5 exempel på hur vi använder AI i kommunikationsarbetet

AI-verktyg och automatisering är redan en del av många marknadsavdelningars verksamhet. Samtidigt kretsar samtalet i branschen förvånansvärt lite om vad AI-baserade verktyg kan göra här och nu och vad det kan innebära konkret. Därför bjuder vi på fem användningsområden där vi på Tale tillämpar AI och automatisering. Och nej, texten är inte skriven av ChatGTP.

 

1. Textning, transkribering och översättning

Som byrå specialiserad på content och innehållsdriven kommunikation jobbar vi regelbundet med videoproduktion där arbetsflödet i de flesta fall innehåller textning, översättning och transkribering. Vad som tidigare var en tidskrävande (och tråkig) uppgift är idag en snabb och smidig process. Att transkribera 1 h video tar ca 20 min och AI:n hanterar över 30 språk. Vi bearbetar manuset och exporterar sedan ut en fil innehållandes undertexter samt klippdata till Adobe Premiere.

 

2. Idéarbete, mock ups och kampanjsidor

Vi använder bild-AI för att skapa olika kreativa konceptidéer för både webb, print och mockups eller briefunderlag för infografik. Med rätt input får vi snabbt och enkelt fram flera digitala grafiska koncept som vi kan exportera och jobba vidare med manuellt i exempelvis Figma, för att därefter presentera för kund. Att skapa en landningssida eller kampanjsida för till exempel en e-handel kan med lite tur gå på under 20 min från idé till digital mockup.

 

3. Formler, script och kod

Vi använder oss av AI för att generera script, formler och kod för diverse olika mjukvaror, exempelvis Microsoft Excel och After Effects men även för mer avancerade kommandon för Slack. Utifrån den centrala principen att ge AI en tydlig input vad gäller önskat resultat får vi AI-verktygen att generera relevanta script och formler. Det här gör att du inte behöver vara proffs på Excel men ändå generera komplexa formler. Vi har också annat använt oss av AI för att skriva python-script för funktionalitet i Blender (3D modelleringsmjukvara).

 

4. Webbskrapning

Ibland fungerar inte copy/paste-principen när man snubblar över något på nätet och då är AI- optimerad webbskrapning vanligtvis till stor hjälp. Genom att vi definierar vilken information vi vill hämta från webbsidan i form av exempelvis kontaktuppgifter eller produktlistor) ”skrapar” AI fram det vi bett om och levererar i en vanligt Excel-fil. Vi har exempelvis använt detta för att skrapa en lista med 608 namn och e-postadresser till franska politiker. Verktyget innehåller även funktionen att detektera uppdateringar på webbsidan så att vi får en signal om namn skulle tillkomma eller försvinna över tid.

 

5. Research, sammanfattningar och Rewrites

Att använda AI för research och sammanfattning är extremt användbart. Stora mängder material sammanfattas och genom att ge AI tydlig input kan informationen struktureras på det sätt vi vill med underrubriker, punktlistor och annan formatering. Här finns ett brett tillämpningsområde från årsredovisningar till tunga rapporter från myndigheter.

 

Några bonustips på vägen

Skit in – skit ut

Ursäkta ordvalet men nu har vi ett bra uttryck för det som är avgörande för att lyckas. Bra input betyder bra output. Som användare måste man vara duktig på att beskriva problemet och vad vill få ut för lösning. Då blir AI en verklig ”game changer”.

Ge kontext och kommunicera

För språkbaserad AI som exempelvis ChatGTP är det klokt att ge ett sammanhang och föra en dialog. Ett bra är att skapa ett scenario. Vill man till exempel ha hjälp kring marknadsföring så är följande prompt bra:
”Du är ett proffs på marknadsföring med över 20 års erfarenhet av att hjälpa stora respektive små företag med konsultation inom marknadsföring. Jag vill att du börjar varje dialog med en fråga i stället för ett svar för att på så vis lättare komma till roten av problemet. Svara “JA” om du förstår.”

Prompt för bild-AI

Beskriv först motivet, ju utförligare desto bättre och vad det gäller komposition så är ett bra tips att tänka ungefär så som man tänker när man fotograferar. För att skapa den bild du vill ha beskriver du därför bländartal, slutartal och ev. ISO och beskriv vilken känsla av ljus du är ute efter (blixt, dagsljus, skymning etc) och stil (filmiskt, drömskt, svartvitt, etc).

 

Intresserad av vilka verktyg vi använder?

Mejla mig på carl.carpelan@talecontent.se

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev där vi bjuder på kunskap. Brevet kommer en gång i månaden och innehåller allt ifrån guider, beskrivande case, våra senaste blogginlägg, spaningar och praktiska tips på hur man lyckas med content marketing.

* obligatoriska fält


I och med att du börjar prenumerera på Tales nyhetsbrev godkänner du att vi får kontakta dig gällande nyheter och marknadsföring. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i vår integritetspolicy.

Ladda ner vår e-bok!

Här berättar vi hur du lyckas med innehållsdriven kommunikation och content marketing. Strategierna som lägger grunden och arbetssättet som fixar genomförandet.

Ladda ner e-boken här