Trender i sociala medier 2021

2020 präglades av pandemin men precis som Tales Johan Darin skriver i sitt inlägg om content 2020 så stannade innehållsproduktionen allt annat än av. Våra vanor ändrades under året. Vissa ämnen och beteende blev starkare och andra dog ut. Här är några trender i sociala medier som kommer ta plats 2021.

Co-production

En av de starkaste trender i sociala medier under 2020 har varit där användarna skapar innehåll för andra användare. Det här är något som kommer ta allt större plats och prioriteras av kanalerna även under 2021.

TikTok fullkomligt exploderade under 2020. Efter sammanslagningen med appen Musical.ly spreds sig kanalen globalt och har idag en miljard antal användare. Kanalen handlar i grund och botten om att användaren skapar innehåll för andra användare. Det här är inget nytt. De flesta sociala medier baseras på co-production. Men TikTok tog det till en ny nivå genom tillgängligheten, filter och att låta användarna använda varandras material.

Instagram var snabba med att lansera sin motsvarighet Reels efter TikToks popularitet . Vill du veta skillnader och likheter mellan TikTok och Reels har vi ett inlägg som du kan läsa här.

Så hur tar du som företag vara på trenden om co-production?

  1. Var delaktig

Använd plattformarna regelbundet och håll koll på diskussionerna. Vilken meme, låt, utmaning är aktuell just nu? Kan du som företag göra din egen version? Till exempel använda memen med Bernie Sanders under presidentinstallationen i USA.

  1. Gör ditt eget filter

Gör ditt eget filter för användare att ta del av. Du kan ha det tillgängligt närsomhelst eller om du vill göra en Geofilter. Alltså att filtret är tillgängligt just vid en viss plats. Varför vill man använda filter? Därför att att desto fler som använder ditt filter desto mer spridning får du. Att använda filter är därför ett bra och enkelt sätt att märka ut ditt innehåll utan att ha ditt företags logotyp. Eller ta steget längre och göra ett filter som ett spel?

  1. Använd video

Ett av de mest användarvänliga sätten att skapa en co-production är video. Till exempel har att mima till olika låtar eller dansa varit ett av de enklaste sätten att skapa användargenererat innehåll. Kanske kan ditt företag göra en reaktionsvideo när kunderna testar era produkter? Eller dela användarnas innehåll i ert flöde?

@chipotleNever hit save so fast @violet.cooks #chipotle #chipotlehacks #tacos #foodie #viral #fyp♬ original sound – Chipotle

Digitalisering

En annan sociala medier trend är digitaliseringen. Digitaliseringen har blivit mer påtaglig i och med 2020. Den rådande pandemin gör att vi konstant behöver anpassa oss utifrån nya förutsättningar. Under pandemin har majoriteten som har ett kontorsjobb mer eller mindre arbetat hemifrån. Möten, seminarium och workshops har övergått till Zoom, Teams eller Skype. Samtidigt har två-vägskommunikationen aldrig varit så aktuell där AI blir allt mer avancerad med chatbotar på Facebook eller på hemsidor.

För dig som företag kan det därför bli extra viktigt att vara uppdaterad med de digitala verktygen och se över dina plattformar så de är så användarvänliga som möjligt. Finns det en chatbot på er Facebooksida? Är hemsidan anpassad på sådant sätt att användaren enkelt hittar vad hen letar efter? Har alla medarbetare förutsättningarna för att delta och hålla i digitala möten på exempelvis Zoom eller Teams?

Medvetenhet

Vi blir också allt mer och mer medvetna om hur företag tänker och positionerar sig i olika debatter. Något som lyfts extra mycket  i och med Fridays for Future rörelsen, Black Lives Matter och MeToo protesterna.

Att företag redovisar och är transparenta kan därmed vara avgörande för kunderna. Att visa hur just ditt företag tänker och arbetar kring vissa frågor kan bli nödvändigt under 2021. Du kan till exempel ta fram en explainer, artikel för LinkedIn eller liknande där ni tar upp hur ni förhåller er inom vissa frågor.

Medvetenhet sträcker sig även längre än till bara företags transparens. Man ska inte glömma att sociala medier många gånger är outforskad mark. På senare år har man ställt företag så som Twitter och Facebook mot väggen i olika debatter. Vad får diskuteras på plattformarna? Vem drar gränsen? Hur ska man hantera Fake News? Kan dessa företag vara de som bestämmer vem som får använda plattformen och inte? Vad händer annars?

Den här debatten kommer fortsätta en långtid framöver och kommer påverka inte minst företag som driver samhällsfrågor. En policy eller ställningstagande kan påverka ditt företag från ena dagen till den andra. Det betyder att det du kunde annonsera igår kanske inte är möjligt nästa vecka. Därför är det viktigt att hela tiden följa den stora debatten om företagen så som Facebook och Twitter, läsa riktlinjer och uppdateringar för att se hur detta kan påverka hur du kommunicerar på plattformarna.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev där vi bjuder på kunskap. Brevet kommer en gång i månaden och innehåller allt ifrån guider, beskrivande case, våra senaste blogginlägg, spaningar och praktiska tips på hur man lyckas med content marketing.

* obligatoriska fält


I och med att du börjar prenumerera på Tales nyhetsbrev godkänner du att vi får kontakta dig gällande nyheter och marknadsföring. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i vår integritetspolicy