Podcast för företag

Podcast är ett smart sätt för företag att nå sin målgrupp. Antalet poddlyssnare i Sverige har nästan fördubblats de senaste tre åren. Och antalet poddar ökar stadigt. Med en podcast har du en unik möjlighet att under flera minuter ha din lyssnares fulla uppmärksamhet.  Dessutom är både teknik och produktion relativt enkel.

Funderar ni på att starta en egen podcast? Då är Tale rätt partner. Här jobbar medarbetare som hjälpt både Sveriges Radio och Taxi Stockholm med formatutveckling och podcastproduktion.

Fördelarna med podcast

I en podcast får människor prata till punkt. Det gör att du som avsändare har möjlighet att gå på djupet och låta spännande ämnen och intressanta människor få det utrymme de förtjänar.

Möjligen till fördjupning gör att podcasten funkar extra bra för dig som vill:

Bygga expertroll och thought leadership

För att ta en position som expert och bjuda målgruppen på initierad kunskap krävs en kanal som är generös med tid. Ett podcastavsnitt på drygt 30 minuter skapar förutsättningar att ställa både intressanta frågor och ge initierade svar.

Utbilda din målgrupp

Utbilda din målgrupp genom att strukturera podcasten som en skola där varje avsnitt är en lektion. Ge lyssnaren möjlighet att lära sig något nytt på väg till jobbet.

Nå medarbetare i rörelse

Alla medarbetare har inte tillgång till dator och intranät. Men de flesta ägnar en stund på dagen åt att resa till och från arbetsplatsen. Andra använder bilen i jobbet. Podcast är därför ett smart sätt att nå medarbetare som befinner sig i rörelse. Tales Johan Bratt utvecklade 2013 ett de första podcastformaten någonsin för internkommunikation med ”Taxipodden” tillsammans med Taxi Stockholm.

Så här kan vi hjälpa dig med podcast

Alla podcast-projekt är olika men övergripande brukar arbetsprocessen se ut så här:

  1. Format och förutsättningar
    Hur ska podcasten låta? Ska det vara en intervjubaserad podcast med nya gäster varje gång som ”Framgångspodden”? Eller ska det vara ett storytelling-drivet format som exempelvis ”SOS Alarm på Liv och Död”?
    Vi hjälper dig att utveckla ett format utifrån syftet med er podcast, budgetramar och behov.
  2. Produktion och redigering
    Tekniken bakom podcastproduktionen är relativt enkel. Oftast krävs det inte mer än en uppsättning bra mikrofoner och en inspelningsplats utan störande bakgrundsljud. Men innehållet är desto viktigare. Struktur, frågor och intervjuteknik är vad som avgör om ett avsnitt blir bra. Vi hjälper företag med podcast – från planering och inspelning till redigering och distribution.
  3. Sprida podcasten, mäta och utvärdera
    Som med allt annat innehåll behöver även en podcast ha en spridningsplan för att nå ut till sin publik. Digitala kanaler och sociala medier är bra verktyg för att distribuera podden. Vi hjälper er med en distributionsplan, producerar trailers för sociala medier och använder annonsering och organiska poster för att sprida podden till din målgrupp.

Att tänka på innan företag startar en podd

Det finns några saker som är extra viktiga för att företag ska lyckas med podcast:

  • Vara långsiktig och ha tålamod – resultaten kommer
    Det är ingen tillfällighet att P3 Dokumentär är Sveriges största podcast. Formatet kom till för över tio år sen. Räkna med att det tar en säsong eller 5 – 10 avsnitt innan publiken börjar komma.
  • Vara trogen podcastformatet – lyssnaren ska veta vad hen får
    Har lyssnaren upptäckt och börjat gilla en podcast så finns det samtidigt en förväntan om att få samma upplevelse kommande avsnitt. Därför är det viktigt att vara konsekvent i det format man använder.
  • Fokusera på distributionen – nå ut till publiken genom digitala kanaler
    Glöm inte att du behöver sprida en podcast i digitala kanaler och sociala medier. Eftersom de flesta användare av sociala medier scrollar igenom flödet utan ljud behöver en podcast-trailer kompletteras med bild, video och undertexter.

Vad kostar det att göra en podcast?

Det är som alltid flera saker som påverkar kostnaden men i grunden handlar det om hur mycket ni vill och kan göra själva – och vad ni vill ta hjälp med.

Här är de viktigaste faktorerna i en rätt klassisk podcastproduktion:

  • Förarbete: Research, bokning av gäster, och frågor till gästen
  • Inspelningsutrustning: Studiohyra eller mobil inspelningsteknik
  • Efterbearbetning: Redigering och mixning
  • Publicering och distribution: Den färdiga podcastfilen laddas upp på en av plattformarna som finns för podcast. Sociala medier och digitala kanaler används för att driva lyssnare till er podcast

Beroende på hur många moment som ingår brukar kostnaden per avsnitt hamna mellan 9 000 – 45 000 SEK

Vill du ha ett prisförslag eller veta mer?

Kontakta Johan Bratt på johan.bratt@talecontent.se

Eller ring eller sms:a på 0735-45 99 26