contentåret

Content i coronavirusets tid

2020 har varit ett år som präglats av pandemin, men content-produktionen har inte stannat av. Är det något vi har haft tid att göra är det att omvärdera våra liv, drömma, träna och producera och konsumera innehåll. Här är några av de stora trender som genomsyrat pandemiåret.

Friluftscontent

Erkänn – du har googlat vandringskängor och pratat lite löst med vänner om att campa i fjällvärlden. Det har jag i alla fall. Jag hört mig själv säga saker som ”Abisko ska vara otroligt på sommaren”, och förlorat mig själv i tips på vandringsleder.

I en intervju med Emarketer berättar Steve Lesnard, global produktansvarig på friluftsmärket Northface, att de såg en enorm uppgång i antal sök efter tält i inledningen av pandemin.

Årets julklapp i Sverige är stormköket. Och pandemin verkar globalt ha drivit en slags dröm om det enkla friluftslivet, vilket speglar vårt beteende på sociala medier. Hemmasittande, i kombination med att vi kollektivt verkar ha vaknat till insikt om klimatförändringar inte bara är ett dunkelt hot vid horisonten, har drivit en längtan efter skogen, vidderna, fjället och det orörda.

 

Visa det här inlägget på Instagram

 

Ett inlägg delat av The North Face (@thenorthface)

Hållbarhet

Friluftstrenden och viljan att leva det enkla livet går hand i hand med ytterligare en av 2020 års stora trender inom kommunikation, hållbarhet. De senaste åren har våra rädslor för klimatförändringar blivit bildsatta med Australien och Kaliforniens enorma skogsbränder, och naturkatastrofer dominerade nyhetsflödet tills covid-19 tog över.

2020 fick Greta Thunberg ta över chefredaktörsrollen på DN för en dag, och det var året då alla ville prata klimat och hållbarhet. USA:s blivande president Joe Biden gick till val på The Green New Deal och har lovat att USA ska ansluta sig till Paris-avtalet igen så fort han svurits in.

Samtidigt som alla vill kommunicera hållbarhet är det en balansgång. Att handskas med nödvändigheten och viljan att skala ner, på så väl individ- som samhällsnivå, samtidigt som man vill driva försäljning och tillväxt är en utmaning. Friluftsmärket Patagonia har hållbarhet i sitt DNA.

Hemmaträning

Om friluftsliv främst fokuserar på mental hälsa så syftar en av årets andra stora trender på att hålla kroppen i form. Fitness-trenden är inte ny i sig, men pandemin och lockdown har tvingat oss att tänka om kring hur vi tränar. Självklart har varumärken hakat på:

 

Visa det här inlägget på Instagram

 

Ett inlägg delat av adidas (@adidas)

Feel good

Alla har vi behövt ett brejk i det mörker som präglat stora delar av året. När vi inte kunnat träffa släkt och vänner har vi försökt med styltiga zoom-lösningar, och många drömmer nog mardrömmar om att sitta med tomtemössa på i en digital konferens och köra en virtuell skål glögg. Men det har också skapats innehåll som varit genuint upplyftande, som gett hopp, som den här Brooklyn-baserade fotografen som med hjälp av en drönare bjöd ut sin granne på dejt och sedan dök upp, i en smittsäker bubbla. Eller italienarna som använde tak och balkonger för att sprida musik och kärlek i inledningen av pandemin.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev där vi bjuder på kunskap. Brevet kommer en gång i månaden och innehåller allt ifrån guider, beskrivande case, våra senaste blogginlägg, spaningar och praktiska tips på hur man lyckas med content marketing.

* obligatoriska fält


I och med att du börjar prenumerera på Tales nyhetsbrev godkänner du att vi får kontakta dig gällande nyheter och marknadsföring. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i vår integritetspolicy