Employer branding

Employer branding: Så kan storytelling stötta ert arbetsgivarvarumärke

Employer branding är viktigare än någonsin.

När konkurrensen om talangerna blir allt hårdare efter pandemin är det avgörande hur ert företag uppfattas som arbetsgivare.

Låt storytelling vara lösningen för att stötta rekryteringen och behålla medarbetarna.

Vad är employer branding?

Ert arbetsgivarvarumärke, eller employer brand, är det sätt som era nuvarande, tidigare och potentiella medarbetare uppfattar ert företag som arbetsgivare.

Vad står ni för? Vad vill ni göra? Och hur är det att vara med på den resan?

Eftersom researchen idag bara är ett musklick bort så blir det också allt viktigare att jobba med sitt arbetsgivarvarumärke. Om ni inte kan kommunicera klart och tydligt vad ni har att erbjuda så är risken stor att de potentiella kandidaterna – och de nuvarande medarbetarna – väljer att gå till någon konkurrent istället.

Att jobba med sitt arbetsgivarvarumärke är att jobba med sin employer branding.

Varför är det viktigt att jobba med employer branding 2021?

Många experter är överens om att en bestående effekt av pandemin är att distansarbetet är här för att stanna. Alla yrkesgrupper kan förstås inte jobba hemifrån men många arbetstagare, vars arbetsuppgifter går lika bra att utföra på distans, har insett fördelarna med att slippa pendla till ett kontor. De kommer att kräva möjligheten att jobba hemifrån även när restriktionerna har försvunnit.

Därmed ökar också konkurrensen för er som arbetsgivare.

För helt plötsligt är det inte bara era konkurrenter i närområdet som konkurrerar om era medarbetare. Företag som erbjuder möjlighet till 100 procents distansarbete blir potentiella arbetsgivare till era bästa talanger. Och detta oavsett om dessa konkurrenter befinner sig i en helt annan del av landet – eller världen, för den delen.

Därmed blir det alltså ÄNNU viktigare att tydliggöra ert arbetsgivarvarumärke. Vad ni har att erbjuda medarbetarna och vilka värden ni som företag står för.

Storytelling som stöttar ditt arbetsgivarvarumärke

Hur lyckas man då med sin employer branding?

En nyckel är att lyfta fram medarbetare som ambassadörer. Personer av kött och blod som själva manifesterar ert varumärkes värderingar och som med egna ord kan förklara och exemplifiera de bästa argumenten med att välja just ert företag som arbetsgivare.

Om man som kandidat möts av ett vittnesmål från en person med samma bakgrund som en själv så är chansen större att man lyssnar på detta, än abstrakta inifrån-och-ut-listor där företagsledningen lyfter fram arbetsplatsens USP:ar.

Genom att använda storytelling och sätta ambassadörernas historier i rätt sammanhang ökar autenciteten och trovärdigheten ytterligare.

Om ni också tänker kanaloberoende maximerar ni dessutom effekten av varje historia som ni lyfter fram. Genom att bara planera på rätt sätt kan en enda medarbetare bli en källa till många olika innehållstyper.

Till exempel:

  • Ett filmat case för Youtube och sociala medier.
  • En medarbetarintervju i textform för karriärsidan.
  • Ett större personporträtt i medarbetartidningen.
  • Ett inslag i företagets podcast.

Här kan det också vara på sin plats att poängtera att alla interna ambassadörer inte nödvändigtvis är lika bra exempel för allt som ni vill framhålla. Då är det bättre att låta varje person få prata om just den detaljen som dom har de starkaste argumenten för. Nästa person har troligtvis en helt annan historia som exemplifierar en annan av era värderingar.

Målet är att få den potentiella medarbetaren att själv känna en dragningskraft till ert företag:

”Det här låter ju jättespännande – den här resan vill jag också vara med på.”

Ett lyckat exempel på storytelling som stöttar rekryteringen

Vi på Tale har bland annat hjälpt Praktikertjänst med deras satsning på innehållsdriven rekrytering. Det är just ett exempel på hur storytelling hjälper till att stötta employer branding-arbetet och där effekterna av detta blir väldigt tydliga. Läs gärna mer om det här.

Och om du vill veta mer om hur vi kan hjälpa just dig och ditt företag – kontakta mig så berättar jag mer.

Måns Eriksson
Mans.eriksson@talecontent.se
073-985 64 43

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev där vi bjuder på kunskap. Brevet kommer en gång i månaden och innehåller allt ifrån guider, beskrivande case, våra senaste blogginlägg, spaningar och praktiska tips på hur man lyckas med content marketing.

* obligatoriska fält


I och med att du börjar prenumerera på Tales nyhetsbrev godkänner du att vi får kontakta dig gällande nyheter och marknadsföring. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i vår integritetspolicy