Datadriven kommunikation som får styrelse och ledningsgrupp att intressera sig för content
Datadriven kommunikation blir allt viktigare för att nå framgång. Genom att använda ett datadrivet arbetssätt kan du få ovärderlig information som inte bara tar din kommunikation till nya höjder, utan också hela organisationen.
De flesta kommunikationsinsatser börjar med ett insiktsarbete. Ibland bygger det på tidigare erfarenheter. Ibland kräver det ett gediget researcharbete i form av omvärldsanalys, intervjuer med fokuspersoner eller fokusgrupper, konkurrensanalys eller annan data. När behovet att komma i gång snabbt är stort förlitar vi oss alldeles för ofta på magkänslan. Risken blir att vi kommunicerar det vi vill berätta, inte det målgruppen vill höra eller är intresserad av.
Gör analysen till en del av arbetsprocessen
Om du arbetar med digital marknadsföring och kommunikation kan det finnas en stor vinst i att börja småskaligt för att samla insikter om din målgrupp. Se till göra test och analys till en del av din arbetsprocess redan från början. De flesta digitala och sociala plattformar har analysverktyg som kan synliggöra vilket innehåll som engagerar mest, vad som får besökarna att stanna och vad som driver konverteringar. Möjligheterna är många och rätt hanterat ger det dig insikter, inte bara om effekten av kommunikationen utan också en god uppfattning om vad som driver dina målgrupper och vad de efterfrågar.
Våga testa och skala upp det som funkar
Att börja testa budskap och plattformar småskaligt är ett enkelt sätt att säkerställa att kommunikationen ger effekt. Så sätt upp ett antal hypoteser och testa på målgruppen. Sakta men säkert kommer du bygga upp en bank av insikter om målgruppens beteenden och intressen. När du har samlat tillräckligt mycket insikter kan du med en större trygghet skala upp det som fungerar bäst. På det här sättet använder du din budget på ett smart sätt.
Många olika målgrupper med olika drivkrafter
Som exempel arbetar vi på Tale med en branschorganisation som har ett behov av att långsiktigt trygga kompetensförsörjningen. För att locka fler till yrket behöver vi förändra attityden till yrket hos en av de mest utmanande målgrupperna – den breda allmänheten. Vi behöver också nå ut till unga som står inför valet av gymnasieutbildning, och till unga vuxna som kan tänka sig att skola om sig. För att komma i gång snabbt satte vi upp ett antal hypoteser där olika budskap testades på målgrupperna. På så sätt kunde vi snabbt urskilja vilka budskap som skapade engagemang hos respektive målgrupp. Vi kunde också identifiera beteendemönster i de olika digitala kanalerna, där den lite äldre målgruppen på Facebook till exempel har en större benägenhet att klicka sig vidare till en kampanjsida med innehåll om allt som är värt att veta om yrket, medan den yngre målgruppen på Instagram och TikTok är mindre benägen att klicka sig vidare. Budskap och innehåll anpassades efter insikterna, med hög räckvidd och högt engagemang hos samtliga målgrupper som resultat.
Användning av insikter i hela organisationen
Förutom att optimera kommunikationen i de digitala kanalerna kommer insikterna också till nytta för hela organisationen. Genom att använda insikterna om målgrupperna och deras drivkrafter kan organisationen också fatta bättre beslut när det gäller organisationens strategier och investeringar. Det här strategiska förhållningssättet till digitala kampanjer innebär ofta att styrelse och ledningsgrupp – som i regel har ett begränsat intresse för digital kommunikation och marknadsföring – plötsligt deltar med stort intresse när vi går igenom vad som driver deras målgrupper, vilka budskap som skapar störst genomslag och vilken information de efterfrågar.
Tips på hur du kan arbeta datadrivet:
- Börja småskaligt och testa dig fram: Den största utmaningen med många kommunikationsinsatser är att det är lång startsträcka. Men kom ihåg att du inte behöver veta allt innan du sätter i gång. Bästa sättet är att börja småskaligt med de insikter du har och testa. Över tid kommer du få alltmer information om vilka budskap, format och kanaler som fungerar bäst för just din målgrupp.
- Sätt upp tydliga KPI:er: För att veta om dina insatser uppnår resultat behöver du har mål med det du gör. Antingen har du ett antal tydliga KPI:er. Det kan handla om att få in ett visst antal jobbansökningar via din rekryteringssida eller nå ett specifikt försäljningsmål. Med tydliga mål blir det lättare att utvärdera och motivera dina insatser.
- Använd data från tidigare kampanjer: Genom att analysera data från tidigare kampanjer kan du få värdefull insikt i vad som fungerar och vad som inte fungerar för din målgrupp. Använd informationen för att skapa mer effektiva och relevant budskap i framtida kampanjer.
- Testa olika budskap och format: Genom att testa olika budskap och format kan du få värdefulla insikter om vad som fungerar bäst för din målgrupp. Använd A/B-testning för att jämföra olika budskap och format och optimera dina kampanjer baserat på resultaten.
- Skapa kundprofiler/målgruppsprofiler: Genom att använda data från dina kunder kan du skapa kundprofiler som ger dig en djupare förståelse för deras behov, intressen och beteenden. Använd informationen för att skapa mer personliga och relevanta budskap som engagerar dina kunder.
- Kommunicera med din målgrupp: Använd sociala medier för att lyssna på din målgrupp: Sociala medier är en utmärkt plattform för att lyssna på din målgrupp och få värdefull feedback. Använd informationen för att anpassa dina budskap och kampanjer för att bättre möta deras behov och intressen.
- Dela informationen: Insikter om din målgrupps drivkrafter och beteendemönster i digitala kanaler är relevant för flera delar av ett företag eller en organisation. Med en djupare förståelse för vad din målgrupp vill ha kan du utveckla produkter och tjänster som bättre tillfredsställer deras behov. Det kan leda till ökad kundnöjdhet och lojalitet, eller till att du lockar rätt talanger. Genom att ha en gemensam förståelse för vilka målgruppen är och vad som driver dem kan alla medarbetare arbeta mot samma mål.
Vill du veta mer eller har några frågor?
Skriv till mig på maria.lundqvist@talecontent.se
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev där vi bjuder på kunskap. Brevet kommer en gång i månaden och innehåller allt ifrån guider, beskrivande case, våra senaste blogginlägg, spaningar och praktiska tips på hur man lyckas med content marketing.
I och med att du börjar prenumerera på Tales nyhetsbrev godkänner du att vi får kontakta dig gällande nyheter och marknadsföring. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i vår integritetspolicy.