Hand som håller i mobil. Skärmen visar sociala medie appar.

Fem myter om sociala medier

Sociala medier är en fantastisk möjlighet för företag att nå ut med sina budskap och sitt innehåll. Enligt svenskarna och internets rapport från 2019 har 83 procent av svenska folket besökt någon social medieplattform någon gång under året. Av dessa går mer än hälften in på sociala medier varje dag. Därmed har sociala medier blivit en självklar kanal för företag att möta sina kunder på. Men med utvecklingen har även missuppfattningar uppstått. Att sociala medier skulle vara alltför tekniskt, krångligt och svårt är många gånger en myt, men leder till att många företag är försiktiga med att starta ett konto eller klicka på publiceringsknappen

1. Man måste vara på alla sociala medier

Det är lätt att tro att du behöver finnas på alla sociala medier, hänga med i de senaste trenderna och frekvent lägga upp innehåll i dina egna kanaler. Men egentligen är det rätt enkelt: du behöver bara vara där dina kunder är! Det är ingen idé att publicera en video på TikTok där du imiterar den senaste meme-trenden om din målgrupp primärt består av personer som är över 65 år. På samma sätt kommer du inte nå en massa 15-åringar som letar sommarjobb om du bara väljer att annonsera och publicera jobbansökningar på LinkedIn.

Att ta reda på var just din målgrupp befinner sig kräver lite research. Men ett första steg för att komma närmare svaret är att läsa svenskarna och internets rapport, eller Nordicoms senaste sammanställning. Där får du uppdaterad information om vilka sociala medier som används och vem som använder dem. Kanske behöver du bara vara på Facebook? Eller kanske bara LinkedIn? Dock är det en bra idé att komplettera med egen research kring just din målgrupp. Vem vet, TikTok kan förvåna och vara den perfekta annonseringsplattformen (vilket vi förklarar i det här inlägget).

2. Man måste uppdatera sina flöden hela tiden

Det finns ingen anledning att fylla kanalerna bara för att. Du behöver inte sitta och uppdatera varje dag, flera gånger om. Däremot finns det tre enkla principer som kan vara bra att hålla sig till när du jobbar med dina sociala mediekanaler:

  1. Var kontinuerlig
    Det kan vara okej att inte publicera något på en eller ett par månader, men se upp så att du inte är alltför sporadisk.
  2. Ha en röd tråd för innehållet
    Tänk grafisk profil och ha en röd tråd för allt innehåll. Då kommer det bli tydligt vem som är avsändaren, i bästa fall utan att du behöver skriva folk på näsan varje gång.
  3. Ha bra innehåll
    Den sista men kanske viktigaste principen innebär att det ska finnas en tanke bakom det du publicerar och ge värde för målgruppen. Kanelbullens dag i all ära, men risken finns att målgruppen snabbt tröttnar och vänder i dörren. Undantaget är förstås om ni vill visa upp ert härliga gäng eller hur ni firar framgång med bullar. Men glöm inte att de är intresserade av ditt företag, vad ni gör och vilka ni är – inte av att det är Kladdkakans dag. Bra innehåll blir även lätt bli tidlöst och kan därmed publiceras flera gånger om.

Ett tips är att sätta ihop en kanal- och innehållsstrategi. På så vis är det lättare att hålla en röd tråd och veta vad som ska publiceras och när. Med en planering behöver du inte heller känna dig nollställd varje vecka och jaga inlägg. Istället kan du ha flera månaders inlägg förberedda och bara lägga till några spontana inlägg här och var.

3. Man måste ha många följare på sociala medier

Desto fler följare du har på dina sociala mediekanaler desto fler kommer interagera med dina inlägg. Men att ha ett högt antal följare är inte alltid ett måste. Dessutom tar det tid att få följarskaran på sociala medier att växa.

Precis som att skapa innehåll som är relevant för målgruppen måste också målgruppen och följarna överensstämma. Det är ingen idé att ha en massa följare som inte är intresserade eller interagerar med ditt innehåll – alltså så kallade spökföljare. Steget värre än spökföljare är så kallade botar som inte är några verkliga personer utan datorer som på måfå kan gilla och följa dina konton. Många förknippar botar med att man köpt sina följare och kan därför göra att ditt konto tappar trovärdighet.

Det är alltså bättre att ha en relevant följarskala som är engagerad och vill reagera på ditt innehåll än en stor, ointresserad. Med bra innehåll är chansen också stor att dina följare delar ditt innehåll i sina egna nätverk – vilket är den bästa indikationen på bra innehåll. Men en relevant följarskara ökar också chansen för att eventuella annonspengar gör störst nytta den dagen du bestämmer dig för att börja jobba med målgruppssegmentering, spegling av målgruppen eller retargeting.

4. Det är svårt att nå ut genom bruset 

Det finns många olika konton på sociala medier och många (företag som privatpersoner) slåss om att nå ut med sitt innehåll till sin målgrupp. Sociala mediers algoritmer ändras dessutom hela tiden vilket gör att olika innehåll prioriteras olika över tid. Men det finns några bra tumregler som fungerar över tid, oavsett vilka algoritmer som döljer sig bakom sociala medielogiken: ha bra innehåll så att du är relevant för din målgrupp och köp utrymme för att synas.

Med annonsering kan du genom målgruppssegmentering nå exakt de du vill. I realtid kan du även justera och analysera hur det går för annonserna. Vi har skrivit ett inlägg om vilka mätvärden som kan vara bra att hålla koll på för annonsering om du vill lära dig mer.

5. Man måste interagera med sina följare

Det här är viktigt! Till skillnad från till exempel reklam på tv, i radio eller print så är sociala medier interaktiva kanaler. I samma stund du klickar på publiceringsknappen kommer din målgrupp ha tillgång till att gilla, kommentera och dela dina inlägg och annonser. Det innebär att du får ovärderlig direktfeedback på vad din målgrupp efterfrågar och vad som inte är relevant. Utnyttja det till din fördel!

Självklart finns det olika grader av hur mycket du vill interagera med dina följare. Att svara på kommentarer och bemöta frågor är mer eller mindre en hygienfaktor, men du kan även inkludera dem i exempelvis en dialog på Twitter, dela deras bilder på Instagram eller skapa hashtags för att driva en agenda. Du kan även ta steget längre och skapa innehåll utifrån game-based narratives där dina följare är delaktiga i det innehåll som skapas.

En målgrupp som är inkluderad och känner sig sedd kommer vara en mer engagerad målgrupp. Det leder i sin tur till att dina inlägg och ditt företag sprids vidare i deras nätverk.

Vill du lära dig mer om sociala medier? Hör av dig till mig så berättar jag gärna mer!

Nathalie Ekman
Mejl: nathalie.ekman@talecontent.se
Telefon: 070-413 94 22