som det är möjligt.

Kanske finns det en idé som utnyttjar rösningsfunktionen i Instagram? Eller en idé kopplad till en specifik låt som kommer göra underverk på Tiktok? Oftast tänker vi kanal alldeles för sent i idéarbetet och då finns alltid risken att uttagen blir någon sorts uni-size som fungerar ok på samtliga kanaler, men inte utnyttjar kanalernas fulla potential. Ett exempel jag ofta använder här är Geicos “unskippable ad” på Youtube som såg till att ha levererat budskapet innan du kunde trycka på den berömda “skip” knappen. 

Som kreatör är det svårt att ha den detaljkollen på kanalerna på samma sätt som en digital strateg som dagligen jobbar med de digitala plattformarna. 

Så jobba tillsammans, och var inte rädd för att ibland vända på den klassiska idéprocessen. Fråga dig vad du kan göra av en specifik och undangömd funktion på en plattform. Kanske finns den kreativa idén just där.

Vill du veta mer? Kontakta mig på teodor.hassler@talecontent.se

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev där vi bjuder på kunskap. Brevet kommer en gång i månaden och innehåller allt ifrån guider, beskrivande case, våra senaste blogginlägg, spaningar och praktiska tips på hur man lyckas med content marketing.

* obligatoriska fält


I och med att du börjar prenumerera på Tales nyhetsbrev godkänner du att vi får kontakta dig gällande nyheter och marknadsföring. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i vår integritetspolicy.

Ladda ner vår e-bok!

Här berättar vi hur du lyckas med innehållsdriven kommunikation och content marketing. Strategierna som lägger grunden och arbetssättet som fixar genomförandet.

Ladda ner e-boken här