Funderar du på att anlita en contentbyrå 2024? När det kommer till att skapa innehåll som engagerar din målgrupp, driver affärer eller er hjärtefråga, är samspelet med contentbyrån avgörande. Innan du påbörjar ett samarbete kan du ge dig själv en tjuvstart genom att ställa dig och din organisation några grundläggande, men ack så viktiga frågor. Dels linjerar det er målmedvetenhet internt, men det effektiviserar också uppstarten i samarbetet. Och självklart – it goes without saying – är en bra byrå också ett bollplank och en rådgivare när svaren inte känns tydliga.
Innan du kan skapa meningsfullt innehåll måste du veta vem du redan talar till och vilka du vill tala till. Att förstå din målgrupps behov, intressen och beteenden är grundläggande för att kunna producera innehåll som leder till något mer. Dessutom är det svaret på det här som gör att du kringgår fallgropen vi kallar ”inside-out”. Är det här något målgruppen är intresserad av, eller är det mest ni som vill berätta? Diskutera svaret med byrån och hur de skulle attrahera din målgrupp.
I en digital värld där varje plattform har sin publik och kommunikationsstil, måste ditt innehåll placeras därefter. Är LinkedIn, Instagram eller kanske er blogg er huvudkanal? Når du bättre din målgrupp – eller en ny – via en ännu icke beprövad kanal? Genom samarbetet bör hållbart innehåll, alltså kanaloberoende innehåll, vara en självklar prioritet.
Kundresan kan vara komplex och varierande. Den sträcker sig från det första medvetandet om ett problem till beslutet att agera. Var i resan finns det en lucka som kan bryggas med content? Är produkten lite klurig att förstå när ni väl fångat någons intresse? Behöver ni bygga på bilden av er som en större aktör på marknaden för att få större genomslag? Behöver ni synas med bättre, roligare, mer kreativt material för att fler ska uppfatta vilka ni är? Vi tror att alla steg i kundresan blir starkare med bättre innehåll. Om problemet är svåridentifierat – få nya ögon på det.
Med affärsmålen i fokus, vad är det vi vill uppnå? Syfte och mål kommer hand i hand där målen är en konkretisering och ofta en uppdelning av syftet. Målen kan både vara superlätta och kluriga att mäta. Det är lätt att mäta prenumeranter, svårare att mäta genomslag. Det går hur som helst att utvärdera – det viktiga här är att vi vet vart vi ska och varför. Det sätter tonen för strategin, vartenda litet ordval. Men den biten är vårt problem.
Utifrån de satta målen är mätning en given femte fråga. Även om ni inte behöver lösa alla digitala aspekter själva, är det bra om ni vet om de digitala förutsättningarna finns. Vilka mätvärden tittar ni redan på och värdesätter? Vi vet att många KPI:er är djupt rotade och alla organisationer har sina primära nyckeltal. Det viktiga är att ta reda på är om budgeten spenderats vist och hur vi optimerar den. De svar som inte finns i början kan vi ta reda på. Kan vi mäta och se hur det går, kan vi identifiera utvecklingspotential, nya målgrupper och kanaler.
Så. Nu har du tjuvstartat med frågor vi annars hade ställt vid första mötet. Känn ändå lyxen att träffa oss helt oförberedd. Vi har ju en grej för sånt här.