Från hållbarhetsredovisning till storytelling

Från nästa år kommer många företag att behöva jobba hårdare med sin hållbarhetsredovisning. Tales Content manager Emira Ramic ser lärdomar i de nya EU-direktiven CSRD, även för hållbarhetskommunikationen. Det är dags att släppa klychorna.

EU-parlamentet har klubbat igenom de nya direktiven Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). De största företagen behöver redan nästa år starta arbetet med att ta fram mer transparent och tydligare hållbarhetsdata för att implementera det i Årsredovisningen 2024.

Utmaningar bakom nya direktiv för hållbarhetsredovisning

Bakom beslutet av CSRD finns flera orsaker. De senaste åren har det alltmer pratats om greenwashing som exempel på förskönande hållbarhetskommunikation. Samtidigt har transparensen kring hållbarhetsarbetet på många sätt drivits av frivilliga initiativ, till exempel med hjälp av Global Reporting Initiative (GRI). Trots företagens höga ambitioner att redovisa deras hållbarhetsarbete har det varken lett till jämförbarhet eller ökat förtroende bland svenska konsumenter. Även de som jobbar med hållbarhetsfrågor känner oro för miljö- och klimatfrågorna, vilket både pekar på att hållbarhet inte alltid prioriteras, och att viktiga initiativ inte alltid kommuniceras.

Transparens blir viktigare än någonsin

Striktare regler i hållbarhetsredovisningen behöver inte innebära att du ska strama åt hållbarhetskommunikationen. Tvärtom är de nya direktiven ett kvitto på att transparens är vägen framåt för ökad trovärdighet. Därför är det dags att skippa stela citat om lyckat arbete och alltför corporate tonalitet i ditt innehåll. För att hållbarhetskommunikation ska fungera året om är storytelling ett avgörande verktyg.

Därför fungerar storytelling

Storytelling fungerar av en anledning. Med storyn i fokus kan du berätta om engagemanget, kunskapen, lärdomarna och samarbetet bakom siffrorna som du redovisar enligt CSRD. När du använder storytelling rätt får du en inkluderande och värdeskapande hållbarhetskommunikation, och kan bygga relationer med befintliga målgrupper och de som du inte trodde att du kunde nå.

Så hur tar du steget?

Här listar jag fem saker att tänka på för att stärka hållbarhetskommunikationen med storytelling:

 

1. Lämna corporate-stilen bakom dig

Riktigt bra stories drunknar i reklamhavet var och varannan dag för att de inte rycker tag i målgrupperna. En anledning är för att människor ser igenom corporate-klychor som ofta målar upp en felaktig bild av verkligheten. Dina målgrupper är mer pålästa och medvetna om hållbarhet än någonsin. Just därför kan du kommunicera fakta i stället för perfektion. Se storytelling som en möjlighet till att bli en värdefull kunskapskälla.

2. Utmana den gröna vågen

Greenwashing är en av anledningarna bakom de nya EU-direktiven. Att ge en otillräcklig eller fel bild av hållbarhetsarbetet bidrar till frustration och misstro hos dina målgrupper. Du vinner på att ge en helhetsbild, även om den innefattar utmaningar. Dina lärdomar från utmaningarna kan vara en guldgruva för potentiella samarbetspartners som också vill utvecklas. Prata om initiativ som kanske inte bidrog till att nå ditt hållbarhetsmål – det kan visa sig vara någon annans lösning.

3. Låt storyn visa resan

Siffrorna kan tala för resultatet – men låt storyn visa resan. Att dela med dig av din resa mot målet gör dig ödmjuk inför komplexiteten som hållbarhetsarbetet innebär. Här har du möjlighet att skapa en samstämd syn på de hållbarhetsutmaningar som din målgrupp har, och visa dem att det finns engagemang som vill hitta lösningar. Hitta fokusfrågor där du gör nytta, med tiden kan du skapa en sömlös hållbarhetskommunikation.

4. Nå ut med rätt paketering

Ditt hållbarhetsarbete är viktigt att lyfta fram. Om det är genom film, scrolly-telling, karusell eller explainer beror på. Idag poppar nya kanaler och kommunikationsgrepp upp titt som tätt samtidigt som du med rätt distribution kan synas i kanaler där du inte är engagerad. Håll koll på var och hur dina målgrupper vill få information om dig och paketera därefter. 

5. Inkludering skapar engagemang

Dina medarbetare är de bästa ambassadörerna för ditt innehåll. De sitter på expertisen som bäst kan beskriva resan mot hållbarhetsmålen. Genom att inkludera medarbetare från hela företaget i hållbarhetskommunikationen skapar du en teamkänsla och stolthet. Dessutom ökar trovärdigheten när medarbetare själva vill dela innehåll i sina nätverk.

 

Har du några frågor om hur du kommer igång med hållbarhetskommunikationen och storytelling? Läs mer här eller slå en signal!

Mejl: emira.ramic@talecontent.se

Telefon: 0763-284551

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev där vi bjuder på kunskap. Brevet kommer en gång i månaden och innehåller allt ifrån guider, beskrivande case, våra senaste blogginlägg, spaningar och praktiska tips på hur man lyckas med content marketing.

* obligatoriska fält


I och med att du börjar prenumerera på Tales nyhetsbrev godkänner du att vi får kontakta dig gällande nyheter och marknadsföring. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i vår integritetspolicy.

Ladda ner vår e-bok!

Här berättar vi hur du lyckas med innehållsdriven kommunikation och content marketing. Strategierna som lägger grunden och arbetssättet som fixar genomförandet.

Ladda ner e-boken här