I en podcast får människor prata till punkt. Det gör att du som avsändare har möjlighet att gå på djupet och låta spännande ämnen och intressanta människor få det utrymme de förtjänar.
Möjligen till fördjupning gör att podcasten funkar extra bra för dig som vill:
För att ta en position som expert och bjuda målgruppen på initierad kunskap krävs en kanal som är generös med tid. Ett podcastavsnitt på drygt 30 minuter skapar förutsättningar att ställa både intressanta frågor och ge initierade svar.
Utbilda din målgrupp genom att strukturera podcasten som en skola där varje avsnitt är en lektion. Ge lyssnaren möjlighet att lära sig något nytt på väg till jobbet.
Alla medarbetare har inte tillgång till dator och intranät. Men de flesta ägnar en stund på dagen åt att resa till och från arbetsplatsen. Andra använder bilen i jobbet. Podcast är därför ett smart sätt att nå medarbetare som befinner sig i rörelse. Tales Johan Bratt utvecklade 2013 ett de första podcastformaten någonsin för internkommunikation med ”Taxipodden” tillsammans med Taxi Stockholm.
Alla podcast-projekt är olika men övergripande brukar arbetsprocessen se ut så här:
Hur ska podcasten låta? Ska det vara en intervjubaserad podcast med nya gäster varje gång som ”Framgångspodden”? Eller ska det vara ett storytelling-drivet format som exempelvis ”SOS Alarm på Liv och Död”?
Vi hjälper dig att utveckla ett format utifrån syftet med er podcast, budgetramar och behov.
Tekniken bakom podcastproduktionen är relativt enkel. Oftast krävs det inte mer än en uppsättning bra mikrofoner och en inspelningsplats utan störande bakgrundsljud. Men innehållet är desto viktigare. Struktur, frågor och intervjuteknik är vad som avgör om ett avsnitt blir bra. Vi hjälper företag med podcast – från planering och inspelning till redigering och distribution.
Genom att följa stegen ovan har vi ett gediget beslutsunderlag att utgå ifrån när det är dags för de strategiska vägvalen. Vi har i detta skede en god uppfattning om mål och målgrupper genom ett underlag som bygger på en kombination av data och intervjuer.
Det finns några saker som är extra viktiga för att företag ska lyckas med podcast:
Vara långsiktig och ha tålamod – resultaten kommer
Det är ingen tillfällighet att P3 Dokumentär är Sveriges största podcast. Formatet kom till för över tio år sen. Räkna med att det tar en säsong eller 5 – 10 avsnitt innan publiken börjar komma.
Vara trogen podcastformatet – lyssnaren ska veta vad hen får
Har lyssnaren upptäckt och börjat gilla en podcast så finns det samtidigt en förväntan om att få samma upplevelse kommande avsnitt. Därför är det viktigt att vara konsekvent i det format man använder.
Fokusera på distributionen – nå ut till publiken genom digitala kanaler
Glöm inte att du behöver sprida en podcast i digitala kanaler och sociala medier. Eftersom de flesta användare av sociala medier scrollar igenom flödet utan ljud behöver en podcast-trailer kompletteras med bild, video och undertexter.
Det finns några saker som är extra viktiga för att företag ska lyckas med podcast:
Förarbete
Research, bokning av gäster, och frågor till gästen
Inspelningsutrustning:
Studiohyra eller mobil inspelningsteknik
Efterbearbetning
Redigering och mixning
Publicering och distribution
Publicering och distribution: Den färdiga podcastfilen laddas upp på en av plattformarna som finns för podcast. Sociala medier och digitala kanaler används för att driva lyssnare till er podcast
Beroende på hur många moment som ingår brukar kostnaden per avsnitt hamna mellan
9 000 – 45 000 SEK
Vill du ha exempel på vad olika typer av produktioner kostar? Mejla till info@talecontent.se så skickar vi prisuppgifter på ett stort antal olika produktioner.