Annonsera på TikTok och du har möjlighet att nå en yngre kundmålgrupp. Men vad är TikTok? Chansen är stor att du hört talas om TikTok under den senaste tiden.
Appen, som ägs av kinesiska ByteDance, har passerat 1,5 miljarder nedladdningar från Apples Appstore och Google Play, varav fler än 500 miljoner nedladdningar har skett bara sedan i februari i år.
Användarna på TikTok publicerar korta videoklipp och appen har en rad olika specialeffekter och filter. Musik, dans och olika utmaningar, ”challenges”, är också en stor del av innehållet på TikTok.
Än så länge saknas det statistik på hur många av användarna som är svenskar. Men fråga vem som helst i din bekantskapskrets som är 25 år eller yngre och det är ytterst troligt att de finns på TikTok.
Som alltid gäller det förstås att förstå sin målgrupp och om du vill nå Generation Z så är TikTok en relevant kanal eftersom det är här som den målgruppen finns idag.
Med rätt idé och med ett koncept som utnyttjar kreativiteten som finns inbyggd i TikTok är chansen också större att du når ut med ditt budskap.
Det vi på Tale kallar för ”kanaloberoende arbetssätt” är i högsta grad relevant även i detta sammanhang. Fundera på historien du vill berätta och anpassa sedan den för varje kanal. Som i detta fall: TikTok.
Företag som vågar använda humor är också de som varit mest framgångsrika med sina TikTok-satsningar. Flygbolaget Ryanair har till exempel gjort flera uppmärksammade inlägg. Som att använda programledaren Jimmy Fallons uttalande om lågprisbolagets kundbemötande och samtidigt placera ett filteransikte på ett flygplan. Låter det konstigt? Kolla klippet nedan så förstår du.
Detta är ett snyggt sätt att anpassa kommunikationen till kanalen och de inbyggda regler och förutsättningar som finns där. Humor, musik och kreativitet i förening.
Washington Post har ett TikTok-konto där de bjuder in bakom kulisserna på tidningsredaktionen. Inläggen har ett helt annat tilltal än i deras traditionella kanaler, och resultatet har blivit att de plötsligt når ut till en helt ny målgrupp.
Så här lät de den demokratiske presidentkandidaten Beto O'Rourke presentera sig för tidningens TikTok-följare.
Ett annat exempel är Tekniska Museet som har en TikTok-kanal med nästan 2 000 följare.
Här bjuder museets personal på innehåll som väcker nyfikenhet, vilket i sin tur förstås ska leda till att fler besöker utställningarna på Gärdet.
Flera svenska annonsörer, som Länsförsäkringar, Adlibris och Knivbrev, har redan hittat hit och marknadsför sina erbjudanden till den svenska TikTok-communityn. Generellt så påminner annonsverktyget på många sätt om de som andra plattformar, som Facebook, Twitter och LinkedIn.
För att skapa ett annonseringskonto behöver du skapa ett eget konto just för marknadsföring. Här skiljer sig TikTok lite från de andra sociala medieplattformarna. Ofta hör de andra sociala medierna ihop med sina marknadsföringsplattformar men för TikTok hålls dessa åtskilda. Du behöver därför skriva in dina uppgifter om företaget och varför ni vil annonsera på TikToks ads-sida.
Därefter blir du kontaktad av en representant från TikTok ifall du möter kriterierna för annonseringen. Ingen auto-generering här alltså.
Det finns fyra olika format du kan välja för din annons.
3) Gör samarbeten med någon influencer som är relevant för den målgruppen du vill nå.Social marknadsföring är inget nytt. Men även om det är vardagsmat på Instagram så har inte svenska företag sett potentialen på TikTok i samma utsträckning än så länge.Med rätt erbjudande och med rätt samarbetspartner kan dock TikTok vara helt rätt kanal för din framtida kampanj.
Blev du nyfiken och vill veta mer om att annonsera på TikTok ? Hör av dig till oss så berättar vi mer.