Bästa tipsen för att annonsera på YouTube

Annonsera på YouTube – så gör du

YouTube är världens största videoplattform och den näst största sökmotorn efter Google och möjligheterna är oändliga om du bestämmer dig för att annonsera på YouTube.

Varje dag visas över en miljard timmar videomaterial som genererar flera miljarder visningar. YouTube-annonsering kan göras på olika sätt, antingen genom annonser som visas i samband med andras videos eller genom att starta en egen kanal för att nå ut med budskapet.

I det här inlägget kommer vi att fokusera på just annonsering och ge dig lite baskunskap om hur du annonserar på YouTube.

Varför ska jag annonsera på YouTube?

Att finnas på YouTube är bra ett bra sätt för att optimera er hemsida så att sökmotorerna ska ranka er högre.

Google redovisar nämligen YouTube och era videor direkt i det organiska sökresultatet om någon söker efter innehåll som har koppling till dina videoannonser. Se därför till att du optimerar videons titel, beskrivning och taggar för att ranka högt.

En annan fördel är att det är billigare att köpa sökord på YouTube än i traditionella Google-sökningar. Visningar kostar i genomsnitt 0,06 USD per klick på YouTube jämfört med den genomsnittliga Google-sökningskostnaden per klick, som uppskattas vara runt 2 USD.

Numera kan annonsörer också rikta sina annonser med hjälp av användarnas tidigare samlade sökhistorik.

Det innebär att du kan rikta in annonser till personer som nyligen har sökt efter en viss produkt eller tjänst och eftersom de har sökt på just de produkterna är sannolikheten stor att din YouTube-annons väcker deras intresse. Med andra ord är YouTube ett träffsäkert sätt att styra din annons mot rätt målgrupp.

Målgrupper och urval för YouTube-annonsering

När det är dags för dig att bestämma vilka du vill rikta din annons mot så är det viktigt att pricka in de som sannolikt är mest intresserade av ditt erbjudande.

Det finns ett brett urval av inriktningsmetoder när du vill annonsera på YouTube och här går vi igenom några av dessa.

Livshändelser

Nå potentiella kunder baserat på deras livshändelser. Förändringar i livet såsom jobbyte, skilsmässa eller flytt kan generera förändringar i köpbeteenden

Demografiska grupper

Här kan du välja ålder, kön, eller hushållsinkomst hos den önskade målgruppen men du kan också använda mer detaljerade demografiska alternativ för målgruppen som till exempel nyblivna föräldrar, lägenhetsägare eller studenter.

Anpassade målgrupper med köpavsikt

Det här är en ganska användbar målgruppstyp som är tillgänglig för YouTube-annonsering.

Här kan annonsören rikta in sig på användare baserat på vissa sökord som se har sökt på Google. Det gör det möjligt att nå tittare just när de fattar ett köpbeslut baserat på de sökord de nyligen har använt på Google.

Re-targeting från webbplatser och appar

Med re-targeting riktar du annonser mot personer som har besökt din webbplats och tidigare visat intresse för ditt innehåll och erbjudande.

Du kan använda re-targeting som en strategisk del av din annonsering om du till exempel. vill stärka ditt varumärke, öka försäljning eller få fler att konvertera.

Du kan till exempel. skapa en annons som vänder sig direkt till de personer som har lagt varor i kundvagnen men inte har slutfört transaktionen.

Vilka format och längder finns det för annonser på YouTube?

Det finns flera typer av annonseringsformat på YouTube.

Här får du bekanta dig med fem varianter:

  • TrueView-annonser är de vanligaste annonserna på YouTube. De kan vara både överhoppningsbara och inte överhoppningsbara, däremot finns det begränsningar längden på dessa. De överhoppningsbara annonserna kan vara upp till sex minuter långa och de som inte kan hoppas över måste vara 15–20 sekunder långa.
  • Överhoppningsbara in stream-annonser är annonser som visas före, under och efter videon och som går att hoppa över eller klicka bort efter 5 sekunder. Man betalar endast när någon har tittat på 30 sekunder av annonsen, tittat på hela videon om den är kortare än 30 sekunder eller när någon interagerar med annonsen.
  • Inte överhoppningsbara in stream-annonser är annonser som inte går att klicka bort. Den här typen av annonser är bra att använda när man vill att tittaren ska se hela budskapet. Kostnaden baseras på antal exponeringar, man betalar alltså för varje gång annonsen visas.
  • Video discovery-annonser består av en miniatyr från videon och en kortare text. Syftet är att skapa intresse så att tittaren klickar på miniatyren.
    Annonsen visas i sökresultatet bredvid relaterade videos eller YouTubes startsida på mobilen. Man betalar varje gång någon väljer att klicka på miniatyren eller tittar på annonsen.
  • Bumperannonser är det kortaste formatet och är en annons på sex sekunder. De här annonserna visas före, under eller efter videon och tittaren kan inte hoppa över annonsen.
    Annonsören betalar för antal exponeringar, det vill säga varje gång annonsen visas.

3 tips på hur du kommer igång med att annonsera på YouTube

  • När du bekantat dig med de format och valmöjligheter som Youtubes annonsverktyg erbjuder – våga testa.
    Börja i liten skala och med en begränsad budget. Och följ sedan upp hur dina annonser har gått. Märker du till exempel att alla stänger av efter bara tio sekunder – fundera på varför? Kanske behöver du klippa om din film för att den ska fortsätta att hålla tittarnas intresse vid liv?
  • Glöm inte att texta dina annonser!
    När din annons är klar så lägg gärna krut på att få filmen textad. På så sätt kan man titta på video även fast ljudet är avstängt. Många tittar på videoinnehåll med ljudet avslaget och genom textning blir innehållet ännu mer tillgänglig för alla.
  • Anpassa din annons till de kanaler där den ska visas.
    70 procent av alla YouTube-visningarna görs i mobiltelefonen så se till att formatanpassa dina annonser och testa hur annonsen ser ut i de olika formaten.

 

Vill du lära dig mer om annonsering på sociala medier? Vi har inlägg om både LinkedIn, Facebook och Twitter på vår blogg.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev där vi bjuder på kunskap. Brevet kommer en gång i månaden och innehåller allt ifrån guider, beskrivande case, våra senaste blogginlägg, spaningar och praktiska tips på hur man lyckas med content marketing.

* obligatoriska fält


I och med att du börjar prenumerera på Tales nyhetsbrev godkänner du att vi får kontakta dig gällande nyheter och marknadsföring. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i vår integritetspolicy