Marketing Automation

Marketing automation genererar säljkvalificerade leads och skapar ökad lönsamhet. Om vi gör det rätt förstås. Marketing automation är ett område där många riskerar att trampa fel. För att lyckas krävs rätt innehåll, en gedigen strategi och rätt verktyg.  Vi på Tale hjälper dig från förstudie till optimering av pågående kampanjer som levererar mätbar affärsnytta.

Vad krävs för att lyckas?

Egentligen är det ganska enkelt. Marketing automation handlar om att kommunicera rätt innehåll till rätt person vid rätt tidpunkt. Rätt utfört så gör det att mottagaren uppfattar innehållet som mer personligt och mer riktat – och därmed – mer relevant. Och relevans är grunden för all framgångsrik marknadsföring. Det visste du redan.

För att kunna förse individer med rätt innehåll vid rätt tidpunkt krävs automation. Det är kombinationen av relevant kommunikation och tekniska verktyg som är grunden för att lyckas med marketing automation.

Marketing automation handlar enkelt uttryckt om att spegla kundresan inför ett köp som innebar ett lite större beslut än vanligt. Förr gick vi till bilhandlaren eller resebyrån för att få hjälp med att välja rätt. Idag vill vi som konsumenter ofta själva klara av en stor del av beslutsprocessen (kundresan) innan vi är beredda att ta kontakt med bilhandlaren eller slår till på en specifik resa (och då gör vi det online får man anta för några resebyråer existerar väl knappast).

Det här betyder att vi måste förstå målgruppens beslutsprocess och vilka drivkrafter och hinder som präglar vägen till köp.

Så här kan vi hjälpa dig med marketing automation

  • Vi kartlägger kundresan, identifierar vanliga frågor och invändningar som dina kunder brukar ha. Genom att analysera webbdata och sökordsvolymer skapar vi än ännu bättre bild av målgruppens drivkrafter och behov.
  • Vi ritar upp flöden för den automatiserade marknadsföringen. Exempel: Ett prospekt som på eftermiddagen besöker en produktsida på er sajt får automatiskt ett mejl morgonen därpå med ett kundcase om samma produkt.
  • Utifrån kundresan och MA-flöden producerar vi det innehåll som behövs i form av white papers, guider, artiklar, case och copy för e-postutskick. Att slarva med innehållet och tro att Marketing Automation handlar om teknik brukar bli kostsamt. Ofta är det värdefullt innehåll som gör att en anonym besökare konverterar till ett identifierbart lead genom att dela med sig av sina kontaktuppgifter.
  • Vi hjälper er att sätta upp automatiserade flöden i det MA-verktyg ni har valt. Har ni inget på plats hjälper vi er att välja en lösning som passar era behov.
  • Vi aktiverar Marketing Automation – kampanjen. Vi analyserar resultatet och optimerar flöden och innehåll kontinuerligt. Självklart delar vi all data och alla insikter med dig.

Vill du boka ett Skypemöte där vi berättar mer?

Kontakta Johan Bratt på: johan.bratt@talecontent.se

Eller ring eller sms:a på 0735-45 99 26