Clubhouse: Tre tips till företag som vill synas på plattformen

Du kanske har hört talas om Clubhouse – den senaste sociala medie-plattformen som växt enormt i antalet användare under den senaste tiden.

Men hur funkar Clubhouse egentligen? Hur får man tillgång till Clubhouse? Och hur kan man använda Clubhouse för sitt organisation eller sitt varumärke?
I den här bloggposten reder vi ut begreppen och delar med oss av några tips hur du kan tänka kring Clubhouse.

Vad är Clubhouse?

Enkelt förklarat kan man säga att Clubhouse är ett ljudbaserad plattform som startade för ett år sedan. Den senaste tiden har antalet användare ökat rejält, bland annat i Sverige.

Men det finns vissa begränsningar. För att få tillgång till Clubhouse behöver du dels ha en iPhone – appen finns bara för operativsystemet IOS – och dels behöver du få en inbjudan från någon befintlig användare.

När du laddar ner appen så har du dock möjlighet att ”reservera” ditt användarnamn, och om någon av dina kontakter redan finns på Clubhouse kan de då få ett meddelande med möjligheten att släppa in dig i gemenskapen.

Väl inne på plattformen kan du sedan starta gruppsamtal, så kallade rum, som antingen är offentliga och öppna för vem som helst att ansluta sig till, eller privata och dolda för bara den eller de som du vill prata med.

Du kan också välja att ansluta till något av de samtalsrum som pågår just för tillfället, och lyssna på vad som sägs där. Genom funktionen att ”räcka upp handen” gör du rummets moderator uppmärksam på att du vill ge dig in i diskussionen.

Hur kan företag och organisationer använda Clubhouse?

Än så länge finns det ingen möjlighet att köpa utrymme eller annonsera på plattformen.

Plattformen värderades dock till en miljard dollar i slutet av januari 2021, så man kan anta att personerna bakom Clubhouse, och dess investerare, har en plan för hur de ska få in intäkter i framtiden.

I väntan på möjligheterna att köpa räckvidd står det var och en fritt att själva bjuda in till sina diskussionsrum i Clubhouse, och också döpa dessa på ett sätt som gör det tydligt vem som är avsändare. Flera svenska mediehus, som Expressen och DN, arrangerar schemalagda diskussioner i Clubhouse varje vecka om givna ämnen. ”Expressen presenterar veckans mediesnackisar”, eller ”DN kultur om veckans böcker” är några exempel.

Men det är inte bara mediepersoner som har upptäckt Clubhouse. Ett växande antal svenska politiker har skaffat konton på plattformen, till exempel partiledarna Ulf Kristersson, Annie Lööf och Ebba Busch. Och när vänsterpartiets nya partiledare Nooshi Dadgostar bjöd in till ett ”Ask me anything”-samtal fylldes rummet av fler än 500 intresserade användare som lyssnade och ställde egna frågor. Något som snabbt leder tanken till de möjligheter som Clubhouse skulle erbjuda som kompletterande kanal i samband med till exempel Almedalen.

Tre tips till dig som är nyfiken på Clubhouse

Slutligen då, här kommer några tips till dig som är nyfiken på Clubhouse och själv vill testa om det är en kanal som du eller ditt företag ska använda i ert kommunikationsarbete framöver.

  1. Våga prata
    Ge dig in i något av alla rum som redan är aktiva, och engagera dig. Våga begära ordet, ställ frågor till någon användare du är intresserad av och hitta så många som möjligt som du är intresserad av att följa för att bredda ditt nätverk och också få fler följare själv.
  2. Planera och starta ett eget diskussionsrum
    Testa att starta ett eget diskussionsrum kring ett ämne som du är bekväm vid. Använd schemaläggningsfunktionen och ange också agendan för diskussionen så ser dina följare vad som väntar.
  3. Lär dig tekniken
    Än så länge är det inte så många funktioner du behöver hålla koll på, men se till att du behärskar alla innan du drar igång ditt första publika Clubhouse-rum. Som moderator kan det handla om att förstå när någon av åhörarna räcker upp handen och begär ordet, och hur du rent tekniskt löser detta.

Vill du läsa mer om Clubhouse?

Här kan du läsa mer om plattformen. 

Eller hör av dig direkt till mig så berättar jag mer.

Måns Eriksson
mans.eriksson@talecontent.se
0739-85 64 43

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev där vi bjuder på kunskap. Brevet kommer en gång i månaden och innehåller allt ifrån guider, beskrivande case, våra senaste blogginlägg, spaningar och praktiska tips på hur man lyckas med content marketing.

* obligatoriska fält


I och med att du börjar prenumerera på Tales nyhetsbrev godkänner du att vi får kontakta dig gällande nyheter och marknadsföring. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i vår integritetspolicy